Skal bygge en ny terrasse med imprægneret træ. Der vil først være tre bærende bjælker, ovenpå hvilke jeg vil lægge mine gulvstrøer. Endetræet på gulvstrøerne vil blive dækket af en ramme, der vil blive giret sammen med den første og den sidste gulvstrø.

Ned til jorden vil det blive bygget til med terrassebrædder. Dog har jeg ikke fundet en løsning på siderne, hvor endetræet på bærende bjælken vil være synligt. Findes der nogle gode tips til at løse dette uden at svække den gulvstrø, der sidder yderst på hver side?

Jeg har samme konstruktion som dig map gulvreglerne. Jeg skruede to stk 45x95 sammen, den ene ca. 150mm kortere end den anden (har 170mm gulvregler). Disse satte jeg på indersiden af de ydre gulvregler, samt i den forreste ”ramme”. Jeg gjorde dem så lange som jeg ønskede at have skørtet (eller egentlig lidt kortere). Yderkanten af disse flugter altså med endetræets bærende bjælker og yderkanten af de gulvregler, som udgør rammen. Derefter skruede jeg terrassebrædder som skørt i disse, samt i endetræet på bjælkerne.

Håber det fremgår, hvordan jeg gjorde det :)

Edit: billeder vedhæftet

Et træskelet til en terrasse med bærende bjælker foran en rød væg og blå dør. En hvid stolpe ses centralt i billedet.
Trækonstruktion under opbygning ved et rødt hus, med hvide stolper og en ny terrasse i træ på grunden.
Træterrasse med hvide gelændere og en rød bygning i baggrunden. Terrassen er bygget med flerlagsskørt i træ.

Senest redigeret:

Bedste svar

Enklest er vel at sætte en gulvbjælke til uden for den sidste og uden for bærelinjens kortende og derefter gerer denne mod den bjælke, som skal skjule forkanten. Derefter fortsætter du med terrassebrædder på samme måde som på forsiden. Har du 45x145 som gulvbjælker, er der jo mulighed for at bruge en 34x145 til dette. Jeg tegner gerne en billede, hvis der er interesse for det.

J justusandersson sagde:
Enklest er vel at sætte en gulvbjælke til udenfor den sidste og udenfor bærelinjens kortende og derefter gerer denne mod den bjælke, der skal dække forkanten. Derefter fortsætter du med terrassebrædder på samme måde som på forsiden. Har du 45x145 som gulvbjælker, er der jo mulighed for at bruge en 34x145 til dette. Jeg tegner gerne en tegning, hvis der er interesse for det.
Jeg er med på, hvordan du mener. Skal køre med 145 terrassebrædder, og gulvreglarne er faktisk 145 også, så kører nok på dette. Takker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.