Jeg planlægger at indsætte to nye vinduer ved siden af et eksisterende vindue. Det er en gavlvæg på et søjlehus med trækonstruktion (bortset fra modfyldte vægge), det er den nedre etage, og her er det altså som et to-etagers hus med gavlspids. Spærene og bjælkelaget bærer altså ikke på denne væg, så vidt jeg forstår, den går langs med bjælkelagsretningen og spærene så at sige.
Ydervæggen er en regelvæg med 220-reglar i træ. Jeg tror, det er præfabrikerede elementer (Götenehus anno 1999). Væggen starter med en prefab-sandwichvæg (letbeton med indstøbt celleplast). Det er dog ikke modfyldt på denne side af huset, så den er nok der for at stabilisere væggen på den anden side af hjørnet. Det eksisterende vindue sidder præcis, hvor selve regelvæggen begynder.
Eksisterende vindue er 8x13, og jeg har tænkt mig at indsætte to vinduer af samme dimension ved siden af. Tanken er, at de skal have fælles vindueskarm, og jeg vil derfor skære ud i reglarne for at lave en fælles vinduesfordybning for alle tre vinduer. Mellem vinduerne forestiller jeg mig en 45 regel, men jeg kan også forestille mig to 45-reglar (er det nødvendigt for at karmeskruerne ikke skal støde sammen?).
Nu til det primære spørgsmål:
Jeg forestiller mig, at jeg skal lave en afveksling over vinduerne, da væggen ovenover står på denne væg, så lidt last er der jo.
Jeg tænkte mig, at jeg skulle indsætte de nye reglar, der skal bære vinduerne først (nedenfor B, C), så skære ud i de eksisterende reglar op mod hammerbåndet for at give plads til at indføre en bjælke (nedenfor D). Derefter forestiller jeg mig, at jeg kan fjerne de reglar, der bliver tilovers, og indsætte reglar over og under de nye vindueshuller.
Lyder det som en fornuftig tanke? Hvor grov skal D være? Er 45x220 C24 tilstrækkelig?
Fastgørelse forestiller jeg mig typisk 3 træskruer 6x140 per regel?
En besværlig omstændighed er, at der sidder en friskluftsdon over det eksisterende vindue, med et rør, der går direkte gennem væggen dia 90 mm. Hvor følsomt er det, hvor dette hul havner i afvekslingen?
Skematisk billede af regelvæg i øjeblikket (jeg ved ikke præcis, hvordan reglarne står, men omtrent sådan her:
Min tanke om løsning:
Facade, nye vinduer i rødt:
Jeg erstattede tre vinduer med stående stolper imellem med et stort panoramavindue på husets langside (spærernes vægt). Jeg afvekslede med en limtræsbjælke som var 90*315. 4 meter kostede lidt over 1200:- hvis jeg husker rigtigt, og den bøjede ikke målbart, da jeg satte spærerne ned. Nu er der gået nogle vintre med snelast uden mærkbare ændringer.
Nyt forslag lidt ud fra hvordan jeg spekulerede i trådstarten. Nu med dobbelte regler mellem vinduerne. Jeg overvejer så, om jeg kunne klare mig med en 45x195 C24 under hammerbåndet? Så klarer jeg eventuelt at få ind tilførselsdonet mellem vindueshullet og bjælken.
Med tanke på at du beholder de stående reglarne så burde ikke forutsetningene ændres og din afveksling ovenfor behøver ikke at være kraftig. At de stående reglarne er 220 har nok mere med isolering at gøre end last. Hvordan ser tagspærene ud? ser de ud til at tage hele taglasten ud på siderne? eller har du en bærende væg i midten gennem hele huset?
På nederste plan er der to bærende bjælker gennem huset tværs mod denne ydervæg. Bestående af bærende vægge, der er bygget med 45x95 og søjler/bjælke. På disse ligger etagedækket.
Spær er af gitterkonstruktionstypen og bærer kun på ydervæggene på langsiderne, så vidt jeg forstår. Udover en forstærkning med søjlebjælke over det hul, der udgøres af karnappen, som man kan se på facadetegningen i trådstarten. Men det hul er midt på husets langside, mange meter fra ydervæggen, det drejer sig om her.
Jeg tænker også, at der ikke burde være noget større problem med forstærkningen, da der alligevel bliver stolper for hver 80 cm. Der er jo en 80 cm-åbning i dag for det eksisterende vindue, når jeg åbner, kan jeg se om/hvordan det er forstærket der. Forskellen her belastningsmæssigt antager jeg bliver, at jeg skærer reglerne til 135 mm sammenlignet med eksisterende 220.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.