Hej, Eftersom den första "dåliga" dagen på ferien indtraf i dag, måtte stranden vente, og børneværelset på overetagen påbegyndes. Huset er bygget i 1921, har halvtag, og der er skunkrum på begge sider, dog ikke der hvor trappen kommer op. Jeg vil rive en del af væggen for at gøre rummet noget større samt lade vinduet, som findes inde i skunken, blive en del af rummet. Jeg har nu revet de sammenpløjede brædder på skunkens side ned og tømt alt spån ud for at få et godt billede af, hvordan det ser ud. Nedenfor er der vedhæftet et billede. En loftsrum med bræddevæg og vindue. En grøn pil peger på en lodret planke, og en rød pil viser en brædde på gulvniveau. Trægulv og redskaber ses også.

Troede det skulle være en støttebjælke fra alle tagspærene ned til mellemgulvet, men der sidder som den røde pil viser en bræt længst nede og ligesådan længst oppe, og så som den grønne pil viser stående planker lidt hist og her. Den første efter 2m, den anden efter 1,5m, og så kommer yderligere en efter 1m, der hvor døren kommer. At væggen på en eller anden måde er bærende kan jeg forstå, men eftersom jeg vil have et gulv i samme niveau, er jo brættet i gulvet i vejen. Den stående planke kunne muligvis blive. Spørgsmålet er, om brættet på gulvet skal blive for at fordele lasten, eller om man kan lade en gulvbjælke tage hele lasten. På taget ligger der i dag plade, det har været tegltag en gang i tiden, og fraværet af disse har jo lettet taget betragteligt. Den eksisterende væg vil blive flyttet ca. 1m, og der vil man kunne sætte støtte ved hver tagspær samt at isolering skal i, så jeg bliver nødt til at bygge spærerne op med en 95 bræt. Tror I, jeg kan fjerne det liggende bræt? Eller findes der nogen anden måde at fordele lasten på? Tak på forhånd.

Med risiko for at tale om ting, hvor man bør være meget forsigtig, og jeg ikke ved så meget, så undrer jeg mig over, hvorfor der er en stor udskæring i den stående planke mellem grønne-pilen-planken og sneskovlen. Den synes ikke at være behandlet som en bærende bjælke direkte.

Hvis det er en bærende regel langs gulvet, kan man undre sig over, hvad den hviler på. Er det muligt at fordele vægten oppefra på en anden måde? Udvide reglen og gøre den lavere måske.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.