Hej.

Jeg vil lægge 2 lag gips udenpå en spånplade-væg med det formål at lydisolere.

1) Findes der gipsplader uden fasning på siderne eller hvad det hedder til det første lag? Eller skal man virkelig spartle det første lag gips, så det bliver jævnt?

2) Andet lag - kan jeg sætte pladerne direkte an mod hinanden?

3) Er det bedre lydisolering, hvis jeg limer det andet lag i stedet for at skrue med gipsskruer til dobbeltgips? Anbefalet lim til sådan noget? Eller bør jeg bruge kortere længde på gipsskrue, så den kun fæstner i det første gipsplade og ikke går igennem ind i spånpladen og reglerne?

tak!!

Senest redigeret:
Ja, der findes plader uden fasing. Når du skruer pladerne op, så husk at undgå at lægge samlingerne på begge lag af plader samme sted. Læg den øverste plade med forskydning, så mindsker du risikoen for revner, øger stabiliteten og mindsker risikoen for lydgennemtrængning. Jeg ville også skrue den øverste plade med en tilstrækkelig lang skrue, så den fæstner i spånpladen. Dette for at få god holdbarhed. Tror ikke det har nogen betydning for lydisoleringens skyld.

• Synes
preben89
  • Laddar…
Du kan sætte det første lag liggende og det andet stående, så bliver det ikke en lang fase, der falder sammen med skrue­raden i det ydre lag.

• Synes
Turbo_Tail og 2 andre
  • Laddar…
Jeg droppede latex i alle samlinger på det første lag, væg loft mellem plader

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke sagde:
Ja, der findes plader uden faskantning. Når du skruer pladerne op, så husk at ikke placere samlingerne på begge lag samtidig det samme sted. Læg den øverste plade med forskydning, så mindskes risikoen for revner, stabiliteten øges, og risikoen for lydgennemtrængning mindskes. Jeg ville også skrue den øverste plade fast med lange nok skruer for at fastgøre i spånpladen. Dette for at opnå god holdbarhed. Tror ikke, det spiller nogen rolle med hensyn til lyddæmpning.
tak for svar

Du skal absolut have en tilstrækkelig lang skrue for at nå spånpladen på den øverste gipsplade. Det er ikke muligt at fastgøre gips til bare gips. Selv ville jeg have valgt skruelængde, der når ind til reglen for begge lag gipsplader, så de sidder godt.
Sæt med forskudte samlinger som allerede nævnt.

• Synes
preben89
  • Laddar…
Okay tak for svar, jeg fandt ingen gipsskivor uden fasninger til første lag, så det bliver vel at spartle dem, inden det øverste lag kommer på.

• Synes
nino
  • Laddar…
P preben89 sagde:
Okay tak for svar, jeg fandt ingen gipsplader uden fasning til første lag, så det bliver nok til at spartle dem, inden det øverste lag kommer på
Du behøver absolut ikke at spartle det første lag. Forskyd bare samlingerne ved at sætte samlingerne på forskellige regler.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du behøver absolut ikke spartle det første lag. Forskyd blot samlingerne ved at sætte samlingerne på forskellige reglar
Forstår.. Jo men så bliver der jo et tomt rum under øverste lag gips (hvor første lags samling findes), føles ikke så stabilt, eller? Men men Måske går det fint, hvis man ikke skruer lige der

P preben89 sagde:
Forstår.. Jo men så bliver det jo et tomt rum under øverste lag gips (hvor første lags samling er), føles ikke så stabilt eller? Men men Måske går det fint hvis man undgår at skrue lige der
Det er ingen fare, du vil ikke kunne trække gipsen i fordybningen. Skruen går igennem pladen inden gipsen bøjer sig.
Der monteres tusindvis af m2 gips på den måde hver dag, og det er ifølge leverandørernes montagevejledninger.

• Synes
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Ok tak for svar

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.