Hej!
Jeg tænkte på at bygge en bænk, der kan foldes ud til en seng i MDF.
Min tanke er, at to MDF-plader ligger ovenpå hinanden, og ved hjælp af hængsler kan man derefter dreje den øverste MDF-plade 180 grader. Hvilken slags hængsler skal man bruge til dette? Jeg vil jo ikke have, at de skal være synlige, når pladerne ligger ovenpå hinanden, men det gør jo ikke noget, hvis de er synlige, når de er i oprejst position, men jeg vil ikke have nogen niveauforskel, men at hele overfladen skal være glat (dvs. skal man have hængslerne nedsænket i MDF-pladen? Se illustration. Min tanke var at bruge en MDF, der er 18 mm tyk. Kan det overhovedet lade sig gøre?
Tak for jeres svar, men det er ikke helt det, jeg leder efter, da jeg ikke ønsker, at hængslerne skal være synlige, når pladerne ligger sammen. Jeg fandt et billede af et gammelt IKEA-bord, som jeg havde lidt i tankerne, da jeg skitserede dette. Nu kan man ikke se på billedet, at hængslet ikke er synligt, når bordet er sammenfoldet, men man kan se, at når bordet er udfoldet, sidder hængslerne på indersiden i stedet. Det er sådan nogle, jeg gerne vil have. Er der nogen, der ved, hvad de kaldes?
Skal de være helt plane, når man folder dem ud?
Jeg vil i så fald påstå, at det er helt umuligt at finde sådanne hængsler. Enten kan man se dele af hængslet, når det er lukket, eller også må man acceptere, at hængslet ikke er fladt, når man folder det ud.
Ellers findes sådan en her:
Billede stjålet fra theofils, de har mange møbelbeslag og hængsler, kig der.
Skal det være et hængsel ellers?
Det er ikke nok at trække den ene plade ud?
REDIGER: Ser nu svarene, det var altså OK, at de kunne ses "fra siden" og problemet er løst
Du kommer aldrig udenom, at hængslet vil kunne ses lidt, når pladerne er sammenfoldet, også dem ullberg linker til vil kunne ses, når pladerne er sammenfoldet.
Det gør ikke noget, om de kan ses, bare de ikke stikker ud. Jeg vil tjekke bordsgångjärn, jeg tror det er det, jeg har brug for. Belastningen vil jeg selvfølgelig tænke på, så de ikke behøver at tage hele smækket.
Det gør ikke noget om de kan ses, bare de ikke stikker ud. Jeg vil tjekke bordshængsler, jeg tror det er det, jeg har brug for. Belastningen vil jeg selvfølgelig tage højde for, så de ikke skal tage hele stød.
Tak!
Nu er det åbenbart ikke vigtigst, at hængslerne ikke kan ses, nu er det åbenbart vigtigst, at hængslerne ikke stikker ud, når bordet er sammenklappet.
I din trådstart (i går) skrev du følgende:
heyhawkan sagde:
Jeg vil jo ikke have, de skal ses, når pladerne ligger på hinanden, ...
I dit første svar (for nogle timer siden) skrev du følgende:
heyhawkan sagde:
...eftersom jeg ikke vil have, at hængslerne skal ses, når pladerne ligger sammen.
Mit forslag om klaverhængsler var, at de skulle være synlige minimalt, hvor meget de ville være synlige, afhænger bl.a. af hvilken farve pladerne kommer til at have, og hvilket materiale/farve/størrelse klaverhængslerne har.
Klaverhængsler stikker minimalt ud, hvis man gør det rigtigt, de kan blive som en del af bordpladens udformning.
Undskyld at jeg var uklar. Sådan som billederne du sendte på pianohængsler er for mig at de stikker ud for meget. Hvis de kan ses men formen stadig er helt rigtig, så kan jeg leve med det, derfor ser bordhængsler mere ud som det jeg har brug for. Jeg er dog meget taknemmelig for din indsats!
Jeg syntes budskabet gik igennem, selvfølgelig kunne det være lidt tydeligere, men lidt må man jo finde ud af selv
Bordshængsler er almindelige på både, så bådtilbehørsbutikkerne plejer at have sådanne på lager. Tjek med Hjertmans, Erlandsons Brygga, Seasea eller en nær dig.
Det fine ved bordsgængerne er jo, at de er glatte og jævne, selv i udfældet tilstand, og giver en god samling mellem pladerne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.