N
Hej!

Jeg vil gerne bygge en pergola og har brug for en spændvidde på 4,2 m. Den højeste regel, der kan passe under tagskægget, er 45x145. Er der nogen, der ved, hvor meget vægt den kan belastes med ved en så stor spændvidde uden at bukke? De vil blive belastet af egenvægt og overliggende materiale på ca. 120-150 kg. Jeg kunne sætte to stykker ved siden af hinanden med 45 mm mellemrum, hvor meget ville det påvirke bæreevnen?

Skal du hænge 150kg i en af reglarne? Det kommer ikke til at fungere, vil sige maks omkring 50kg. Det kan hjælpe, hvis du skruelimbruger to stykker sammen, men det er nok på grænsen alligevel.

N
Lulaua Lulaua sagde:
Ska du hænge 150kg i en af reglarne? Kommer ikke til at fungere, ville sige max omkring 50kg. Kan hjælpe, hvis du skruelimrer to stykker sammen, men er nok på grænsen selv det.
Øv. Jeg tænkte på at lægge ribber ovenpå, og det bliver ca. 150kg i alt så fordelt på hver regel. Havde også ønsket at fastgøre en hængestol eller lignende på en af reglarne.

Ja men så får du jo ikke 150kg som kun belaster en bjælke - så længe du springer hængestolen over (det er sikkert muligt at hænge stolen på en bjælke tæt på en søjle).

Lav en simpel skitse med mål, så kan man bedre vurdere rimeligheden!

• Synes
nev2003
  • Laddar…
N
Lulaua Lulaua sagde:
Ja men så får du jo ikke 150 kg som kun belaster en regel - så længe du undgår hængestolen (det kan sikkert lade sig gøre at hænge stolen på en regel tæt på en søjle).

Lav en enkel skitse med mål, så kan man vurdere rimeligheden lidt bedre!
De røde bjælker i skitsen er 45x145 reglerne, vi diskuterer. Tanken var at lægge 45x145 regler ovenpå hele vejen ud. Byggeskitse af bjælker og stolper med dimensioner. Røde bjælker er 45x145, afstanden mellem dem er markeret. Blå og grønne linjer viser bjælkeoplæg.

Vægten fra reglerne, der ligger ovenpå, bliver ca. 130 kg pr. regel, og egenvægt ca. 20 kg. Ca. 18 stk. 45x145 regler ligger ovenpå, og der er 1,5 m mellem bjælkerne, de vejer 4,9 kg pr. meter. Men det, jeg kunne gøre, er at fastgøre flere bjælker i den blå bjælke, så vægten pr. rød bjælke bliver mindre. Men spørgsmålet er så, hvor stor den blå bjælke skal være, er det nok med 45x145?

Den blå påvirkes ikke så meget af flere røde bjælker, da den har en spændvidde på 1,4 m mellem støtterne. Det er den lange spændvidde på de røde bjælker, 4,05 m, som er det svære at klare. Er det ikke muligt at få en større dimension på de røde bjælker?

Enklest er vel at tage 190 reglar og save ud i overkanten, så de går ind under tagskægget.
Det er på midten mellem tagskæg og oplag, at belastningen på reglen bliver størst, og højden på den er nødvendig for at klare bøjepåkjenningen.

N
Lulaua Lulaua sagde:
Ja men då får du ju inte 150kg som bara belastar en regel - så länge du skippar hängstolen (går sikkert at hænge stolen på en regel tæt ved en søjle).

Lav en enkel skitse med mål, så kan man bedømme rimeligheden lidt bedre!
Nej det går ikke, med 145mm så må jeg save et stort hul i tagfoden, der ligger en tagrende 1 cm over dette. Det er så lavt til loftet, og størstedelen af væggen er dækket med vinduer, så afstanden mellem vindueskarmen og tagfoden er det store problem, det er ca. 10cm...

Det eneste alternativ jeg har ser ud til at være at bryde op trallen og placere stolper længere ind, jeg kunne sætte en række med stolper på 2.82m spændvidde. Så kan jeg måske endda gå ned i dimension til 45x120 og lade stolperne stå med 2.80x2.82 afstand?

N
GoC GoC sagde:
Det enkleste er nok at tage 190 reglar og save ud i overkanten, så de går ind under tagfoden.
Det er på midten mellem tagfod og oplag, at belastningen på reglen bliver størst, og højden på den behøves for at klare bøjningspåvirkningen.
Det kunne måske gå. Som det er nu, planlægger jeg at save omkring 5 cm af tagfoden. Men for at få plads til 195mm ville jeg også skulle save 5 cm af reglen, både for tagfod og tagrende. Vil reglen stadig have bedre bæreevne, selvom den er udskåret?

GoC GoC sagde:
Enklest er vel at tage 190 regler og save ud i overkanten, så de går ind under tagfoden.
Det er på midten mellem tagfod og opbakning, at belastningen på reglen er størst, og højden på den er nødvendig for at klare bøjningspåvirkningen.
Højden kan jo også være nødvendig tæt på opbakning, hvor tværkraften er størst - så hvis en sådan udsparing laves, er det nok en god idé at tjekke i det snit også.

N Terenius sagde:
Det skulle måske kunne gå. Som det er nu planlægger jeg at save ca. 5 cm af tagfoden. Men for at få ind 195 mm så skulle jeg da også save 5 cm af reglen, både for tagfod og for tagrende. Vil reglen stadig have bedre bæreevne, selvom den bliver udsavet?
Du bør save med en ”blød” overgang mellem det udsavede og op til ”fuld tykkelse” så du ikke laver en knækanvisning.

• Synes
Benjamin Pålsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.