Hej alle,

Jeg har en udvendig kældernedgang med to døre/porte af typen på billedet nedenfor (ikke mit billede, men samme princip). Portene er tunge at åbne og lukke, helt afhængigt af portens egenvægt.

Jeg forsøger at finde en løsning på, hvordan man enten kan el-styre disse (dyrt?) eller i det mindste mindske vægten på dem. Indtil videre har jeg tænkt på fjedre, der monteres på undersiden, som i min tanke altid har et vist tryk opad. Det burde gøre, at portens vægt mindskes? En fjeder, der sidder inde i en cylinder og som så trykker opad, når porten skal åbnes, og holder imod når porten skal lukkes.

Jeg har set, at der findes gasfjedre af typen man har på bagklappen på bilen, men disse er vel mere til klem-beskyttelse og holder imod både på vejen op og på vejen ned?

Er der nogen, der ved, hvad fjeder-typen hedder, som jeg skal lede efter? Jeg har ikke målt, hvor mange kilo der skal til for at løfte porten opad, men jeg ville tro, at man trækker med ca. 15-20 kg kraft, når portene er helt lukkede. Så mindskes den kraft selvfølgelig, jo mere man åbner porten og dens vægt ligger på hængslerne i stedet for i hånden.

To udendørs kælderdøre i træ, lukket med hængelås, monteret i en skråning foran en murstensvæg med et vindue.

Hvordan mener du med at de er for klembeskyttelse? En gasfjeder, der trykker med 100N, hjælper jo til på vejen op og holder dermed imod på vejen ned med samme kraft, når den komprimeres. Et eller andet sted fra må energien jo komme for at orke hjælpe til på vejen op næste gang? :)

• Synes
Maveric77
  • Laddar…
Du tænker måske på en dørlukke, der ligner en gasfjeder. De forhindrer jo, at fx døre flyver op eller smækker i, men de giver dig jo ingen hjælp til at åbne en dør.

De modarbejder jo bevægelse i begge retninger og ville gøre det endnu sværere at åbne lågen (men mindske risikoen for at man smækker den på tæerne, hvis man taber lågen halvvejs).

• Synes
Maveric77
  • Laddar…
Du har nok ret, jeg tænker forkert. Fjederen på bagagerumsdøren hjælper jo med at åbne døren og holder imod på vej ned. En sådan burde kunne fungere, hvis den kan løfte tilstrækkeligt tungt.

Så bliver spørgsmålet, hvordan man finder den rigtige model. Det er vel bare at måle, hvor lang den skal være i helt udstrakt tilstand, og hvor meget den skal kunne løfte, går jeg ud fra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.