Hej!

Har lige købt mit første hus og er nybegynder med det meste!

Jeg vil gerne gøre noget ved trappen og tænkte at bede om lidt tips til, hvad og hvordan man kan gøre. Trappen er af træ, og det ser ud til, at der ligger en form for plast ovenpå trinene. Jeg er ikke flyttet ind endnu, så jeg har begrænset med billeder, men vedlægger et par stykker. Det jeg vil gøre, er at fjerne plasten ovenpå trinene og male hele trappen om.

Efter at have læst lidt "how-to" og set forskellige videoer tænker jeg noget i stil med:
1. Riv plastmåtte op
2. Vask overfladerne med malervask
3. Slib overfladerne jævnt
4. Påfør knastlak
5. Spartel sømhuller og andre ujævnheder
6. Slib overfladerne jævnt igen
7. Mal!

- Mangler jeg noget, eller bør jeg tænke anderledes?
- Har man oftest en form for plast/måtte/materiale over trappetrinet, eller fungerer det lige så godt uden og bare male på?

Tak på forhånd!
 
  • Trætrappe med plastbeklædte trin, set fra bunden. Trappen har et gelænder på venstre side og vender til højre.
  • Trappe med træsider og en plastikbelægning ovenpå trinene, som ønskes fjernet.

Bedste svar

Lidt svært at se, men metodikken er korrekt. Så ved jeg ikke, hvor vigtigt det er med knastlak, men det afhænger af.
Vognstykkene (siderne) samt håndlisten ser ud til at være original. Det kan være, at den tidligere ejer har beklædt trappen med de lodrette planker, da de har dårlig pasform og en anden nuance. Kunne det have været en åben trappe fra starten måske?
De lakerede overflader (vognstykke og håndliste) er som sagt allerede lakerede, og eventuel blødning fra de knaster burde være ophørt for mange år siden. Men de der inklædningsbrædder eller hvad de nu kaldes, kan måske have brug for lak, hvis de ikke allerede er det. (Dette hvis du skal male dem)
Man skal ikke have noget på trinene, men det kan blive glat samt mere følsomt for slid. Nålefilt er en klassiker, der stadig ser flot ud (synes jeg i hvert fald).

Jeg renoverede vores trappe sidste efterår, og den så ud som dine sider og præcis samme håndliste. Brugte ikke knastlak, og det har ikke været noget problem. Jeg ruppede op med slibesvamp fra biltema og spartlede med snedkerspartel (hård spartel). Supplerede med egelister og nålefilt.

Hvis trappen kun har brug for en kosmetisk forbedring, ville jeg i dit tilfælde have beklædt hele med nålefilt (revet eksisterende plast og eventuelt lister). Malet vognstykker og håndlister.
Jeg købte en billig ”trapkompas” i plast og tegnede trinnet på dækningspapir. Overførte derefter formen til måtten og skar ud. Fordelen er, at man kan justere papiret, så det bliver præcist, før man skærer måtten. En stållineal fra biltema kan anbefales.

Uanset om du skal male eller lægge måtten, ville jeg først forsøge at snedkerere de der spalter.

Lægger med et inspirationsbillede af vores færdige trappe :)
 
  • Hvidmalet trappe med nålefilttrinn, i moderne lys stue, med gråt stol og gulvlampe ved siden af. Støvsuger langs væggen.
  • Synes
saemstpahus og 1 anden
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Lidt svært at se, men metodikken er korrekt. Så ved jeg ikke, hvor vigtigt det er med knastlak, men det afhænger af.
Vange (siderne) samt håndlisten ser ud til at være original. Det kan være, at tidligere ejer har beklædt trappen med de lodrette planker, da de har dårlig pasform og anden nuance. Kan det have været en åben trappe fra begyndelsen måske?
De lakerede overflader (vange og håndliste) er som sagt allerede lakeret, og eventuel blødning fra knasterne burde være ophørt for mange år siden. Men de der beklædningsbrædder eller hvad de nu kaldes, skal muligvis lakeres, hvis de ikke allerede er det. (Dette hvis du skal male dem)
Man behøver ikke have noget på trappen, men det kan blive glat og mere følsomt for slid. Nålfiltsmåtte er en klassiker, der stadig er pæn (synes jeg i hvert fald).

Jeg renoverede vores trappe i efteråret, og den så ud som dine sider og nøjagtig samme håndliste. Jeg brugte ikke knastlak, og der har ikke været nogen problemer. Jeg ruppede op med slibesvamp fra Biltema og spartlede med snedkerspartel (hård spartel). Kompletterede med egetræslister og nålfiltsmåtte.

Hvis trappen ikke skal udbedres mere end æstetisk, ville jeg i dit tilfælde have beklædt hele med nålfiltsmåtte (revet eksisterende plastik og eventuelle lister). Malet vangerne og håndlisten.
Jeg købte en billig "trappekompas" i plastik og tegnede trinnet ud på dækpapir. Overførte derefter formen til måtten og skar ud. Fordelen er, at man kan justere papiret, så det bliver nøjagtigt, inden man skærer måtten. Stållineal fra Biltema kan anbefales.

Uanset om du skal male eller lægge måtte, ville jeg have forsøgt at snedkerere til de der sprækker først.

Lægger med et inspirationsbillede fra vores færdige trappe :)
Tak for rigtig gode svar og hvilken flot trappe du har lavet! ;) Ingen dum idé med nålfiltsmåtte, bestemt et alternativ!

Jeg skal undersøge trapperne yderligere ved indflytning, men som du siger, de lodrette planker kunne jo være sat op med tanke på deres forfærdelige pasform :D Du skriver, at du ville have forsøgt at snedkerere til de der sprækker, nogle tips til, hvordan man kunne gøre det? Fylder man sprækkerne med noget?
 
Tror du bliver nødt til at vente, indtil du kan undersøge det på stedet :)

Du vil måske "åbne op" for det igen, eller ikke...

Hvis man lægger nålefiltstæppe i hele trappen, vil man have, at det slutter tæt i siderne også, og så kan der ikke være sprækker. Det ser ud til at være lidt store sprækker til at fylde med latex. Jeg ville nok have forsøgt at save noget til i træ, kap- og geringssav letter enormt. Pasformen behøver ikke være supergod, men ikke superdårlig (som den er nu). De sidste millimeter kan man køre latexfugemasse på og derefter lime tæppe ovenpå.
 
  • Synes
saemstpahus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.