Hej, vi er ved at få kommunalt vand/afløb ved vores sommerhus. Jeg tænkte på at udnytte de eksisterende rør fra vores køkkenområde til afløbet for at undgå at bygge om, da dette hus måske vil blive revet ned i den nærmeste fremtid og erstattet af en nybygning. Huset står på stolper, så rørene kommer gennem gulvkonstruktionen og ligger direkte ovenpå jorden, da det er skrånende terræn.

Mit spørgsmål er derfor omkring dimensioner på afløb, hvad man plejer at have. Uden at måle ser det ud som om, der kommer en slange på 40-50mm fra afløbet, så jeg ville gerne koble på og forlænge ud til brønden, jeg vil have til det kommunale afløb.

Kan/ska jeg så lave en samling i samme dimension, eller skal jeg gå op i dimension fra dette rør? For jeg antager, at der findes koblinger der går fra disse dimensioner til større. Eller kan/ska man lave en form for rør-i-rør løsning, hvor man lægger dette rør i et større og så sørger for, at det bliver tæt ved indgangen til det?

Er der nogen risiko for, at det kan fryse?

Jeg er lidt lost på sådanne ting.

Kør med 110 mm på alt udenfor huset og på stammer inde i huset og til WC. 75 mm til gulvafløb og gerne så langt det er muligt frem til håndvask, vask osv. også. Den sidste del til vasken gør man dog ofte kun 50 mm for ikke at tage så meget plads bag køkkenskabe mm. Der findes muffe, der gør, at din slange på 40 mm passer til 50 mm rør.

Så længe der er nogenlunde fald på afløbet udendørs, plejer der ikke at være så stor fryserisiko (vandet bliver jo ikke så længe, at det når at fryse, men løber jo væk til det kommunale ledningsnet), men for at være sikker kan man altid lægge plader med markisolering over røret.

Okay, så jeg sætter Muff på mit 40mm rør til 50mm og fra 50 går jeg så hurtigt som muligt op til 110 som så går ind i trykbrønden?

Jeg har rimelig fald, så det bør ikke være et problem, at det skal blive stående. Hvis jeg desuden går fra 40 og op, tror jeg, at det drejer sig om ca. 2-3m, som den går i 40 rør, før det så bliver større. Jeg har endnu aldrig haft problemer med 40 røret, jeg har, at det stoppede noget, da jeg kørte det som vask/opvaskemaskineudløb, og da har det ligget med dårligere fald og ca. 15m transportstrækning til den gamle brønd.

Du behøver ikke gå direkte op fra 50 til 110, 110 behøver du kun på stammer, der skal betjene mange afløb i huset (og WC selvfølgelig). At gå fra 50 til 75 ret hurtigt anbefaler jeg derimod.

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud i øjeblikket, men glem ikke beluftningen også, det er især WC, der skaber det behov (fuld ladning i røret, der bevæger sig fremad, skaber lavtryk ("vakuum") efter sig og suger tørt i gulvafløb og vandlåse med stank til følge. Løses ved at have et beluftningsrør på stammen i nærheden af WC, som ofte er et rør, der går op gennem ydertaget og trækker luft ind i stedet.

Selv om det er et lukket system med trykafløb fra min grund til de kommunale ledninger?

Er ingen ekspert på trykafløb, men tror ikke det skal have nogen betydning for afluftningsbehovet? Som sagt, hvordan ser løsningen ud i dag?

I dag består toilettet af en moderne tørtoilet, som da skal udskiftes med en WC. Men jeg tror ikke, det behøves noget udluftningssystem til dette afløb, da jeg mener, at det er noget entreprenørfirmaet burde have gravet ned i så fald i forbindelse med, at de gravede trykafløbet ned. Må google lidt og se, hvad jeg kommer frem til =)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.