I min kælder er ydervæggene cm 30 cm tykke og konstrueret af beton.

Jeg overvejer at åbne en lille del af en indervæg i kælderen for at få plads til en dør.

Ifølge billedet nedenfor er det ved pilen, jeg ønsker en dør. Væggen i spørgsmålet er en gammel ydervæg på huset, da huset er blevet udvidet.
At lægge en bjælke op for sikkerheds skyld kunne måske være en rimelig løsning..

Er der nogle gode tips eller idéer eller nogen, der har noget lignende derhjemme?

Skematisk tegning af en kælderplan med målene 12,3 m x 8 m. En pil peger på en indvendig væg, hvor en dør ønskes placeret.
 
Hvad er det for et bjælkelag ovenfor? Beton? Hvis det er beton, så er det nok bare at save, men hvis det er træbjælkelag, så ville jeg åbne loftet i kælderen for at se, hvordan og hvor gulvbjælkerne er lagt først.
 
Det er beton, dog ser det ud til, at der ligger træbjælker ovenpå betonen. Men sådan gjorde man måske før i tiden?
 
Ca 10 cm beton mellem kælder og første-sal med solid armering.
 
TuXy sagde:
Det er beton, dog ser det ud til, at der ligger træbjælker ovenpå betonen. Men det gjorde man måske tidligere?
Ja, man støbte en ret ujævn betonplade, som man derefter regulerede gulvet på. Det var en almindelig metode.
 
TuXy sagde:
Ca 10 cm beton mellem kælder og første sal med solid armering.
Er det sådan på begge sider af væggen, så er det bare at save hullet op. Så behøves ingen bjælke.
 
Eld sagde:
Ja, man støbte en ret ujævn betonplade som man derefter regulerede gulvet på. Det var en almindelig metode.
Det lyder som en rimelig forklaring!
 
Eld sagde:
Er det sådan på begge sider af væggen, så er det bare at save åbningen. Så behøves der ingen bjælke.
Jo, sådan er det faktisk på begge sider.

Har du nogen idé til, hvordan man kan lave et dørhul på en økonomisk måde?
Normalt set bruger hulskærere vel vægsave, men hvis man får et firma til at save væggen ned, koster det jo derefter.. Jeg gør gerne tingene selv :)
 
Sav konturerne så langt ind du kan på begge sider med din største vinkelsliber. (En 230mm kommer 6-7 cm ind.) Obs, det støver virkelig meget! Derefter bruger du en lejet Hilti.
 
Eld sagde:
Sav konturerne så langt ind du kommer på begge sider med din største vinkelsliber. (En 230mm kommer 6-7 cm ind.) Obs, støver sygt meget! Derefter banker du med lejet Hilti.
Må overveje et forsøg, for støve vil det gøre meget.. Men godt åndedrætsværn og briller på så :)
Kigger nok også op, hvad det koster at leje en maskine med enten støvsuger eller vand, så man slipper for at gøre hele huset rent.
 
Jeg havde kontakt med en virksomhed om at lave en døråbning i en tidligere ydervæg, som nu er indbygget i en tilbygning. Bærende er den dog stadig.

De ønskede at konsultere en konstruktør, før de turde lave hullet. Konstruktøren foreslog, at man fjerner pudset over den planlagte åbning, så murværket bliver synligt. Derefter skulle man save en rille over døråbningen med en vinkelsliber. Rillen skal gå uden for døråbningen med mindst et par decimeter på begge sider. Den ene vinkel på en L-profileret bjælke presses ind i den savede rille sammen med lidt ekspanderbeton. Når det er hærdet, lægger man en ligesådan bjælke fra den anden side af væggen. Vips har man en bærende bjælke, så man kan begynde at skære og hugge betonen væk under bjælken. Derefter kan man pusse det lidt pænt rundt om bjælkerne og døråbningen.

Desværre ville de have 32.000 kr for at udføre jobbet plus 3.500 kr for konstruktøren, efter fradrag for ROT, så jeg trak mig fra det tilbud. Det føltes meget dyrt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.