2,481 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Åbn den ene side af gipsvæggen til fordel for nye funktioner
Hej!
Jeg har købt en lejlighed fra midten af halvfjerdserne. Køkkenet er originalt og vil blive revet ud til fordel for et nyt et.
Køkkenet har en gipsvæg (4-5 m lang) som afgrænser et af soveværelserne, som jeg vurderer er opbygget med 1 x 13 gips på hver side fastgjort til en 45 ståleskinne. Da jeg planlægger at have nye underskabe og måske flere vægskabe på skinner langs væggen (del af væggen), begynder jeg at indse begrænsninger med væggen (50 kg skab med porcelæn hængt op på mollyplug føles mindre godt), desuden er der få stikkontakter og de der findes er højt placeret (beregnet til køleskab + fryser, som vil få en anden placering i køkkenet).
Vil rådføre mig om følgende arbejdsmomenter er fornuftige/genomførlige at udføre, kommenter gerne i nummerorden
1. Banker gipspladen (som vender mod køkkenet) ned med hammer og sav, eksisterende skruer i stålskenan forsøger jeg at skrue ud alternativt skærer jeg det af ved ståleskinnen med et blad.
2. Monterer dåser til eludtag efter ønsket placering mod eksisterende stålskenner samt trækker flexslanger til en ny forbindelsesdåse eller eksisterende stikkontakt. Som jeg har forstået, er dette en "gråzone" vedrørende elsikkerhedsforskrifter, så det er op til den enkelte elektriker at afgøre, om denne vil tilslutte.
- Kan man trække nye ledere selv i rør uden at tilslutte?
3. Skruer 11 mm osb (gennemgående langs vægsiden) og 13 gips mod eksisterende skinne. Inden jeg gør det, placerer jeg "hole-in-one" pucke i de tænkte stikdåser for derefter at kunne lave pæne cirkulære huller.
- Skal man forskyde samlingerne mellem krydsfineren og gipsen?
- Behøver man træ-afkortninger som ekstra forstærkning der, hvor man akter at have vægskabene?
4. For at få bedre akustik mellem køkken/soveværelse tilføjer jeg 45 stenuld. Er det umagen værd for nogle dB eller penge ud i den blå luft?
5. Gips samlingerne taper jeg med væv, efter dette tager maleren over.
Noget arbejdsmoment jeg glemte eller bør tage højde for?
Tak på forhånd
Plymen
Jeg har købt en lejlighed fra midten af halvfjerdserne. Køkkenet er originalt og vil blive revet ud til fordel for et nyt et.
Køkkenet har en gipsvæg (4-5 m lang) som afgrænser et af soveværelserne, som jeg vurderer er opbygget med 1 x 13 gips på hver side fastgjort til en 45 ståleskinne. Da jeg planlægger at have nye underskabe og måske flere vægskabe på skinner langs væggen (del af væggen), begynder jeg at indse begrænsninger med væggen (50 kg skab med porcelæn hængt op på mollyplug føles mindre godt), desuden er der få stikkontakter og de der findes er højt placeret (beregnet til køleskab + fryser, som vil få en anden placering i køkkenet).
Vil rådføre mig om følgende arbejdsmomenter er fornuftige/genomførlige at udføre, kommenter gerne i nummerorden
1. Banker gipspladen (som vender mod køkkenet) ned med hammer og sav, eksisterende skruer i stålskenan forsøger jeg at skrue ud alternativt skærer jeg det af ved ståleskinnen med et blad.
2. Monterer dåser til eludtag efter ønsket placering mod eksisterende stålskenner samt trækker flexslanger til en ny forbindelsesdåse eller eksisterende stikkontakt. Som jeg har forstået, er dette en "gråzone" vedrørende elsikkerhedsforskrifter, så det er op til den enkelte elektriker at afgøre, om denne vil tilslutte.
- Kan man trække nye ledere selv i rør uden at tilslutte?
3. Skruer 11 mm osb (gennemgående langs vægsiden) og 13 gips mod eksisterende skinne. Inden jeg gør det, placerer jeg "hole-in-one" pucke i de tænkte stikdåser for derefter at kunne lave pæne cirkulære huller.
- Skal man forskyde samlingerne mellem krydsfineren og gipsen?
- Behøver man træ-afkortninger som ekstra forstærkning der, hvor man akter at have vægskabene?
4. For at få bedre akustik mellem køkken/soveværelse tilføjer jeg 45 stenuld. Er det umagen værd for nogle dB eller penge ud i den blå luft?
5. Gips samlingerne taper jeg med væv, efter dette tager maleren over.
Noget arbejdsmoment jeg glemte eller bør tage højde for?
Tak på forhånd
Plymen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Hej og velkommen til forummet!
2. Det er ingen gråzone ifølge ESV, og du må ikke sætte op bokse, trække slange eller ledninger ifølge dem.
3. Der er ikke behov for korte bjælker, når du har OSB eller plyfa.
4. Isolering er godt, ellers kan det blive en resonanskasse.
At bede bestyrelsen om tilladelse til at ændre i deres ejendom, dvs væg.P plymen sagde:
2. Det er ingen gråzone ifølge ESV, og du må ikke sætte op bokse, trække slange eller ledninger ifølge dem.
3. Der er ikke behov for korte bjælker, når du har OSB eller plyfa.
4. Isolering er godt, ellers kan det blive en resonanskasse.
Punkt 5, mener du selvklæbende glasfiberstrimmel eller tænkte du på at lime papirstrimmel?
Egentlig uanset svaret på ovenstående ville jeg have ladet maleren gøre det. Det kan betyde mange ekstra minutter for maleren at spartle strimlen ind.
Jeg plejer at bruge playwood i stedet for OSB. Men jeg er ikke en professionel.
Egentlig uanset svaret på ovenstående ville jeg have ladet maleren gøre det. Det kan betyde mange ekstra minutter for maleren at spartle strimlen ind.
Jeg plejer at bruge playwood i stedet for OSB. Men jeg er ikke en professionel.
Husejer
· Västerviks kommun
· 448 indlæg
Da jeg renoverede mit køkken, brugte jeg ingen tværbjælker, men krydsfinerplade. Jeg skruede gipspladerne med forskydning.P plymen sagde:
Held og lykke!// Åke
Hej!BirgitS sagde:
Hej og velkommen til forummet!
At bede bestyrelsen om lov til at ændre i deres ejendom, dvs væg.
2. Det er ingen gråzone ifølge ESV, og du må ikke sætte bokse op, trække slanger eller tråde ifølge dem.
3. Der er ingen behov for kortlinger, når du har OSB eller plyfa.
4. Isolering er godt, ellers kan det blive en resonansboks.
Tak for gode svar.
Må undersøge, hvad der står i foreningens vedtægter, tror ikke, at det skal være noget problem.
2. Angående at installere selv elbokse + rør, har du nogen mere indgående kilde på dem?
Hvad ville konsekvensen blive, hvis det bliver "forkert"?
Ikke-bærende vægge behøver man ikke bestyrelsens tilladelse for at renovere/bygge om. I sikkert 99/100 vedtægter nævnes kun bærende konstruktioner. Ellers ville det være trættende for medlem og bestyrelse at ansøge og bevilge hver gang folk skal renovere.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Det betragtes som en elinstallation, det er beskrevet på ESV's websted hvad du har lov til at gøre, hvilket ikke er meget mere end at udskifte et stik eller en afbryder til en tilsvarende. Det er vigtigt at vide, hvordan man skal lægge rør f.eks. bøjninger så der er muligt at trække ledning i dem senere og forstå, hvor der f.eks. skal være samledåser, så det faktisk bliver godt i sidste ende. Men hvis du finder en elektriker som vil, kan du planlægge sammen med ham/hende, derefter udføre noget af arbejdet selv, og elektrikeren gør det sidste. Men det plejer ikke at være let at finde sådan en.P plymen sagde:
Hvis du laver fejl, kan elektrikeren nægte at færdiggøre arbejdet uden først selv at lave om, hvilket jo bliver dyrere end hvis elektrikeren havde gjort det rigtigt fra starten. Forårsager du en brand, kan du få problemer med forsikringsselskabet og foreningen.
Klik her for at svare