5,668 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Hvordan reparere/erstatte denne søjle/stolpe
Hej,
Som billederne viser, har denne stolpe/søjle ved indgangen fået fugtskader i bunden tæt på jorden. Jeg synes, det er forkert bygget, man burde have sat en betonstolpe i jorden og placeret træsøjlen på den for så fugt fra jorden ikke trækker op. Hvordan skal jeg nu udbedre dette? Den aflaster en del af spærene. Kan jeg bare skære den væk for at sætte en ny eller? Vil taget kollapsere da?
Som billederne viser, har denne stolpe/søjle ved indgangen fået fugtskader i bunden tæt på jorden. Jeg synes, det er forkert bygget, man burde have sat en betonstolpe i jorden og placeret træsøjlen på den for så fugt fra jorden ikke trækker op. Hvordan skal jeg nu udbedre dette? Den aflaster en del af spærene. Kan jeg bare skære den væk for at sætte en ny eller? Vil taget kollapsere da?
Bedste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Du sætter en midlertidig stolpe ved siden af, mens du laver en ny med plint i bunden.
Husk syldpapp el lignende mellem beton og træ.
Protte
Husk syldpapp el lignende mellem beton og træ.
Protte
Hej,prototypen sagde:
et spørgsmål til. Hvor bærende er denne søjle? Jeg undrer mig over, om det er muligt at jeg saver søjlen nogenlunde i midten og sætter et betonfundament og erstatter kun den del, der er tilbage. Altså ikke erstatte hele søjlen, men kun den del, der er dårlig. Vil taget kollapse, mens jeg gør dette?
Jeg ved, at dette nok ikke er fagmæssigt OK, men jeg synes, det er synd at erstatte en hel 3 meter søjle bare fordi 10 cm i bunden er dårlig.
Hvor bærende søjlen er, kan ikke afgøres ud fra dine billeder. Upload tegninger eller mere oversigtsbilleder, så kan du sandsynligvis få bedre svar. At skære og indsætte en plint kan nok fungere, hvis du gør det på en sikker måde.
Sæt den midlertidig pæl ved siden af.
Men det er ingen dum idé. Stempel op ved siden af, skær søjlen af et stykke over. Olie endetræet og mal. Grav ud, ned med støberør, monter stolpesko og støb. Vent et par dage og fjern derefter stemplet. Sådan har jeg gjort nogle gange, når jeg har bygget, meget enkelt, pillefoden og stolpeskoen ender definitivt rigtigt.
Hej!J Johan456 sagde:Men det er ingen dum idé. Støtte op ved siden af, skære toppen af søjlen lidt over. Olie endetræet og male. Grav ud, ned med støberør, monter stolpesko og støb. Vent nogle dage og fjern derefter støtten. Det har jeg gjort nogle gange, når jeg har bygget, meget enkelt, soklen og stolpeskoen ender definitivt rigtigt.
skal stolpeskoen også støbes? Og hvorfor? Så undrer jeg mig over, hvad der sker med vandet, der ender i bunden af stolpeskoen? Vil det ikke skade søjlen igen med fugt?
tænkte korrekt være at sætte en asfaltpap rundt søjlen og derefter direkte ind i stolpeskoen,
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Men det lyder som en løsning, der holder på fugten. Stolpeskoen er drænet i bunden. Hvis man placerer stolpen direkte på betonen, er det nok en pap imellem god. Men ingen opvikling rundt om stolpen.
Nej, stolpeskoen støbes ikke, den sættes fast på stolpen og i betonen. https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045Arvida sagde:
Du bør have syllpapp under stolpen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Enten laver du en special stolpefod eller saver stolpen 95x95 til 20-30 cm op fra den nederste ende.
Protte
Protte


