Hej.

Jeg undrer mig over, om der findes nogle smarte og økonomiske løsninger til at udjævne et betongulv under lægterne. Altså ikke hele gulvet (flydespartelmasse bliver for dyrt, rummet er nærmere 300 kvadratmeter), men under lægterne og nogle centimeter udad. Jeg overvejer, om man kunne lave en slags fundament af beton, hvor lægterne skal stå. Lidt ligesom når man laver fundamentet til en mur. Har I nogle tips?

Hej!

Hvis formålet er at få et plant og flot gulv "ovenpå" reglarne, behøver du ikke nødvendigvis at jævne betongulvet. Der findes nogle gulvsystemer (Nivell, Granab og måske flere), som består af reglar med tilhørende justerskruer. Disse er ikke afhængige af et plant undergulv, men justeres til den rigtige højde og i vater ved hjælp af justerskruerne. På reglarne lægges der derefter f.eks. gulvspånplader og derefter overflade eller et fritbærende overgulv, f.eks. 22 mm parket eller gulvbrædder med tilstrækkelig tykkelse.

Et tip, hvis ovenstående er interessant for dig: det er vigtigt at sætte justerskruerne i henhold til producentens anvisninger. I disse gulvsystemers barndom skete der en del fejl, hvilket førte til svigtende gulve og vaklende bogreoler, især i rummenes yderkanter.

Hej og tak for svaret.

Nej, formålet er egentlig bare at få selve regelværket stabilt og uden sprækker under. Jeg vil lægge et gulv indenfor, som har en helt anden konstruktion (markskiva/2xmdf/underlagsfoam/laminat), som ikke vil have nogen kontakt med væggene (der vil være musikaktiviteter i lokalet, og efter at have konsulteret forskellige akustikere, er dette den bedste løsning for mit lokale, skal dog have en plan overflade at lægge reglerne, som skal være mod gulvet, på for at minimere lydudslip/lydindslip den vej).

Jeg leder altså efter en løsning, hvor jeg kun udjævner overfladerne til de fire væggregelværker.

Jeg har kigget på Nivell, men jeg er temmelig sikker på, at det ville resultere i en eneste stor basstromme/resonant membran, der forværrer problemet med lavfrekvent lydundslip. Den type flydende gulv har ofte brug for en ekstrem masse for at være effektive langt nede i frekvensspektret.

Senest redigeret:
Billigst?
Plastkile og så fylde hulrum med byggeskum...

Ekspanderer byggeskum ikke meget?

Du skal jo selvfølgelig fastgøre reglerne med f.eks. vinkeljern til pladen først. Byggskum ekspanderer, ja, men når det er frit til siderne, så ryger det ud der, kraften opad bliver da meget lille.

Det ser ud til, at jeg misforstod dit spørgsmål, troede det var en gulvkonstruktion, der skulle bygges.

Hvis jeg forstår det rigtigt, vil du bygge et mindre rum i dit eksisterende større rum og få tæt mellem underkant væg og overkant eksisterende (ujævnt) betongulv?

Jeg ville i så fald stille de fire vægsektioner op (de sammenbankede reglar) og lægge en strimmel 0,2mm bygningsplast under, så undersiden af remmerne dækkes. Måske hæfte plasten fast, så den bliver hængende. Kile vægsektionerne op, så vægstammerne kommer i vater. Derefter blande en tyktflydende mørtel (måske finbeton) og derefter stoppe under remmen med en murske. Det burde blive tæt mod lydspredning. Plastikken beskytter remmen mod fugten i mørtelen.

• Synes
Frekvens
  • Laddar…
Det kunne måske være et alternativ at lægge stålskinner, som limes til gulvet, derefter skruer jeg træforskallingen fast til den, når jeg har fået dem plane?

Hvis du kun skal afveje gulvreglerne, er det vel nemmest at blande en sats finbeton og lægge ud en streng, som du derefter lægger reglerne i og banker dem ned, indtil de er i niveau. Lad derefter betonen hærde/tørre, så ligger reglerne jævnt, og du kan bore og sætte plugs til et par skruer i gulvet, så de også ligger fast.

• Synes
Frekvens
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.