A A_Camera sagde:
...som jag sa. Beror på vilket resultat man vill ha. En fogsvans duger om man orkar (du har ingen aning om hennes fysisk kapacitet) för det kräver en hel del fysisk styrka och ork, medan en cirkelsåg kräver nästan ingen styrka alls. En bra fogsvans är inte heller så mycket billigare än en billig cirkelsåg och en billig cirkelsåg ger bättre resultat än en dyr fogsvans. Dessutom är det svårare att såga hyfsat raka snitt med fogsvans, även om manorkar och är duktig. Med alla andra verktyg än cirkelsåg riskerar man också att snittet är rakt på ovansidan men krokig och ojämn på undersidan.

Men jag håller med att multicutter är det sämsta förslaget. Därefter är alla billiga batteridrivna elverktyg. Har man möjlighet skall man använda sladdanslutna elverktyg. Ger större kraft med lägre vikt och även högre och stabilare varvtal, inte bara i romgång, och det förbättrar arbetesresultatet.
Märks tydligt att du inte använt moderna batteriverktyg.

Med det sagt så är alla försök att såga hyllplanen på plats dömda att misslyckas. De verkar ju inte direkt vara fullpackade med grejer, så plocka ner, såga och lägga upp dom och tillbaka med grejerna kommer ta kortare tid än att försöka såga dom på plats.

• Synes
useless
  • Laddar…
Skall du nödvändigtvis såga dem på plats så kan du klämma fast en bräda med en snabbtitt för att ha något att såga emot och få en rak kan. Och då är det wn japansåg du skall ha. Den är fintandad.

Men, du kommer knapp få alla hyllplanen lika långa. OCH det blir sågspån överallt oavsett hur du gör.

• Synes
AvsAnnelie
  • Laddar…
AvsAnnelie AvsAnnelie sagde:
Hej

BILD 1
Hur såga - kapa liggande brädor enklast?
Vilken slags såg är att föredra för att slippa ta ned hyllplanen.

BILD 2
Fastlimmad skiva. Ska kapas rakt ned intill det blå.

Tacksam för tips.

Mvh Annelie
TACK FÖR ER TID OCH SVAR!
NI HAR GETT MIG KÖTT PÅ BENEN OCH JAG VET NU HUR JAG SKA GÖRA.
DELEGERA! 🤓
Har inte den tid, ork, lust och engagemang som behövs för att göra det ensam.
Behöver prioritera.

AvsAnnelie AvsAnnelie sagde:
TACK FÖR ER TID OCH SVAR!
NI HAR GETT MIG KÖTT PÅ BENEN OCH JAG VET NU HUR JAG SKA GÖRA.
DELEGERA! 🤓
Har inte den tid och engagemang som behövs för att göra det ensam.
Har du nån såg?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.