Halløj!

Fik sådan en injektion af super-energi i weekenden og fik lavet et hul i loftet og installeret en lofttrappe, jeg fandt lidt billigt.
Tanken har været siden vi flyttede ind at udnytte pladsen oppe på loftet, og nu har jeg muliggjort netop dette.

Jeg er dog i tvivl om, hvilket gulv jeg skal have. Jeg taler med forskellige, og de siger forskellige ting, så jeg vender mig til en bredere audience!
Jeg har fx hørt, at det er nok med råspontplader på 23 mm, hvis det ikke er en plade, så skal jeg dimensionere op til 28 mm råspont (altså ej plade).
Råspontpladen blev anbefalet af XL byg, det vil blive lidt svaj, men det går fint at gå på og opbevare lidt enkelt.
Det, der skal opbevares, er det generelle, julepynt, lidt vintertøj/sko.

Hjælp mig med at navigere igennem dette!

J
Det er nok med 20mm råspont hvis der ikke skal opbevares noget tungt, jeg har tidligere haft 17mm på mit loft og det fungerede fint..

• Synes
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Det räcker med 20mm råspont om ingett tungt ska forvares, har tidligere haft 17mm på min loft og det fungerede fint..
Jeg har en gang i dag, hvor jeg har sat 2 spåndet brædder på 17mm, og det svajer i midten, vejer ca. 100kg selv, men to st er så klart lidt svagere end om det var et helt gulv. 20mm lyder så klart godt fra et økonomisk perspektiv, da den bræt samt lugen er meget billigere.

J
Krebygg86 Krebygg86 sagde:
Jeg har en gang i dag, hvor jeg har sat 2 spånede brædder på 17mm, og det svajer i midten, vejer ca. 100kg selv, men to stykker er selvfølgelig lidt svagere end hvis det var et helt gulv. 20mm lyder selvfølgelig godt fra et økonomisk perspektiv, da den bræt og luge er meget billigere.
Men to brædder er svagt, men hvis du har mindst 60cm i bredde med spånede brædder, så bærer det dig garanteret..
Hvor bredt skal det være?

• Synes
Krebygg86
  • Laddar…
Er det koldloft skal I sørge for at opbevare tingene korrekt, mus- og klimasikkert.

• Synes
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Men to brædder er svagt, men har du mindst 60cm i bredde med not og fjeder brædder så bærer det dig garanteret..
Hvor bredt skal det blive?
det bliver ca. 2,5m bredt 1200cc, men ca. 9m langt når jeg først er færdig

Centano Centano sagde:
Er det et loftsrum, skal I sørge for at opbevare tingene korrekt, muse- og klimasikkert.
har kun problemer med hvepse :) Der er en milliard katte i området!

• Synes
Centano
  • Laddar…
J
det bliver ca 2,5m bredt 1200cc, men ca 9m langt når jeg engang er færdig
Ja, så vil 20mm spontet blive godt og stabilt, det er den almindelige tykkelse nu om dage..

J Jansson69 sagde:
Ja så bliver 20mm spontet godt og stabilt, det er den almindelige tykkelse nu om dage..
Målte lige, og det var 10700mm længde og 2780mm bredde på 1200cc.

• Loft med træbjælker, isoleringsmateriale og byggeaffald belyst af arbejdslampe.
  • Synes
Jansson69
  • Laddar…
J
Målt lige, og det var 10700mm længde og 2780mm bredde på 1200cc.
Tænk bare på den samlede vægt, når du belæsser loftet, så det ikke bliver for meget, i og med at du har så store arealer..

J Jansson69 sagde:
Bare tænk på den totale vægt, når du fylder loftet op, så det ikke bliver for meget, i med at du har så store arealer..
Ikke helt hundrede på at jeg dækker det hele, men sandsynligvis halvdelen som højst, derefter et gelænder for faldsikring, så ingen tåbe går igennem taget 🤦‍♂️😂

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
Ikke helt sikker på, at jeg dækker hele, men sandsynligvis halvdelen som højst, derefter en gelænder for faldsikring så ingen tåbe går igennem taget 🤦‍♂️😂
Ja man slipper ikke hvem som helst op på loftet😉

Purre
At have luft mellem gulv og isolering, så det kan cirkulere, er en fordel. Jeg ville også selv have valgt at gå op i størrelse på gulvet og så ikke bruge fer og not, så der også bliver luft mellem gulvbrædderne.

Purre Purre sagde:
At have luft imellem gulv og isolering så det kan cirkulere er en fordel. Jeg ville selv også have valgt at gå op i størrelse på gulvet og så ikke køre fer og not så der bliver luft også imellem gulvbrædderne.
Jeg kommer ikke til at gå helt ud til kanterne så jeg tænker at det burde vel være nok(?).

J
Jeg vil ikke gå helt ud til kanterne, så jeg tænker, at det burde vel række(?).
Læg råspont som du har tænkt, det bliver godt...

• Synes
Krebygg86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.