Hej,

Jeg tænkte på at placere noget elektronik i et klædeskab, jeg har ved siden af stuen, og trække kabler til udstyr, der kommer til at stå i stuen. F.eks. HDMI til projektor eller receiver (fremtidigt køb) og 2-3 HDMI/DVI/VGA til TFT-skærme, USB fra to computere til tastatur m.m., og eventuelt noget mere lydudstyr.

Væggen, dette skal gå igennem, er enkelgips (13 mm ser det ud som) på begge sider, og jeg tror kun, der er luftspalte indeni, ingen anden isolering. I alt er det sikkert ikke mere end 8-10 cm. Helst vil jeg ikke have åbent mod indersiden af væggen, så det hælder mod at montere en form for rør.

Stuen skal tapetseres om, så jeg tænkte at benytte lejligheden til at gøre dette, når jeg alligevel er i gang med anden renovering.

Hvad er en passende diameter på et rør til de slags kabler, jeg vil trække? Jeg kan forestille mig at have 2-3 stykker ved siden af hinanden for at kunne adskille visse dele, hvis der opstår forstyrrelser et eller andet sted.

Jeg så et par rektangulære rør fra Clas Ohlsons "Ventilationssystem Myson" (55x110 mm.) Det passer måske fint til et par huller.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137966118

Har I også tips til måder at få dette til at se pænt ud? Måske kan man finde noget simpelt låg at sætte over med børster i kanten for at undgå gennemstrømning af det meste støv (og for lidt lydisolering, hvis det er nødvendigt).

En passende højde på væggen ville nok være det samme som for eksisterende vægudtag tæt på gulvet.

/Tobias

Der findes færdige kabelgennemføringer at købe. De fleste er beregnet til at blive monteret i en bordplade, men det er jo bare at supplere med et plastrør af passende dim. Søg på "kabelgennemføring" så finder du fx: http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=3042&menuitemid=3042 http://www.elbutik.se/product.html?product_id=227610&search_page=

En basrefleks/basport til højttalere er et andet tip, hvis du vil have et åbent hul med afrundede kanter.

Edit: Tænk på, at der går rør med kabler frem til stikkontakten, hvis du laver hullet tæt på dette.

Senest redigeret:
Krawk sagde:
Der findes færdige kabelgennemføringer at købe. De fleste er tænkt til at monteres i en bordplade, men man kan bare supplere med et plastrør af passende dimension.
Søg på "kabelgennemføring" så finder du f.eks.:
[link]
[link]
Godt tip, jeg vil kigge på det der. Den rektangulære model på theofils hjemmeside ser fin ud.

Hvor finder man nu gode rør til disse, enten til 80x160mm eller 80x240mm-varianterne?

Krawk sagde:
Edit: Tænk på at der kan gå rør med kabler frem til vægudtaget, hvis du laver hullet tæt på dette.
Det er godt at tænke på, men i mit tilfælde skal det ikke være noget problem med kabler i væggen her. Vægudtagene sidder på betonvæggen i stuen, og kablerne går via loftet til elcentralen i garderoben.

Men som man siger, "better safe than sorry". Jeg har en regel/metall/el-lednings-søger model billig, som synes at fungere passende på gips i hvert fald.

/Tobias

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.