Skal placere en 500-liters akkutank i jordkælderen væg i væg med fyrrummet. Gulvet består af løst grus og jord, ganske tørt. Havde først bare tænkt mig at stille tanken på en skive jordisolering. Ville det være nok, eller skal jeg støbe 5 cm beton? Det drejer sig i så fald om ca. 80 liter beton. Skal underlaget pakkes på nogen måde? Jeg har kun støbt lidt under brændeovnen før, det var sjovt og blev godt, men ellers ved jeg ikke så meget om støbning. Det jeg brugte dengang var snabbsnabbslipsats fin.

Eller er det nok at stille tanken på en 8-10mm plade måske? Eller et par I-bjælker måske...

D09
Jeg havde lavet en bund af 16-32, pakket, plast og støbt 10 cm såfremt tanken har fødder og allerede er isoleret

Ellers celleplast i støbningen og støbt en form som man kan regne op på med stålreglar og isoleret

Er dog bare en hjemmefixer med alle dets begrænsninger 😄

Armer

• Synes
Joak
  • Laddar…
D09 sagde:
Jeg ville have lavet en bund af 16-32, pakket, plast og støbt 10 cm, så længe tanken har fødder og allerede er isoleret

Ellers celplast i støbningen og støbt en form, som man kan regle op med stålregler og isoleret

Er dog kun en gør-det-selv'er med alle de begrænsninger det medfører 
Vil du have plastik mellem det drænende lag og pladen, er der nogle særlige grunde til det?
Jeg står og skal støbe i min jordkælder for at få et friskt gulv til hydropress og radonudskiller, og overvejer, om jeg skal have plastik eller ej.

For at dette ikke skal blive en regulær trådkapning, så må jeg råde TS til at dræne, læg makadam, og støb en plade over hele gulvet.
I mit tilfælde skal jeg ikke have celplast, da jeg vil have jorden til at holde jordkælderen over frysepunktet, og der kommer ikke noget, der afgiver nogen spildvarme, men du vil måske gerne have det varmere end det?

Det ser ud til, at det bliver støbning, far hjælper mig. Han har arbejdet med det en del, men kan have lidt egenrådige idéer nogle gange.
Rummet vil huse en eller to akkumulatortanke, der placeres længst inde. Resten vil blive brugt som mørkekammer, så det vil være opvarmet.

Jeg spekulerer bare på, hvordan det skal gøres. Skal jeg grave to dm af gruset op, lægge 10 cm styrofoam og støbe 10 cm ovenpå med et armeringsnet i? Eller har jeg brug for noget som singel e.lign. i bunden?

Hvad kan materialet koste til 6m2 hvis man handler på Byggmax? Det kræver vel omkring 600 liter beton gætter jeg.

Hvis det er godt pakket under, ville jeg have skovlet en plan overflade, lagt isodrän, så celleplast og derefter støbt.
Isodrän for at få kapillærbrydende, men et underlag som ikke bevæger sig.
Alternativet er at skovle et område større end hvad tankene behøver, for at det ikke skal bevæge sig bagefter, raskant type.

Har du planer om i fremtiden at støbe resten af gulvet?

Ja, det bliver hele gulvet. Skovl ud 3 dm, derefter 1 dm singel, 1 dm celleplast og 1 dm beton. Hvad tror I om det? Er det bedre med Isodrän?

D09
Tipset er at bruge s200-klasse på celleplasten, det håndterer langtidslast bedre

D09
Hvorfor skovle gruset væk, er det ikke godt, hvis det kommer lidt op fra jorden? :)

Andreas_H sagde:
Jo, det bliver hele gulvet. Skovle ud 3 dm, derefter 1 dm singel, 1 dm celleplast og 1 dm beton. Hvad tror I om det? Er det bedre med Isodrän?
Ah, så er det jo bare at køre på makk og så celleplast. Enklest muligt.
Jeg forstod det først som om, du kun ville støbe under akktankene, derfor risikoen for makken.

Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det være noget? En sagde, at jeg kunne have grus 0-16 til at blande beton af, og at det slet ikke ville blive store grimme sten på overfladen, hvad tror I om det?

D09
Andreas_H sagde:
Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det være noget? En sagde, at jeg kunne have grus 0-16 til at blande beton af, og at det slet ikke blev store grimme sten på overfladen, hvad tror I om det?
Jeg er ingen betonekspert, men jeg har kun brugt rent materiale, når jeg har udstrakt betonen. F.eks. 2-5, 8-16, 16-32 osv.

(Måske fungerer det også med 0-18, ikke en anelse, men det føles forkert med tanke på 0 materialet)

Der har jeg ikke regnet med alt for pæne overflader. Kan jo stikke op en kant på en sten, typisk grovstøbninger under mure osv :)

Kan man ikke helt enkelt stille tanken på en lastpalle?

pelpet sagde:
Kan man ikke bare stille tanken på en lastpalle?
Og så lave om på akkumuleringsbeholderens opstilling om nogle år?? Nej tak, ingen god løsning.

En akkumuleringsbeholder skal stå på et uforanderligt permanent underlag (beton=supergodt) da den skal tilsluttes et antal rør af stål og/eller kobber til den, og de ønsker ikke at have bevægelser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.