Jeg skal åbne en indervæg, som er bærende (kernevæggen) og har lavet beregningen i det program, som flere byggemarkeder har fra Svenskt Trä.
Beregningen giver Sidestolper 90x90 og en midterstolpe 115x115
Bjælken skal være 115x315. (Jeg tænker at have 115x115 på alle tre stolper, så de bliver ens)

Så kommer det, jeg ikke helt forstår: Oplagslængde (ydre) 58mm Oplagslængde (indre) 147mm
Hvad er forskellen på ydre og indre? Hvis jeg har brug for 147mm støtte til bjælken, hvordan kan man så have 115mm stolper?
Selv hvis jeg tager en 115x405 bjælke, bliver det samme oplagslængde.

Stolperne får en oplagslængde på 17mm (sidestolper) og 33mm (midterstolpe), hvor der kun angives en "ydre"

Den ene sidestolpe kommer til at blive bygget ind i en ydervæg og forankres i den stående planke væg fra 1955 og hvile mod syllen. De andre stolper kommer til at hvile på gulvbjælkerne til underetagen præcis som væggen gør i dag. Der skal stå en køkkenø i hullet, og midterstolpen kan jeg, hvis det er nødvendigt, lægge en bjælke til under køkkenøen, som forankres i gulvbjælkerne, hvis det nu hjælper med at fordele vægten noget.

Vedlægger den gamle tekniske beskrivelse fra byggetilladelsen 1955.

Oplagslængden er en konsekvens af, at opplagstrykket skal holdes under et vist niveau for at bjælkens underside ikke skal ødelægges. Ved en søjle-bjælkekonstruktion med en mellemsøjle havner den dominerende bjælkelast på mellemsøjlen, hvor oplagslængden altså behøver at være større. Det kan ikke sættes spørgsmålstegn ved beregningen uden flere oplysninger.

• Synes
petererlandsson1194
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Oplægningslængden er en konsekvens af, at oplægstrykket skal holdes under et vist niveau for at bjælkens underside ikke skal blive beskadiget. Ved en søjle-bjælkekonstruktion med en midtersøjle havner den dominerende bjælkelast på midtersøjlen, hvor oplægningslængden derfor skal være større. Det kan ikke betvivles beregningen uden flere oplysninger.
Jeg var måske uklar og skulle have vedlagt selve beregningen også.

3D-tegning og beregning af bygningsstruktur med målinger; skærmbillede af en diskussionstråd om anvendelse af limtræsbjælker til indvendig væg.

Noget fejl i beregningen er der, fordi tallene ikke hænger sammen. Når jeg kontrollerer bjælkedimensionen ved hjælp af sprængskitsen, er den rimelig, selvom jeg ville foreslå en lidt større bjælke, 115x360, for at begrænse nedbøjningen yderligere. Midterstolpen behøver absolut ikke være større end 115x115. At du får samme krav på opspændingslængde, når du prøver en højere bjælke, er derimod logisk, fordi belastningerne på bjælken stadig er de samme. Hvorfor midterstolpen ikke skal stå i midten, antager jeg har en forklaring.

J justusandersson sagde:
Noget galt i beregningen er der, eftersom tallene ikke hænger sammen. Når jeg kontrollerer bjælkedimensionen med hjælp af eksplosionsskemaet så er den rimelig, selvom jeg ville foreslå en lidt større bjælke, 115x360, for at begrænse nedbøjningen yderligere. Midtersøjlen behøver absolut ikke være større end 115x115. At du får samme krav på støtteplade, når du prøver en højere bjælke, er derimod logisk eftersom belastningerne på bjælken stadig er de samme. Hvorfor midtersøjlen ikke skal stå på midten, antager jeg, har en forklaring.
Midtersøjlen bliver et "nødvendigt onde" og vil stå lige ved køkkenøen. Helst ville jeg have undgået den, men åbningen er ca. 5600mm, så bjælken bliver urimeligt kraftig og det vil føles som om, der alligevel er en halv væg der. Jeg har lavet en lignende ombygning i mit gamle hus, og der åbnede vi 5200mm med den forskel, at bjælken blev placeret ovenpå spærne, som derefter blev "hængt op" mod bjælken. Den løsning tegnede en konstruktør, som foreskrev 115x360 med kun søjler 115x115 i enderne. Vi satte en 115x405 af praktiske årsager (lagervare på Bauhaus) og selv konstruktionsbåndene var kraftigere end foreskrevet. Beregningsprogrammet hos byggemarkederne tillader ikke længere bjælker end 5000 på to søjler. Jeg må måske prøve at finde en konstruktør, der kan regne mere præcist, så midtersøjlen måske kan undgås.

Hvis du øger bredden på limtræsbjælken, er det helt muligt at løse det uden en midterstolpe. Med de samme værdier for udbredt belastning som tidligere, er det tilstrækkeligt med en 5,6 m lang 215x405 mm bjælke.

• Synes
Peter_01
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvis du øger bredden på limtræsbjælken, er det helt muligt at løse det uden en midterstolpe. Med de samme værdier for udbredt last som tidligere, er det nok med en 5,6 m lang 215x405 mm bjælke.
Hvis jeg skulle vælge at have en stålbjælke i stedet, hvad er målene så? Jeg har nok tænkt mig at enten bygge ind eller male bjælken alligevel, så en indbygget stålbjælke kan fungere lige så godt. Kan dog ikke finde et beregningssted på internettet for at vide, hvilken bjælke.

HEA 240 f.eks.

J justusandersson sagde:
HEA 240 f.eks.
Måske dumt spørgsmål...
Men hvordan fastgør man bjælken til stolperne i limtræ på den mest passende måde?

Man må bore huller i stålet på passende steder eller svejse på ectra flanger. Det er altid besværligt at kombinere stål og træ. Det bliver lavere, men dyrere. Derefter må man også tænke på brandisoleringen.

• Synes
petererlandsson1194
  • Laddar…
Liver op min tråd igen....
Nu er det gået to år, og jeg har nok fundet ud af, at væggen ikke engang er bærende.
Væggen består af stående råspont på begge sider og liggende reglar ikke engang 2" c/c 60 cirka.
Jeg kan stikke et vp-rør ind langs hele væggen flere meter. De eneste stående reglar, der findes i den, er ved døråbningerne.

Tror jeg ret? Bygningstegning med snit af et hus, der viser mål på etager og tagkonstruktion, inklusive 2,50 og 2,40 meters højde, samt skorstenens placering.

Det står jo i beskrivelsen du begyndte tråden med, at bærende indervæg er af 2 tommers planker, altså ikke en regelvæg. Er det ikke det, du har fundet?

Så var min væg. Tog sikre før usikre og satte en 90x90 limtræ bjælke, da jeg fjernede 2,5m væg.

1 16386 sagde:
Det står jo i beskrivelsen, du begyndte tråden med, at bærende indervæg er af 2 tommers planke, altså ikke en regelvæg. Er det ikke det, du har fundet?
Det står sådan i den tekniske beskrivelse fra 1954, at bærende indervægge er af 2" stående planke. Det ser dog ikke ud til at være en bærende indervæg, da den er bygget af stående råspont og liggende reglar. Væggen er helt tom indvendigt, jeg kan skubbe et helt vp-rør (3m) langs hele væggen.

Den "stående råsponten" er altså ikke i nærheden af at være 5 cm tyk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.