Hej.
Har en gammal ventilation i fasaden som kommer mitt på väggen i ett kök som vi håller på att renovera (nyköpt hus).

Utifrån tänkte jag ta bort ventilationsgaller och sedan mura dit 2 tegelstenar (har några över sedan håltagningen av det gamla fönstret) så det ser estetiskt ut med allt annat.

På insidan kommer det vara gips/slät väv som sedan kommer målas.

Min fråga är hur gör jag med själva hålet i fasaden innanför teglet, vill gärna att det blir rätt så att man slipper eventuella problem med fukt etc.

Person arbejder på køkkenrenovering med fokus på væggen hvor ventilationsgitter skal fjernes og erstattes med mursten. Udendørs have i baggrunden. Billede af en husfacade med et gammelt ventilationsgitter øverst og et større hul, der viser indvendig renovering. Teglvæg og udsparing ses.

Pak fyldt med isolering

• Synes
Eklundh
  • Laddar…
C
Når jeg fjernede et par ventiler, skar jeg en stykke frigolit og proppede det ind og pakkede med isolering rundt om. Men det afhænger selvfølgelig lidt af vægkonstruktionen.

• Synes
Eklundh
  • Laddar…
Kommer an på, hvordan væggen er opbygget. Hvis der er et luftrum bag ved teglstenen, skal du nok prøve at få det til at være det samme, der hvor du dækker hullet.

• Synes
Eklundh og 1 anden
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Afhænger lidt af, hvordan væggen er opbygget. Er der et luftspalte bag ved murværket, skal du nok prøve at få det til at fungere også der, hvor du dækker hullet.
Der er en luftspalte bag murstensfacaden, som jeg har tænkt mig at bevare, men behøver jeg nogen vindpap/beskyttelseslag eller lignende mellem luftspalten og isoleringen mod indervæggen?

(Mursten / Luftspalte / Noget beskyttelse? / isolering / Noget beskyttelse? / gips)

• Synes
matkol
  • Laddar…

Bedste svar

Eklundh Eklundh sagde:
Der ligger et luftspalte bag teglfacaden, som jeg tænker at bevare, men har jeg brug for nogen vindpapp/tæt lag eller lignende mellem luftspalten og isoleringen ind mod indervæggen?

(Tegl / Luftspalte / Nogen beskyttelse? / isolering / Nogen beskyttelse? / gips)
Ja præcis, forsøg at tætte hullet på samme måde som resten af væggen er bygget op. Jeg ville forsøge at lime/fuge en form for plade fast ud mod luftspalten (ude-gips eller en oliehærdet plade), så isolering og så tape byggplast eller pap afhængigt af, hvad der sidder i den øvrige væg, og så gips.

• Synes
Eklundh
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Ja præcis, forsøg at tætne hullet på samme måde som øvrig væg er opbygget. Jeg havde forsøgt at lime/fuge fast en form for plade ud mod luftspalten (udgips eller nogen oliehærdet board) så isolering og så tape bygningsplastik eller pap afhængig af hvad det sidder i øvrig væg og så gips.
Luftspalte / Vindpap på olieret board / Isolering / vindpap / underlagsspont / gips (underlagssponten er fordi resten er opbygget på den måde.)

Tak for hjælpen og frem for alt bekræftelsen på at det fungerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.