Hej
Jeg tænker at lave en åbning på ca. 170 cm mellem køkken og V-stue. Jeg vedhæfter to billeder af plankevæggen, det drejer sig om.
Huset er bygget i 1944, murstensfacade med træstruktur (antager jeg nu i og med disse planker).
Køkkenet ligger på entreplanet, der er en kælder nedenunder og en tom loft ovenfor med tegltagsten over sig .
Tagvinklen er fladere end 45 grader. Snesone 2 (Sthlm). Væggen går fra husets ydervæg og møder murstokken efter døråbningen, ca. 30 cm fra døråbning til murstokken. Den totale længde fra ydervæg til murstokken er ca. 2 meter.
Plankerne i væggen er 46 mm i tykkelse og strækningen er 85 cm, der udgør fuldlængde planker, som bærer op loft og tag samt stumpere over den eksisterende døråbning, som er ca. 85 cm bred.
Min plan for åbningen:
1, stolper som er 10x10, enten limskrue to stk 2 tomme 4 sammen. Eller køber færdig stolpe 10x10 cm (limtræ?).
Er der betydelig forskel i styrke på disse to varianter?
2, Når jeg har stivet begge lofter op og begynder at save, ser jeg to mulige scenarier:
a, når jeg kapper ca. 10 cm under loftet, sidder stumpene fast i forskellige regelkonstruktioner omkring bæringen.
b, at de er halvløse og kan fjernes med lidt besvær.
Er det muligt i tilfælde a) at lade stumpene sidde, sætte min bjælke under de nuværende 6 planker og binde dem sammen med en horisontal regel, som også bindes sammen (pladejern?) med den nye bjælke nedenunder?
Eller er det sådan, at jeg skal erstatte hele vægplankerne med den nye bjælke?
Tænkt bjælke; at limskrue to stykker 45x145 sammen, eller har jeg brug for at gå op til 45x175/195?
Færdig dimension vil være 90x145 ideelt, men jeg gætter på, at det er på grænsen.
Har kigget på dimensionstabellen for svensk træ, men kan ikke rigtig få det til at passe. Det ser ud til, at jeg ikke har brug for det kraftigste limtræ alligevel.
Nu har jeg fundet c35 klassificeret træ hos Woody's og tænker at bruge 45x170, og lime to stykker sammen med skruer.
Ellers er det c24, som de store kæder tilbyder i butik.
Nogle tanker, eller har du lavet en afveksling, og hvad var det sværeste?
/Finnsnickarn
Hej
Tänker gøre en afveksling på ca 170 cm mellem køkken og V-rum. Vedhæfter to billeder af plankevæggen det gælder.
Huset er bygget i 1944, murstensfacade med træstamme (antar jeg nu iom disse plank).
Køkkenet ligger på entreplan, der findes en kælder under og et tom loft ovenover som har et teglstenstag over sig .
Tagsvinklen er fladere end 45 grader. Snøzone 2 (Sthlm). Væggen går fra ydervæg på huset og møder murstokken efter dörröppningen, ca 30 cm fra dörröppning til murstokk. Total længde fra ydervæg til murstokk ca 2 meter.
Plankene i væggen er 46mm i tykkelse og strækningen er 85cm som udgår fuldlængdeplank som bærer op loft og tag samt stumper ovenover befintelig dörröppning som er ca 85 cm bred.
Min afvekslingsplan:
1, stolper som er 10x10, enten lime-skrue sammen to stk 2 tommer 4. Eller købe færdig stolpe 10x10cm (limtræ?).
Er der betydende forskel i holdfasthed på disse to varianter?
2, Når jeg stæmper op de to undertage og begynder at save, ser jeg to mulige scenarier:
a, når jeg kapper ca 10cm under undertaget så sidder stumperne fast i forskellige regelkonstruktioner rundt bærbjælken.
b, at de er halv-løse og kan fås løs med lidt krangel.
Er det muligt at i tilfælde a) lade stumperne sidde fast, sætte min bjælke under de idag 6 stk planker og binde dem sammen med en horisontal regel som også bindes sammen (pladejern?) med den nye bjælke undertil?
Eller er det sådan at jeg skal erstatte hele vægplanken med den nye bjælke?
Tænkt bjælke; lime-skrue sammen to stykker 45x145 eller skal jeg gå op til 45x175/195?
Færdig dimension bliver 90x145 ideelt, men jeg gætter på at det er på grænsen.
Taknemmelig for synspunkter.
/Finnsnickarn
[billede] [billede] [billede]
Hej, hvad gjorde du til sidst? Bjælke under bærbjælken eller under "stumperne". Havde jeg set dit indlæg dengang, havde jeg instinktivt sagt bedst direkte under bærbjælken....
Hej, hvad gjorde du til sidst? Bjælke under bærende bjælke eller under "stumparna". Havde jeg set dit indlæg dengang, det skete, havde jeg instinktivt sagt, at bedst direkte under bærende bjælke....
Enig. Men, da jeg ikke ville rive mere loft/bjælker i både V-stue og køkken, blev det under stumparna. Dobbelt 17 cm planke på dobbelt 2x4.
Det er dog stramt, stumparna er ordentligt klemt.
Kan ikke huske, om jeg skruede dem, som man kunne nå.
Enig. Men, da jeg ikke ville rive mere tag/bjælker i både stue og køkken, blev det under stumperne. Dobbelt 17cm planker på dobbelte 2tomme4.
Det er dog tæt, stumperne er ordentligt klemt.
Kan ikke huske, om jeg skruede dem, som man kunne nå.
Godt at vide, at det kan fungere!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.