Jag ska bygga en carport mot garaget och funderar på hur jag på lämpligast vis fäster bärlinan i garageväggen.
Carporten ska bli cirka 9m x 3,50m med 45x195 bärlina i vägg och 45x195 takbjälkar med c/c 600 och 5 stolpar efter den yttre långsidan. Plåttak TP-20.

De två liggande reglarna längst upp är 34x70 och verkar sitta mot hammarband respektive toppen på de stående reglarna som är 45x145 med c/c 600

Min första tanke var att såga bort lockbrädorna längst upp och skruva fast bärlinan så långt upp det går, upptryckt mot nederdelen av takfoten, skruvad genom bottenbrädor, liggande reglarna och in i hammarband samt de stående reglarna. Problemet med det är att det inte finns något utrymme för bärläkt och plåt under takfoten, så jag måste ha bärlinan längre ner på garageväggen.

Nu funderar jag på att ta såga av och ta bort samtliga panelbrädor 20 cm under den nedre av de två liggande reglarna och skruva fast bärlinan direkt mot de stående reglarna upptryckt mot den nedre regeln och när taket är lagt montera ståndskiva som går upp mot takfoten och skruvas i den övre av de liggande reglarna.

Tacksam för input och förslag på andra lösningar

• IMG_20260823_111016.jpg
  • IMG_20260823_111331.jpg
  • Garagevägg.jpg
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.