Ønsker lidt hjælp, da vi skal til at totalrenovere en villa. Vi har tænkt på at rive en del af mellembjælkelaget over stuen for at få fuld lofthøjde, bliver ca. 4,5m dybt. Spørgsmålet er, om dette er muligt. Vi vil rive i fuld bredde, fra ydervæg til ydervæg, men jeg er usikker på, om man i så fald bør understøtte spær. Se vedhæftet tegning. Er det umuligt, eller er der en måde at gøre det på? Ville det hjælpe med en pille, der går hele vejen op og støtter gennem den?
Taknemmelig for svar, så vi ved, om vi skal droppe idéen helt eller om det kan gennemføres
Moderator
· Stockholm
· 56 277 indlæg
Den nederste bjælke i spærkonstruktionen har til opgave (udover at være gulv for loftet) at holde sammen på ydervæggene. Hvis man skal have åbent op til kip så må man have en anden konstruktion med en kipbjælke.
Moderator
· Stockholm
· 56 277 indlæg
Men som sagt alt går jo at gøre. I så fald bør du lade en bygningsingeniør regne på konstruktionen.
Men i princippet så handler det om at sætte to stolper fra grunden op til nocken. Lægge en bjælke på stolperne. Og derefter forstærke spærtræets skrå bjælker.
Det er ingen stor indsats.
Men i princippet så handler det om at sætte to stolper fra grunden op til nocken. Lægge en bjælke på stolperne. Og derefter forstærke spærtræets skrå bjælker.
Det er ingen stor indsats.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis hensigten er at åbne op til kippen i loftsrummet, er det en teknisk ret enkel foranstaltning, der kræver, at hængselbjælkerne på den pågældende strækning udskiftes med trækstænger i stål. Hvis hensigten virkelig er at åbne op mellem stueetagen og overetagen, er tegningerne ikke tilstrækkelige til at vurdere passende foranstaltninger. Der er dels behov for en sektion gennem alle etager samt også en grundplan. Spontant vil jeg sige, at dette er det forkerte hus til noget lignende. Sandsynligvis vil det medføre en betydelig kapitalforringelse. Foranstaltningen kræver dog ingen kipbjælke.
Hej!J justusandersson sagde:
Jeg undrer mig over, hvordan du tænker, når du skriver, at det er "en betydelig kapitalødelæggelse"? På hvilken måde er det en kapitalødelæggelse at åbne op til kip? Fordi man fjerner beboelsesareal på førstesalen, fordi det er kostbart, en anden grund?
Det er ikke kritik, kun en nysgerrig undren
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sådan mente jeg det ikke. Kapitalförstöring henvendte til at åbne op for bjælkelaget mellem bv og öv, ikke at åbne op til nock. Det sidste synes jeg er helt OK.
Jeg udtrykte mig nok uklart. Jeg forstod, at du mente at åbne op fra stueetage til overetage og var da nysgerrig på, hvad ved den foranstaltning der ville være kapitalødelæggelse. Tabt boligareal, kostbare ombygninger eller andet?
Jeg ville selv ikke gøre det, da jeg ville værdsætte boligarealet mere end dobbelt loftshøjde generelt, men vil man have stor volumen i en stue og ikke har brug for overetagens rum, så måske det kan være overvejelsesværdigt.
Jeg ville selv ikke gøre det, da jeg ville værdsætte boligarealet mere end dobbelt loftshøjde generelt, men vil man have stor volumen i en stue og ikke har brug for overetagens rum, så måske det kan være overvejelsesværdigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tænkte dels på mistet boligareal men også på nogle tekniske og æstetiske aspekter. Den elegante udformning af yttersiden af taget, som er spektakulær for at være fra slutningen af 1960'erne, har en speciel tagfodsløsning som vil kræve mange abrovinscher for at bygges om. Mellemlaget, som ligger på c/c 400 mm og desuden har støtte af en skillevæg, er et andet eksempel. At åbne mellem stueetagen og førstesalen kan blive vidunderligt godt, men ikke i dette hus.
Klik her for at svare