Hej,

Som billederne viser, har denne stolpe/søjle ved indgangen fået fugtskader i bunden tæt på jorden. Jeg synes, det er forkert bygget, man burde have sat en betonstolpe i jorden og placeret træsøjlen på den for så fugt fra jorden ikke trækker op. Hvordan skal jeg nu udbedre dette? Den aflaster en del af spærene. Kan jeg bare skære den væk for at sætte en ny eller? Vil taget kollapsere da?
 
  • Fugtskadet træstolpe ved indgangen, nederste del er beskadiget og omgivet af afskallede malingsflager på flisebelagt overflade.
  • Træstolpe ved indgangen med fuktskader i bunden, omgivet af afskallet maling og træflis på stenbelægning, indikere forkert byggekonstruktion.
  • Loftet af en indgang med synlige træbjælker og planker, malet hvidt, uden synlige skader på billedet.

Bedste svar

Du sætter en midlertidig stolpe ved siden af, mens du laver en ny med plint i bunden.
Husk syldpapp el lignende mellem beton og træ.

Protte
 
  • Synes
Fadai og 4 andre
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Du sætter en midlertidig stolpe ved siden af, mens du laver en ny med fundament i bunden.
Husk tagpap el lignende mellem beton og træ.

Protte
Hej,

et spørgsmål til. Hvor bærende er denne søjle? Jeg undrer mig over, om det er muligt at jeg saver søjlen nogenlunde i midten og sætter et betonfundament og erstatter kun den del, der er tilbage. Altså ikke erstatte hele søjlen, men kun den del, der er dårlig. Vil taget kollapse, mens jeg gør dette?

Jeg ved, at dette nok ikke er fagmæssigt OK, men jeg synes, det er synd at erstatte en hel 3 meter søjle bare fordi 10 cm i bunden er dårlig.
 
Hvor bærende søjlen er, kan ikke afgøres ud fra dine billeder. Upload tegninger eller mere oversigtsbilleder, så kan du sandsynligvis få bedre svar. At skære og indsætte en plint kan nok fungere, hvis du gør det på en sikker måde.
 
  • Synes
Arvida
  • Laddar…
Sæt den midlertidig pæl ved siden af.
 
  • Synes
Fadai og 1 anden
  • Laddar…
Tak for samtlige svar
 
Men det er ingen dum idé. Stempel op ved siden af, skær søjlen af et stykke over. Olie endetræet og mal. Grav ud, ned med støberør, monter stolpesko og støb. Vent et par dage og fjern derefter stemplet. Sådan har jeg gjort nogle gange, når jeg har bygget, meget enkelt, pillefoden og stolpeskoen ender definitivt rigtigt.
 
  • Synes
vanpire og 2 andre
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Men det er ingen dum idé. Støtte op ved siden af, skære toppen af søjlen lidt over. Olie endetræet og male. Grav ud, ned med støberør, monter stolpesko og støb. Vent nogle dage og fjern derefter støtten. Det har jeg gjort nogle gange, når jeg har bygget, meget enkelt, soklen og stolpeskoen ender definitivt rigtigt.
Hej!

skal stolpeskoen også støbes? Og hvorfor? Så undrer jeg mig over, hvad der sker med vandet, der ender i bunden af stolpeskoen? Vil det ikke skade søjlen igen med fugt?

tænkte korrekt være at sætte en asfaltpap rundt søjlen og derefter direkte ind i stolpeskoen, :thinking:
 
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Men det lyder som en løsning, der holder på fugten. Stolpeskoen er drænet i bunden. Hvis man placerer stolpen direkte på betonen, er det nok en pap imellem god. Men ingen opvikling rundt om stolpen.
 
  • Synes
Arvida
  • Laddar…
Stolpen er vel under tag, så der vil ikke komme store mængder vand i stolpeskoen.
 
  • Synes
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida sagde:
Hej!

skal også stolpeskoen støbes? Og hvorfor? Derefter undrer jeg, hvad der sker med vandet, der ender i bunden af stolpeskoen? Vil det ikke fugtskade søjlen igen?

troede korrekt værende at sætte en sylpapp rundt om søjlen og så direkte ind i stolpeskoen, :thinking:
Nej, stolpeskoen støbes ikke, den sættes fast på stolpen og i betonen. https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045
D
u bør have syllpapp under stolpen.
 
  • Synes
Arvida
  • Laddar…
Tak for svarene, så forstår jeg det.:)
 
  • Synes
Fadai
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Nej, stolpeskoen støbes ikke, den sættes fast på stolpen og i betonen. [link]
Du bør have syldpap under stolpen.
Hej,

problemet er, at stolpen er 145x145 mm. Og der findes ingen stolpesko i den størrelse. Måske derfor blev det bygget som det gjorde?

hvordan skal man gøre?
 
Enten laver du en special stolpefod eller saver stolpen 95x95 til 20-30 cm op fra den nederste ende.

Protte
 
Det er egentlig nok, at man jackar ur just for stolpskon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.