Håber dette havner i den rigtige forumdel.

Hvordan kan jeg som glad amatør skelne mellem om en væg er lavet af letbeton eller rigtig beton uden at gøre indgreb i væggen? Ved boring i letbeton og beton har jeg bemærket en markant forskel, men jeg er usikker på, om jeg kan høre forskellen, hvis jeg bare banker på.

I samme omgang ville det være interessant at vide, om en væg i letbeton kan være bærende, eller om det så skal være rigtig beton?

Taknemmelig for svar.

S
beton lyder hårdere end letbeton.
jo den kan være bærende

Det er ikke muligt at udelukke bærighed bare fordi det er letbetong.

SBH nåede først

En næsten helt uforklarlig måde er at skrue en vægkontakt eller et vægstik ud.
Så kan man mærke med en lille skruetrækker ved siden af dåsen.
Kan man trykke skruetrækkeren ind, er det letbeton.

Bare banke lidt på væggen, du kan helt klart høre/føle forskellen. Ekstra let hvis du har vægge af begge typer i nærheden af hinanden, så du kan sammenligne.

Tak for svarene. Synes ikke, jeg hørte nogen større forskel på indervæggen i spørgsmålet og en ydervæg. Antager at ydervægge sjældent er af letbeton og derfor kan agere 'facit'?

Skal prøve ved stikkontakten, det lød som et sikkert trick.

LarsOo sagde:
Antager at ydre vægge sjældent er af letbeton og derfor kan agere 'facit'?
Slet ikke særligt usædvanligt med ydervægge i letbeton.

anaitis sagde:
Inte alls spec ovanligt med ytterväggar i lättbetong.
Enig. I et hus, jeg boede i nogle år (lejlighedskompleks), var alle indervægge i stenhård vibreret beton med meget armering, men ydervæggene kunne man knap nok hænge gardinstangen i.

Næste overvejelse. Hvor finder jeg ud af, om væggen er bærende eller ej? Bygningen er opført i 2000, så tegninger burde være velbevarede.

Mikael_L
Det er jo meget almindeligt, næsten som om man tror det er mest almindeligt, med ydervægge i lejlighedskomplekser af letbeton eller en slags reglad konstruktion med gipsplade mod boligen.

Det er sandsynligvis en slags smart måde at bygge den bærende struktur og samtidig få bedre lydisolering og god brandsikring mellem lejlighederne.

Bor du i andelsbolig bør foreningen vel have adgang til tegningerne.

Hvordan ser man på tegningen om det er en bærende væg? Betegnelse/koder/andet?

Mikael_L
Jeg ved faktisk ikke, men måske ved nogen anden ...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.