Hvor langt afstand bør man have mellem stående stolper 2tom4? Skal bygge et brændeskur, som kommer til at have et ret fladt tag. 4 grader. 9x4 meter. Er stoppet ved, at jeg vil have 120 cc, men det måske bliver spinkelt på grund af tagets hældning.
Kommer vel an på den øvrige konstruktion? Hvis det kun er 2" 4 stolper med en tagstol ovenpå, ville jeg køre cc 60, men hvis man lægger en grovere dimension på tværs over alle regler, som så taget hviler på, rækker sikkert cc 120. På den anden side plejer det meste at holde, har jeg bemærket, selv det der ser meget spinkelt ud fra starten.
Jeg vil anbefale cc 60, med så lille hældning. Men jeg ved jo ikke, hvor bred boden bliver. Øvre sømregel 2"6 som du skærer ind. Måske en indvendig 2"6 på 60 cm over gulvniveau, hvis du vil have hylder eller bænke? Den hjælper også med at få reglarne rettet og mere stabile, hvis de er lidt skæve, hvilket de altid er. Ha' det! Korp-Johan
Oh.. så tæt?
Brændeskuret bliver 9 meter langt og 4 meter bredt. Havde tænkt mig at lægge syld og derefter stående 2tom4 120cc, så en overligger eller hvad det kaldes. Ovenpå den lægge 2tom5 som spær med 120cc. Derefter svall og pap. Vil det bryde sammen under sneen?
Brændeskuret bliver 9 meter langt og 4 meter bredt. Havde tænkt mig at lægge syld og derefter stående 2tom4 120cc, så en overligger eller hvad det kaldes. Ovenpå den lægge 2tom5 som spær med 120cc. Derefter svall og pap. Vil det bryde sammen under sneen?
45x95 (2"x4") fungerer styrkemæssigt, men lidt kraftigere ville måske ikke være en dårlig idé, hvis du har tænkt dig at bruge cc120 ... Glem ikke at sætte skråstivere på alle fire vægge. Ellers kan hele skuret måske falde sammen, vige til siden. (For du vil vel ikke sætte op nogen plademateriale, som gips eller spån?)
Men for taglægter skal du gå op i dimension, 45x120 med spændvidde 4 meter er ikke at anbefale, mindst 45x170 tror jeg. Og da kan de ligge på cc120.
edit: Er det i Kalmarområdet? (med tanke på snemængde)
Men for taglægter skal du gå op i dimension, 45x120 med spændvidde 4 meter er ikke at anbefale, mindst 45x170 tror jeg. Og da kan de ligge på cc120.
edit: Er det i Kalmarområdet? (med tanke på snemængde)
Senest redigeret:
Jeg ville nok sætte dem på cc 60. Det er jo det standardmæssige. Men jeg overdriver måske lidt, da jeg bor 14 km nord for Kalix. Her bruger vi som mindst 2"6 (Oftest 2"8) til regelsæt cc 60. Syll under på syllremsa og skruer i betonen med ekspander. Øverst laver vi et spor til en spikregel, dvs. en 2"6 el. 2"8 på højkant, så tagstolene (eller tagreglerne i dit tilfælde) har noget stabilt at ligge på, og så man har godt at fastgøre panel og facade i. En overligger øverst på pladen er rigtig god, så man dækker endetræet på reglerne.
cc 120 på tagstolene er standard, men heroppe skal vi have mere stabilt træ, medmindre man limer nogle limtræsbjælker sammen. Men på den anden side laver vi altid spidse tage her, eller hælder taget MEGET, hvis det skal være fladt. En meter sne om foråret, lidt tøvejrs efterfulgt af frost igen, så bliver det tungt!
Alternativt kan man jo altid sætte nogle bærende stolper indvendigt, hvis de ikke kommer i vejen. Og hvis det kun er et brændeskur, er det måske ikke så æstetisk vigtigt. Byg som du har tænkt og så billigt som muligt. Du vil nok se til foråret, om taget buer, og så kan det jo altid støttes op!?
Man skal ikke rode og pjatte for meget. Det vigtige med et brændeskur er alligevel, at det er luftigt i væggene og gulvet og vandtæt opad, for ventilationens og brændets skyld. Mit brændeskur har jeg på Lecablokke og gulvbrædder med 5 mm afstand og 70 cm udhæng på taget. Fungerer her i nord!
Ked af, hvis jeg fremkaldte det triste ansigt! Byg videre! Korp-Johan
cc 120 på tagstolene er standard, men heroppe skal vi have mere stabilt træ, medmindre man limer nogle limtræsbjælker sammen. Men på den anden side laver vi altid spidse tage her, eller hælder taget MEGET, hvis det skal være fladt. En meter sne om foråret, lidt tøvejrs efterfulgt af frost igen, så bliver det tungt!
Alternativt kan man jo altid sætte nogle bærende stolper indvendigt, hvis de ikke kommer i vejen. Og hvis det kun er et brændeskur, er det måske ikke så æstetisk vigtigt. Byg som du har tænkt og så billigt som muligt. Du vil nok se til foråret, om taget buer, og så kan det jo altid støttes op!?
Man skal ikke rode og pjatte for meget. Det vigtige med et brændeskur er alligevel, at det er luftigt i væggene og gulvet og vandtæt opad, for ventilationens og brændets skyld. Mit brændeskur har jeg på Lecablokke og gulvbrædder med 5 mm afstand og 70 cm udhæng på taget. Fungerer her i nord!
Ked af, hvis jeg fremkaldte det triste ansigt! Byg videre! Korp-Johan
Mikael_L: Er 1 meter mellem tagspærene nok? Har nemlig allerede købt alt træ. Ellers kan jeg eventuelt sætte 2"4 mellem 2"5. Så bliver det jo på cc60. I Kalmar-området ja.
Korp-Johan: Brændeskuret skal være rimeligt "pænt". Det kommer til at sidde sammen med huset på den ene langsiden. Det skal blive godt, det her byggeri, ellers havde jeg ikke bekymret mig så meget.
Korp-Johan: Brændeskuret skal være rimeligt "pænt". Det kommer til at sidde sammen med huset på den ene langsiden. Det skal blive godt, det her byggeri, ellers havde jeg ikke bekymret mig så meget.
Du kan f.eks. tjekke her:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795
Her er spændvidden 3,7 meter og 10gr taghældning, alligevel foreslår de 45x220 som tagbjælker.
(Da er både spændvidde og taghældning mere gunstige).
Snesone 2 (Antager at du har 2 eller evt. 1,5) og K12 træ (dvs omtrent fint lige uklassificeret bræddegårdstræ af fineste slags, du finder på bræddegården)
Så nøjes de med 45x95 i stående stolper, dog cc60. Men du bygger jo et brændeskur, jeg synes ikke, man behøver bygge en lige så stor sikkerhedsmargin ind i en sådan bygning.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795
Her er spændvidden 3,7 meter og 10gr taghældning, alligevel foreslår de 45x220 som tagbjælker.
(Da er både spændvidde og taghældning mere gunstige).
Snesone 2 (Antager at du har 2 eller evt. 1,5) og K12 træ (dvs omtrent fint lige uklassificeret bræddegårdstræ af fineste slags, du finder på bræddegården)
Så nøjes de med 45x95 i stående stolper, dog cc60. Men du bygger jo et brændeskur, jeg synes ikke, man behøver bygge en lige så stor sikkerhedsmargin ind i en sådan bygning.
Det er jo det, at skuret skal bygges sammen med huset, og derfor vil jeg gerne have, at det bliver godt, men ikke overdrevet. Overvejer om jeg skal tage cc60 på de stående regler. Derefter ændre faldet til 9 eller 10 grader. Ligeledes cc60 på tagreglerne. 50x100 (har købt uhøvlet) Så kan det vel ikke brase sammen, selv hvad beijerbygg siger? De regner vel med, at man skal have lidt isolering også?
Lige nu kigger jeg på mit altanloft, som har en spændvidde på 4 meter med 2"5 som tagregler. Omkring cc90. Lav hældning, men plasttag dog. Derefter kun 3 stk 4"4 som stående regler med en 2"5 indhakket i reglerne, stående. Er ikke spor nervøs. Har stået der siden -67.
Fundersom...
Lige nu kigger jeg på mit altanloft, som har en spændvidde på 4 meter med 2"5 som tagregler. Omkring cc90. Lav hældning, men plasttag dog. Derefter kun 3 stk 4"4 som stående regler med en 2"5 indhakket i reglerne, stående. Er ikke spor nervøs. Har stået der siden -67.
Fundersom...
Her er et bygge, der har 2"5 80 cc. Der holder det jo? Jeg fatter ingenting.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11802&print=true
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11802&print=true
Moderator
· Stockholm
· 57 875 indlæg
Men du skal jo have dobbelt så stor spændvidde.
120x45 (C14) c-c 60cm er ifølge træguiden ok til et 7,5m bredt to-etagers hus med fritspændende spær og tungt tag i snezone 2,5.
Med tanke på det, bør det være risikofrit at sætte dem c-c 120cm på et brændeskur med 4m spændvidde.
Med tanke på det, bør det være risikofrit at sætte dem c-c 120cm på et brændeskur med 4m spændvidde.
Klik her for at svare