Hej!
Jeg vil gerne bygge en pergola og har brug for en spændvidde på 4,2 m. Den højeste regel, der kan passe under tagskægget, er 45x145. Er der nogen, der ved, hvor meget vægt den kan belastes med ved en så stor spændvidde uden at bukke? De vil blive belastet af egenvægt og overliggende materiale på ca. 120-150 kg. Jeg kunne sætte to stykker ved siden af hinanden med 45 mm mellemrum, hvor meget ville det påvirke bæreevnen?
Jeg vil gerne bygge en pergola og har brug for en spændvidde på 4,2 m. Den højeste regel, der kan passe under tagskægget, er 45x145. Er der nogen, der ved, hvor meget vægt den kan belastes med ved en så stor spændvidde uden at bukke? De vil blive belastet af egenvægt og overliggende materiale på ca. 120-150 kg. Jeg kunne sætte to stykker ved siden af hinanden med 45 mm mellemrum, hvor meget ville det påvirke bæreevnen?
Øv. Jeg tænkte på at lægge ribber ovenpå, og det bliver ca. 150kg i alt så fordelt på hver regel. Havde også ønsket at fastgøre en hængestol eller lignende på en af reglarne.Lulaua sagde:
Ja men så får du jo ikke 150kg som kun belaster en bjælke - så længe du springer hængestolen over (det er sikkert muligt at hænge stolen på en bjælke tæt på en søjle).
Lav en simpel skitse med mål, så kan man bedre vurdere rimeligheden!
Lav en simpel skitse med mål, så kan man bedre vurdere rimeligheden!
De røde bjælker i skitsen er 45x145 reglerne, vi diskuterer. Tanken var at lægge 45x145 regler ovenpå hele vejen ud.Lulaua sagde:

Vægten fra reglerne, der ligger ovenpå, bliver ca. 130 kg pr. regel, og egenvægt ca. 20 kg. Ca. 18 stk. 45x145 regler ligger ovenpå, og der er 1,5 m mellem bjælkerne, de vejer 4,9 kg pr. meter. Men det, jeg kunne gøre, er at fastgøre flere bjælker i den blå bjælke, så vægten pr. rød bjælke bliver mindre. Men spørgsmålet er så, hvor stor den blå bjælke skal være, er det nok med 45x145?
Den blå påvirkes ikke så meget af flere røde bjælker, da den har en spændvidde på 1,4 m mellem støtterne. Det er den lange spændvidde på de røde bjælker, 4,05 m, som er det svære at klare. Er det ikke muligt at få en større dimension på de røde bjælker?
Nej det går ikke, med 145mm så må jeg save et stort hul i tagfoden, der ligger en tagrende 1 cm over dette. Det er så lavt til loftet, og størstedelen af væggen er dækket med vinduer, så afstanden mellem vindueskarmen og tagfoden er det store problem, det er ca. 10cm...Lulaua sagde:
Det eneste alternativ jeg har ser ud til at være at bryde op trallen og placere stolper længere ind, jeg kunne sætte en række med stolper på 2.82m spændvidde. Så kan jeg måske endda gå ned i dimension til 45x120 og lade stolperne stå med 2.80x2.82 afstand?
Det kunne måske gå. Som det er nu, planlægger jeg at save omkring 5 cm af tagfoden. Men for at få plads til 195mm ville jeg også skulle save 5 cm af reglen, både for tagfod og tagrende. Vil reglen stadig have bedre bæreevne, selvom den er udskåret?GoC sagde:
Højden kan jo også være nødvendig tæt på opbakning, hvor tværkraften er størst - så hvis en sådan udsparing laves, er det nok en god idé at tjekke i det snit også.GoC sagde:
Du bør save med en ”blød” overgang mellem det udsavede og op til ”fuld tykkelse” så du ikke laver en knækanvisning.N Terenius sagde:
Klik her for at svare