Hej!
Jeg stillede et spørgsmål i forummet om Grund og Kælder ( http://www.byggahus.se/forum/grund-...grund-tjocklek-pa-kapillarbrytande-lager.html ), men jeg har et par problemer mere med grund og bjælkelag. Årsagen til at jeg bygger om så radikalt er altså, at der er imprægneret træ i rem og bjælkelag. Sådan er det bygget i dag:

b05201281927Pebfc.jpg

Når jeg alligevel er i gang, vil jeg have alle bjælkerne i samme højde, hvilket hidtil har været forskelligt i badeværelset og hallen. I hallen er bjælkerne udskåret, før de blev lagt på ydermuren, og et par af dem er sprækket fra udskæringen og indad. Jeg har funderet og søgt meget på en løsning for at montere alle gulvbjælkerne længere ned, så det samtidig bliver samme gulvhøjde ind mod køkkenet, og den jeg har fundet, jeg synes er bedst, var det nogen der kaldte "kantbalk". Er dette en god løsning???

da5201282309P3d9f.jpg

Da jeg samtidig skal lave en foranstaltning i taget, vil jeg skifte rem i stykker og tage et stykke pr vægstolpe (er det en god ide forresten?). Imprægneringen har smittet vægstolpernes nederdel, og derfor skal jeg erstatte et stykke af stolpen og derefter skrue eller sømme en ny stolpe på den gamle og det nederste stykke hele vejen fra den nye rem op til den nye tagspær, som den gamle vægstolpe heller ikke når op til.

Her kunne ideen om en kantbalk måske være god til at binde remstykkerne sammen. Men er en kantbalk virkelig en god måde at montere gulvbjælkelag på? Hvis man skruer og limer en sådan bjælke langs remmens inderside, holder den så til gulvbjælkelaget? Min tanke er at bruge bjælkesko til gulvbjælkerne.

Gør jeg det værre for mig selv, hvis jeg bygger på denne måde?

I den anden ende ind mod husmuren er bjælkelaget lagt på en lægte, der ser ud til at være sømmet mod husets rem. Det er svært at se præcist, men det ser sådan ud. Kan man fastgøre en ny stolpe mod betonmuren med pap imellem og fastgøre den med skruer og plugs i stedet? Dels kommer bjælkelaget længere ned, og dels vil jeg bruge mindst en 195-regel i stedet for de 160mm høje regler, der har været der hidtil.

Helst ville jeg fjerne de to støtter og den langsgående bjælke, der bærer midt under bjælkelaget i dag, da det alligevel bliver trangt at kravle rundt derinde, hvis der skal arbejdes med afløbet. Men kan det lade sig gøre med 270 i spændvidde på bjælkelaget, og er en 195mm-regel nok? Der skal stå vaskemaskine og tørretumbler mod den ene kortvæg, og der tænkte jeg at sætte c-c 30 cm for ekstra bæreevne, ellers c-c 60. Er der nogen, der har styr på det og kan give råd?

Senest redigeret:
Jeg er en amatør, men rent intuitivt føles det ikke som en god løsning at fastgøre gulvbjælkelaget på den måde. I betragtning af at de nuværende gulvregler faktisk er sprækket, betyder det trods alt, at der er en betydelig kraft rettet nedad. Hvis du desuden fjerner støtten i midten, njae, jeg tror, det bliver for meget. Hele gulvbjælkelaget hænger da i en 45mm høj lim/skruv fuge.

Kan man ikke fastgøre en regel længere ned på betonbalken/grundmuren og lade bjælkelaget hvile på den? Lidt syllpapp imellem regel og grundmur selvfølgelig. Gør det i kombination med din løsning, så er du hjemme!

Angående spændvidden tror jeg, at det er fint med 270cm og 195 regel. Jeg har 420cm og 210 regler i mit hus, men der bliver dog ubehagelige vibrationer, når man går hårdt med hælene eller når en flok børn leger. Skal du alligevel skifte, så tag 210 regler, prismæssigt adskiller det sig nok ikke særligt meget.

Beijer har et beregningsprogram, som jeg ikke vidste om, og som jeg lige har testet. Bygget på klassisk vis med bjælkerne ovenpå murene, så er 120x45 nok med midterstøtte og 170x45 uden. Måske burde jeg satse på at beholde midterstøtten og arrangere med afløbet (som alligevel delvist skal laves om her), så det bliver nemmere at kravle i fundamentet. Da jeg kan lide at gøre tingene lidt solidt, når jeg alligevel er i gang, føles det som 170-reglar for et mere stabilt gulv end det ville blive med 120, især med tanke på vaskemaskinen.

Spørgsmålet står dog stadig med understøtningerne. En anden tanke, jeg har overvejet, er at lave udskæringer i den ydre mur (betonhålsten) til hver bjælke. Der er lidt arbejde med at få en fornuftig jævn overflade at lægge bjælken på (minimum 45 mm understøtningslængde ifølge beregningsprogrammet), men så ville jeg vinde højde uden at lave udskæringer i enden og uden at skulle bruge besværlige monteringsløsninger. Det er jo ikke så mange udskæringer det drejer sig om heller.

Nogen der ved mere?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.