Hej, ved ikke om jeg lægger dette i den rigtige tråd.

Er i gang med at bygge hus, og tænkte høre, hvordan man tænker med plastning/dampbremse her, da konstruktionen ser ud på denne måde.

Huset består af 2 etager, så det vil være opvarmet ovenpå etagedækket også. Så jeg antager, at der ikke skal plastes i loftet på etagedækket, men kun ydervæggene (ret mig, hvis jeg tager fejl).

Men så ydervæggen, hvor etagedækket hviler på reglen. Hvordan gør man der bedst?

• Trækonstruktion fra et ufuldstændigt hus med synlige bjælker og vægramme, klar til plastning eller isolering.
Søg "Hur gör snickaren" på Youtube, meget gode film synes jeg. Ikke sikkert at dit spørgsmål bliver besvaret fuldt ud, men en meget god ressource for amatører, der bygger huse (hvilket egentlig ikke er så kompliceret).

En anden god kilde er Svenskt Trä, som har fuldstændige tegninger på mange konstruktioner inklusive en fuldstændig komplementbygning af den type, der tidligere blev kaldt "Attefallare".

jonmo jonmo sagde:
Søg "Hur gör snickaren" på Youtube, meget gode film synes jeg. Ikke sikkert at dit spørgsmål besvares fuldt ud, men en meget god ressource for amatører som bygger huse (hvilket egentlig ikke er så kompliceret).

En anden god kilde er Svenskt Trä, som har fuldstændige tegninger på mange konstruktioner inklusive en fuldstændig komplementbygning af den type som før blev kaldt "Attefallare".
Jeg har kigget på den, men der har jeg for mig de laver en enplan med kold loft oven så de plastre indertaket. Men kan minde forkert, så skal kigge igen få se.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Hvis konstruktionen skal se ud som du viser, skal du sætte en kappe af dampspærrefolie, inden du monterer bærlinjen for mellemloftet. Men hvordan har du tænkt dig at opbygge væggen på første sal, når bærlinjen ligger uden på væggeskelettet?

• Synes
curtsson og 1 anden
  • Laddar…
Det letteste er at sætte en kortling mellem gulvbjælkerne enten i vægkategori eller lidt udenfor, som du hæfter og taper plastikken imod.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Det letteste er at sætte kortlinger mellem gulvåserne enten i væggliv eller lidt udenfor, som du hæfter og taper plasten mod.
Ja, hvis jeg havde haft hovedet med mig, inden jeg satte 45:eren på væggen samt lagde mellemunderlaget, så ville jeg jo have sat plasten indenfor 45:eren, men det glemte jeg helt.

Så spørgsmålet er, hvordan man så lettest får det tæt.

Men du mener så kortling præcis i 90 graders bøjningen, så man får noget at fastgøre i hjørnet, typ i mellem gulv/væg.

• Synes
DennisN
  • Laddar…
Bare at gå med plasten forbi og sæt kortlingen i liv med reglen og plast den også. Buk derefter plasten ind mod de stående reglar på plan 2.

N Nygge72 sagde:
Hej, ved ikke om jeg lægger dette i den rigtige tråd.

Er i gang med at bygge hus, og ville høre hvordan man tænker med plastning/dampspærre her, da konstruktionen ser ud på denne måde.

Huset består af 2 etager, så det vil også være opvarmet oven mellem etagedækket. Så jeg formoder, at det ikke skal plastes i loftet på etagedækket, men kun ydervæggene (ret mig hvis jeg tager fejl).

Men så ydervæggen, hvor etagedækket hviler på reglen. Hvordan gør man der bedst?
Plast en del, hvor etagedæk kommer, og så plast resten og tape samlingen, ellers bliver det et skodarbejde at gøre det tæt.

BadrumFactory BadrumFactory sagde:
Plast en del, hvor bjælkelag kommer og så plast resten og tape samlingen, ellers bliver det skide besværligt at gøre det tæt
Ret overbevist om at jeg ryger på skide arbejde, da jeg glemte at "lette" plastringen, inden jeg satte bjælkelaget desværre 🫣

N Nygge72 sagde:
Ret sikker på, at jeg får et skodarbejde, da jeg glemte at "lette" plastringen, inden jeg satte bjælkelaget desværre 🫣
Så måske skal du tape hver regel i mellembjælkelag 🙂 ret ny løsning at montere mellembjælkelag, men ofte med FKS konstruktion.

• Synes
Festlund
  • Laddar…
Så måske du skal tape hver regel i mellemloft 🙂 ganske ny løsning at montere mellemloft men oftest med FKS konstruktion.
Heldigt det ikke er så mange da 🤣🤣

N Nygge72 sagde:
Heldigt at det ikke er så mange da 🤣🤣
Det bliver godt, kæmp på 👍

Det bliver godt, kæmp videre 👍
Men man plastar altså ydervæggen, så skal plast gå ud en smule på reglen 5/10cm og tapes så det bliver tæt mellem regel og plast (og mellem væg og bjælkelag). Men øvrig del af bjælkelag lader man uplastet. Tænker jeg rigtigt da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.