Sidder og laver lidt beregninger til byggeriet og begyndte at spekulere over gipsstørrelser. Er det stadig 1200 bredde og cc 600 der gælder for vægge (og også i loft)? Eller bruger man dette på ydervæg og så 900 gips på indvendige vægge?
Alle vægge i byggeriet vil have dobbelt plader, dvs gips+not eller gips+OSB.
Alle vægge i byggeriet vil have dobbelt plader, dvs gips+not eller gips+OSB.
Det eneste som jeg forestiller mig afgør valget er om man mener sig orke arbejde med 1200 plader eller ej. Spareserveren og dovendyret regner sikkert med at der bliver mere sammenfugning og opslag af regler (eller flere metalregler) hvis man vælger 900.
Hvordan bliver det i vådrum med de nye regler? Skal man bruge de der nye svajige plader, vil det ikke fungere så godt med cc600? Skal man regne med cc30 eller cc40 og med dobbelte (de er jo såå billige også...) plader?
om jeg ikke tager helt fejl, så begynder de nye regler ikke at gælde før 1/6, så jeg ville (og har) gjort som før. 13mm dobbelt gips på cc60, eller som ved håndvask og lignende gips+osb.
Sørg bare for at påføre rigeligt med "guckan".
dette er dog bare mine 2 cent...
Sørg bare for at påføre rigeligt med "guckan".
dette er dog bare mine 2 cent...
Selvom jeg ikke vil være så langt i processen, at jeg kan udnytte de gamle regler. Er dog enig i, at den gamle metode var god. Det bedste ville være, hvis jeg kunne bruge råspont + ny godkendt plade på cc600, men det godkendes jo ikke efter 1/6.
Man synes, der må komme en regel, der virkelig angiver, hvad der skal gælde, og at det virkelig virker. Skal man begynde at hænge lidt bruseudstyr og lignende i de nye plader uden noget solidt bagved, vil der nok opstå mange problemer i bruserne fremover.
Man synes, der må komme en regel, der virkelig angiver, hvad der skal gælde, og at det virkelig virker. Skal man begynde at hænge lidt bruseudstyr og lignende i de nye plader uden noget solidt bagved, vil der nok opstå mange problemer i bruserne fremover.
nu er jeg ingen haj til alle reglerne, der kommer til sommer, men tidligere var det vel bare dobbeltgips eller osb/spont/plyfa osv osv + gips, der gjaldt.
og nu med de nye regler, så er det vel kun den nye gips (uanset dobbelt gips eller andet bagved), der skal bruges ..eller??
og nu med de nye regler, så er det vel kun den nye gips (uanset dobbelt gips eller andet bagved), der skal bruges ..eller??
Sæt et lag osb i hele badeværelset + kortlingar ved kommode, spejl, og andet som skal hænges lidt tungere ting i alternativt sæt plyfa et lag først og derefter de nye plader.
Ja, det er præcis sådan jeg gerne vil gøre det, spørgsmålet er om det er godkendt ifølge de nye regler...SnickareEk sagde:
Det mærkelige i det hele er, når forhandleren siger, at det er ok at have plyfa bag de nye plader.Richard A sagde:
Føles i så fald meget vildledende.
Jeg læste hurtigt igennem Jon h's kommentarer.
Der står sådan her:
"Alt organisk materiale skal sidde bag plasten, set indefra."
Betyder det, at man kan sætte plasten indenfor den organiske OSB-plade? Plasten skal jo egentlig bare forhindre fugten i at bevæge sig. Fugt findes jo i reglen, selvom man sætter plast, eller tager jeg helt fejl?
Jeg vil også gerne have noget solidt bagved gipsen at sætte ting op på bagved fliserne.
Der står sådan her:
"Alt organisk materiale skal sidde bag plasten, set indefra."
Betyder det, at man kan sætte plasten indenfor den organiske OSB-plade? Plasten skal jo egentlig bare forhindre fugten i at bevæge sig. Fugt findes jo i reglen, selvom man sætter plast, eller tager jeg helt fejl?
Jeg vil også gerne have noget solidt bagved gipsen at sætte ting op på bagved fliserne.