Det gælder et rum i en udbygning fra -75. Rummet er 4x5 meter og gulvbjælkerne, 50x200 c/c 60, har 4 meter spændvidde og er oplagt på mur under.
Det gamle spångulv er væk nu pga. det knagede noget aldeles forfærdeligt. Limet i samlingerne men ikke i bjælkerne og sømmet med skiftende 3” blankesøm og huggen dyckert. Midt på bjælkernes længde er de forstærket med kortlinger med en skråtstillet regel i hvert fag. Sømmet lidt spinkelt så det vil jeg skrue fast.

Nu skal vi have 22 mm spångulv limet og skruet, så skum og derefter 14 mm klikparket.

Rummet har en naturlig gennemgang i hele dets længde på 5 meter cirka 1 meter ind fra den ene side. Der tænkte jeg at forstærke med en 45x150 på højkant i hvert fag for stabilitet og undgå svaj.

Er der nogen, der har forslag til yderligere forstærkning af bjælkerne for at undgå bevægelser, som med tiden kan give gulvknirk?
Jeg skal tilføje, at jeg hader gulvknirk og gulvsvaj. Det skal være stabilt og ikke en trætophytte.

Senest redigeret:
4 meter er for lang spændvidde for bjælker som er 50x200, selv med skrue-limet spånplade ovenpå. Den eneste foranstaltning som har ordentlig effekt er at forstærke bjælkerne i længderetningen. F.eks. ved at skrue lime en 45x195 regel i siden på hver eksisterende gulvbjælke. (Samt at anvende skrue-limet spånplade)

J justusandersson sagde:
4 meter er for lang spændvidde for bjælker, der er 50x200, selv med skrue-limet spånplade ovenpå. Den eneste foranstaltning, der har ordentlig effekt, er at forstærke bjælkerne i længderetningen. F.eks. ved at skrue-lime en 45x195 regel i siden på hver eksisterende gulvbjælke. (Samt at bruge skrue-limet spånplade)
Tak. Sådan bliver det

Efter frilæggelse af bjælkerne fra isolering og gammelt byggeskridt ser jeg desuden, at flere af bjælkerne består af 2”7 + 1”2 for at få til en 2”8. Det bliver lidt arbejde at forstærke med nye bjælker og afrette, så hele gulvet bliver plant og i vater, men det kommer til at blive så godt. Afretning med laseren har vist en højdeforskel på næsten 2 cm på gulvet, og når jeg sigter over bjælkerne, ser jeg tydeligt forskellige højder.

Ja, meget arbejde er det, men slutresultatet bliver rigtig godt, når du også har afrettet gulvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.