Hej,

vi skal indsætte et vindue i en gavl-ydrevæg i vores hus fra -25. Er dog lidt usikker på, hvordan belastningerne ser ud i gavlen. Havde det været på langsiden, havde jeg været mere indforstået i hvilke belastninger, man skal tage hånd om (bjælkerne helt enkelt).

Behøver man indsætte noget, og hvad skal man afveksle egentlig?
Dimension på afveksling? 2 tommer x 8? og derefter 2 stk. 2x3 (i alt 4) som søjler?

Vi fjernede et vindue (med snedker) i en langside for nylig. Har vedhæftet et billede af, hvordan væggen så ud der.

Vinduet på billedet er det, vi skal montere i det nye hul. Det er 13M x 14M.

Prøvede at søge efter det på forummet, inden jeg skrev posten, men jeg fandt intet, måske søgte jeg ikke på det rigtige.

Tak på forhånd

• Væg under renovering med et nyt vindue og træpaneler. En person arbejder ved vinduet, og der er værktøj og ledninger omkring.
Jeg bliver lidt usikker på, hvordan væggene er bygget. På billedet ser træet ud som liggende planker (dvs. not og fjeder), men det kan måske bare være enkle brædder. Størstedelen af væggen burde være stående planker (ca. 3 tommer tykke), hvis huset er bygget i 1925. Den bærende konstruktions udformning og retning har betydning for, hvilke tiltag der er vigtigst.

jeg tror, at det er stående 3 tommer med liggende spontat og spån imellem om hverandre. Du kan se hulrummet under vinduet. Der var der spån. Men det der er som sagt langsiden, ved ikke hvordan gavlvæggen er beskaffet.

Plankevægge fungerer lidt som pladekonstruktioner. En gavlvæg bærer mest sin egen vægt. Afveksl ovenfor vinduet med et liggende planke. Helst skal den skæres skråt i enderne, så den hviler på de to stående planker, der findes på hver side af vinduesåbningen.

Du mener, at der ikke er så meget, der bæres der? Behøver jeg at stemple noget da?

Jeg tror det ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.