Har en åben pejs i stuen. En del af mørtelen er løsnet, og fliserne på siderne er løse. Den er mest for hyggefaktoren og har ingen direkte funktion i dag.
Hvordan skal jeg gå til værks for at få den brugbar igen? Pudse bunden og bare bruge noget fugemasse rundt om fliserne på siderne?
Præcis, reparer de ildfaste sten, så de sidder fast og fugerne er hele. Du kan lægge en pudskage på bunden, hvis der ikke er ildfast teglsten der. At pudse ildfast teglsten er svært - det falder af.
Hvis ildstedet ikke har været brugt i lang tid (dvs. ikke er renset og brandsikret i henhold til de normale intervaller), skal du også ringe til den af kommunen udpegede skorstensfejer, der skal brandsikre ildstedet og røggangen, før du fyrer op igen.
Den har været i brug, senest i vinter. Jeg husker, at der var en bemærkning netop på stenene, at de var løse. Det virker som om den tidligere ejer har pudset bunden, men at det nu er løsnet, han har pudset hullerne igen, det ses på billedet, de er løsnet og der er huller der igen. Ved ikke hvad de huller er til for dog. Skal ringe skorstensfejeren og bede ham lave en kontrol igen, om den er ildfast eller ej. Er det nok at bruge fugemasse på tube? Jeg tænkte sådan her: fjerne de sten, der er løse, måske alle, lægge ildfast fugemasse rundt og trykke dem ind igen. Lægge mere fugemasse i fugerne og smøre det ud. Banke gammel fuge af bunden og smøre ny fast med almindelig fugemasse, som man selv blander. Har ledt efter en guide, men de fleste handler desværre om kakkelovne.
Kan det være så at hullerne i bunden er luftindtag? Har du en friskluftventil under ildstedet? Alternativt er det nok bare så at ilden har gravet ud fugerne.
Jeg ville mure alle de ødelagte dele med samme mørtel. Køb en sæk ildfast mørtel og fix både murstenene og reparer fugerne i bunden med det.
Skorstensfejeren fører register over alle ildsteder så de kan hjælpe dig med informationen om ildstedet er OK at fyre i eller ej.
Det er nok som du siger, ilden må have udhulet fugerne.
Men er pladerne på vejene mursten? De ser kun ud til at være nogle cm tykke. Jeg antager, at jeg må forsøge at fjerne et par stykker og smøre fugemasse på. Visse fuger er kun nogle mm brede på væggene, ved pokker hvordan jeg skal få mørtel ind der.
Pladerne er ildfast tegl. Hvis du piller dem ud, finder du nok en almindelig rødteglvæg bagved. Hug mørtlen væk bag pladen, væd de bagvedliggende mursten med en sprayflaske, og tryk det ildfaste tegl fast i ildfast mørtel.
Dette bliver sværere end jeg troede.
På billedet ser I, hvordan det ser ud uden stenene:
Jeg skal have masser af masse, hvis jeg skal kunne trykke nye sten ind. Købte et par, men de var ikke af samme størrelse, i hvert fald var det ikke bare at udskifte dem. Blev nødt til at bruge nogle gamle og nogle nye.
Har ikke sat dem fast, men prøvet lidt, hvordan de skal sidde;
De kommer ikke til at sidde helt op ad teglstenene bagved.
Jeg overvejer, hvordan jeg skal få sat stenene på plads? Støbe i omgange? Sætte dem pænt på og så pudse dem ind med ildfast ler?
Tips modtages
Du blander en spand med ildfast mørtel i henhold til instruktionerne på posen. Så smider du det på med en murske på den fugtede frilagte rødteglvæg. Derefter presser du de tynde, ildfaste mursten fast. Fyld derefter fugerne mellem de ildfaste sten. Færdig.
Du kan lave et gitter med fødder og placere en askebakke under, så slider ilden ikke på din bund, og det bliver nemt at tømme asken.
Det behøver ikke være så kompliceret byggeri, men det holder også brændet på sin plads.
God idé! Har en masse smede på arbejdet, som bare går og driver lige nu, skal tage og snakke sammen med dem.
Men mit store problem er gnistgitteret! Finder intet, der passer mine mål. Den tidligere ejer tog det med sig, tror endda det var målt bestilt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.