Hej,

Vi i vår förening ska byta delar av en fasad på radhuset, delen högst upp ovanför balkonger.
Fasaden är just nu byggd med ofasade paneler med metoden "på förvandring" (om jag lyckats google rätt).
Nu har föreningen köpt in panel till hela huset och köpt raka paneler 22×120. Tanken är att vi igen ska bygga på det gamla sättet.

Så nu undrar jag om det går att få tips och tricks kring vad vi ska tänka på, kring just "på förvandring" delen. Hur mycket ska överlappa, hur lång spik (eller skruv), hur ska ev panelen läggas omlott, hur avslutas och påbörjas montaget mm? Alla tips välkomnas.

Den benämningen har jag aldrig hört. Men vad jag förstår efter lite googlande så är det fjällpanel du menar.
Så sök på det så hittar du fina guider hur det ska utföras.

Vanliga sågade brädor sågade lagda med med nederdeln utanpå föregående bräda är panel monterad på förvandring.

Fjällpanel är ju en hyvlad produkt med tunnare överdel, ofta klent och ganska smalt virke. ( Vanl sommarstuga 1960 tal) Ser lät randigt ut om det målas med akrylat eller annan blank färg.

För ett otränat öga kan ju paneltyperna se liknande ut men betänk då hur levande panelen spikad på förvandring blir om man utgår från sågat 1tums eller 11/4 tums bondsågat virke i olika bredd istället för trist standarvirke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.