Som nogle af jer ved, er jeg i gang med kældertrappen.
Jeg har en plan i det store hele, det som jeg nu er kørt fast ved er den gamle repos som skal udvides og laves om...
Ned til det bliver der egetrin ligesom trappen til højre, det grønne viser, hvordan det nye bør blive.
Ca. 140 langt, 100-110 bredt og 80 cm på den fjerneste del.
Tips til materialer mm.?
Venstre del skal friskes op "senere".
Skal man bruge gulvspån med overflade af eg (bordplader fra Ikea)?
Meget afhænger af, hvad vilplanet skal hvile på. Hvis der er 100 cm mellem sidestøtterne, er spånplade mindre egnet. Der findes særlig limfog i eg til trapper, som er tykkere (30 + mm) end almindelig limfog (til bordplader og lignende).
Meget afhænger af, hvad hvilplanet skal hvile på. Hvis der er 100 cm mellem sideunderlagene, er spånplade mindre passende. Der findes særlige limfuger i eg til trapper, der er tykkere (30 + mm) end almindelige limfuger (til bordplader og lignende).
Den venstre eksisterende del er jo 50mm spontet træ og hviler på en ramme i yderkanten, det ville være muligt at kortlægge der til fx gulvspån.
Tankemæssigt føles det svært at få en ny del til at passe sammen med den gamle del til venstre.
Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig begriber situationen. Er det en gammel og en ny trappe, der mødes i højden? Den venstre del føles desuden meget stejl. Min erfaring taler for brugen af homogene materialer i trapper, men det er klart, at massiv eg kan koste hvad som helst, hvis man ikke har adgang til ordentlige maskiner.
Jeg underholdt mig med at regne lidt på det. Eg har 20% højere stivhed (elasticitetsmodul) end fyr og gran. Hvis du har et 28 mm tykt massivt plantrin af eg med målene 60x100 cm, som kun er fastgjort i yderkanterne, vil en 100 kg tung person forårsage en nedbøjning på 1,4 mm, hvilket jeg synes er helt OK. Limtræ bør være endnu stivere, så jeg synes, du kan prøve det. Limer du stykker sammen med kiks, så tror jeg, det kan blive godt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.