Jeg har et 22mm galvaniseret rør, som skal forbindes til en vandudkaster til haveslange. Vandudkasteren har forbindelse Dy15.

To gulbrune vægge og to lodrette vandrør er synlige, med forskellige ventiler og koblinger, herunder en rød rund ventil ved siden af en blå kobling.

I selve rummet, hvor jeg vil sætte vandudkasteren, er der ingen enkel måde at forbinde noget uden at save de galvaniserede rør over og gevinde dem igen, hvis jeg forstår rigtigt.

Kobberrør med kugleventil og blå ventilhåndtag monteret på loft, tilsluttet galvaniseret rør. Formålet er at forbinde til en vandhane.

Men i det foregående rum er der en kugleventil, hvor der sidder en slags slangeforbindelse på. Jeg kan fjerne den slangeforbindelse og forbinde en slags 22mm galvaniseret rør til 15mm kobberrørsforbindelse der i stedet og derefter trække kobberrøret langs loftet, gennem væggen og ind i vandudkasteren. Er det den enkleste og billigste løsning på mit problem uden at skulle købe en masse specialværktøj til gevindning osv.? Og i så fald, hvilken slags forbindelse har jeg brug for at forbinde kobberrøret til den kugleventil?
 
Jeg synes det ser ud som kobberrør overalt undtagen efter ventilen. Men jeg kan tage fejl. Hvis det er jernrør, så burde det være 21 mm, kobberrør findes i 22 mm. Skrab lidt på rørerne, så ses forskellen snart.

Protte
 
prototypen prototypen sagde:
Jeg synes det ser ud som kobberrør overalt bortset fra efter ventilen.
Men jeg kan tage fejl.
Er det jernrør, så burde det være 21 mm, kobberrør findes 22 mm.
Skrab lidt på rørerne, så ses forskellen snart.

Protte
Nu må du undskylde, at jeg er en idiot, men jeg troede ikke, kobberrør var gevindskåret, hvilket disse her ser ud til at være? De ser kobberfarvede ud, når jeg skraber på dem, dog, så er det mig, der har misforstået noget? De er også 22mm garanteret.
Kobberfarvet rør med gevind i nærbillede, angiveligt 22mm i diameter, monteret i loftet.
 
Gevindet er loddet på røret, så jeg vil nok påstå, at det er kobber.
Mål med skydelære, at det virkelig er 22 mm, der findes en del gamle rør med andre mål, og så er det enkleste en kompressionskobling, hvis du ikke kan lodde.
 
A Adkit sagde:
[billede]

Men i det tidligere rum sidder der en kugleventil med en slags slangkobling på.
Lidt OT:

Den der klokobling, som du har, ser ud til at være den til trykluft,
https://www.esska.se/shop/Slangkoppling-10-bar-Nockvidd-42-mm--23002202x-6180?shoptype_set=b2c
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/20-klokoppl-f-nippel-90000263.html

Den klokobling, som er til vand, er i messing,
https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-15r-inv-/
https://www.esska.se/shop/Klokoppli...ten-invandig-ganga-massing--974302010000-6900

Disse to typer af klokoblinger passer ikke sammen, der er bl.a. lidt forskellige låsninger på dem.
 
Yderligere lidt OT, her er to billeder af klokoblinger, den sølvfarvede til luft & den i messing til vand:
Klokobling, halvt drejet, viser forskellig låsning og tætning. Silvrig metaldel for luft og messingdel for vand.
Se forskellen i låsningen, kan kun drejes halvvejs

To klokoblinger: En sølvfarvet til luft og en messingfarvet til vand. Viser forskel i låsning og tætningsstørrelse.
Forskellige store tætninger, den til luft går indenfor den til vand.
 
Demmpa Demmpa sagde:
Yderligere lidt OT, her er to billeder på klo-koblinger, den sølvfarvede for luft & den i messing for vand:
[billede]
Se forskellen i låsningen, kan kun drejes halvvejs

[billede]
Forskellige størrelser af tætninger, den for luft går indenfor den for vand.
Ok, så må jeg jo spørge hvorfor min koldvandsledning har en klo-kobling for luft i sig?
 
Har det måske været afmeldt vintertid før? Klokoblingen for at kunne blæse ledningerne tomme, så de ikke fryser i stykker.
 
Når det kommer til klo-koblinger, findes der mindst to forskellige i messing også. De, der ikke passer med trykluftkoblingen i stål, er generelt af typen "Geka" og ses af og til i forbindelse med havevanding og lignende, hvor større flow kræves, end hvad gardenakoblinger kan klare.

Derudover findes der en klo-kobling ifølge SMS (1175, 1176, 1179, 1180 osv.), som anvendes til brandslange. Den er en smule større end klo-kobling Geka og passer derfor ofte nogenlunde sammen med klo-koblinger i stål til trykluft. Den passer derimod slet ikke med Geka.

Jeg kan forestille mig, at en tidligere ejer har haft god adgang til brugte brandslanger eller trykluftslanger og anvendt disse som vandslanger i en eller anden sammenhæng. Klo-kobling ifølge SMS i messing er dog ekstremt dyr, hvis man overhovedet kan få fat i dem, så det er sikkert fristende at bruge den billigere trykluftkobling, som i det mindste fungerer nogenlunde også til vand.
 
Er enig med PNO, jeg havde ingen idé om, at det var forskelligt for vand og luft, så hvis jeg havde en fitting liggende, ville jeg nok have brugt den, uanset type.

Derudover er det jo sådan, at trykluft normalt indeholder lidt vand og vand en del gasser.

Protte
 
  • Synes
bygg123
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Jeg synes det ser ud som kobberrør overalt undtagen efter ventilen.
Men jeg kan tage fejl.
Er det jernrør så burde det være 21 mm, kobberrør findes i 22 mm.
Skrab lidt på rørene så ses forskellen snart.

Protte
Har et blødloddet T-stykke hvor den tilslutning som går ud af røret er beskadiget, går det at lodde løs og lodde tilbage et nyt rørstykke uden at alle lodninger på T-stykket løsner sig? er 15mm rør.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.