Håller på med ett bygge av en mindre byggnad på 3x4m av lättklinker och hade för enkelhetens skull tänkt ha ett pulpettak.
Normalt sett lägger man ett U-block överst och armerar och gjuter i urtaget.
Men hur gör man vid pulpettak?
Ska man lägga U-block i vinkel så att man får gjutningen överst på båda höjderna, eller funkar det att gjuta i det skift som ligger horisontellt vid lägsta höjden
I detta fall så kommer jag gjuta en balk ovan fönsterna längs med höga långsidan i samma höjd som gjutningen hamnar på lägsta sidan oavsett. Så det vore enkelt att gjuta runt hela där istället.
Leca då, du måste inte använda U-blocka alls i mindre och lättare konstruktioner, utan du kan mura med vanliga block och sätta en syll (liggande regel med sylltätning) på översta skiftet som du förankrar i muren som du sedan landar dina takstolar på och förankrar.
U-block är sällan jag har använt det är mer om det är stora laster horisontellt på väggen och eller om det är stora vertikala laster som tex. Vindfång om man har väldigt stora överhäng på takstolarna mm.
En stor nackdel med U-block är att betongen fryser vintertid och det medför en kylande effekt där den sitter, Leca i sig är bättre på isolervärdet än betong.
Jag utgick från Finjas monteringsanvisningar när jag började titta på det hela.
Men det låter rimligt att ett enklare bygge kan nyttja enklare lösningar.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.