Min sotare konstaterade att min gamla skorsten inte är helt tät på vinden, det kan läcka ut rök när jag eldar i vedspis enligt honom. Förslaget från honom var att putsa hela murstocken på vinden med putsbruk C. Detta är på en mycket trång vind i ett litet fritidshus, svårt att åla fram till skorstenen (väldigt trångt bitvis) och svårt att komma åt. Dessutom omgiven av gullfiber och getingbon, dammigt och skitigt.

Jag är alltså mycket mån om att jag kan göra denna putsning så enkelt som möjligt. När jag rådfrågar AI på nätet, så säger den att det faktiskt är olämpligt med putsbruk C, att det finns både mer lättarbetade material och mer anpassade för en skorsten där temperaturen kan variera och kräver viss elasticitet. AI kan förstås ha fel, svaren man får är inte alltid korrekta men det gav mig ändå visst hopp om att förenkla jobbet lite.

Lämpliga material som föreslås (av AI) är gipsbruk eller hydrauliskt kalkbruk. Finns även KC-bruk som innehåller kalk/cement men AI förespråkar gipsbruk. Gipsbruk låter trevligt då det är mer lättarbetat än till exempel putsbruk C och kräver inte efterarbete på samma sätt (behöver inte vattnas mm).

Tänk på att syftet är att täta - hur det ser ut är helt oviktigt, vinden används inte för förvaring eller överhuvudtaget. Inga stora ytor, takhöjden är mindre än en meter här och alltså skorstenen synlig på vinden så låg. Jag måste ta bort isoleringen på vindens golv och mot taket för att putsa hela ytan runt om enligt sotaren. Kommer i vilket fall bli skitjobbigt, men jag vill välja rätt material som är enkelt att lägga på. Kostnad på material är mindre viktigt.

Tacksam för råd!

• skorsten.jpg
En rökkanal tätas väl inifrån genom glidgjutning eller ett insatsrör? Jag är dock total amatör på det området, men jag har aldrig hört talas om att putsa murstocken tät.

Jag skulle nog också säga att man glidgjuter inne i kanalen, på ett eller annat sätt.

Gipsputs är nog inte ens tillåtet, kör c-bruk.

Ja, kör nog på C-bruk trots allt, hade hoppats på nått (eventuellt dyrare) som var mer lättarbetat och där man slipper återfukta ytan efteråt. Varje gång man ska åla/krypa bort till skorstenen är det väldigt stökigt, alltså bitvis ålar man, det går inte att krypa ens.

Gipsbruk är högst troligt, som Stefan säger, inte tillåtet. Det kan ju trots allt bli fuktigt på en kall vind så min AI hade nog inte fått tillräcklig input när jag frågade - nu avråder den från gips i detta fall. Sotaren sa putsbruk C, så jag följer det rådet om ingen kommer med bättre förslag.

Putsbruk c är helt rätt bruk för ändamålet. Det är viktigt att du blöter upp skorstenen före putsning, ev gör en sluring och grundar med annars kommer inte bruket att fästa. Sluring är en tunn blandning bruk o vatten samma konsisten som pannkakssmet.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.