1,933 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Lejlighed fra århundredskiftet: Behov for omlægning eller ej?
Jeg har en væg mellem køkken og stue, som jeg ønsker at åbne op til et kvadratisk hvælving. Væggen findes mellem kakkelovnene. Bemærk også, at naboen har fjernet sin væg uden afveksling. Se billede af den færdigåbnede væg og naboens åbning.
Eventuelt er væggen bærende for bjælkelaget ovenover (næsthøjeste etage)?
Jeg undrer om den er bærende, og om naboen har gjort ret i ikke at afveksle?
Eventuelt er væggen bærende for bjælkelaget ovenover (næsthøjeste etage)?
Jeg undrer om den er bærende, og om naboen har gjort ret i ikke at afveksle?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Alt taler for, at den ikke er bærende. I princippet forekommer bærende vægge af træ ikke i murede huse. De dele af skillevæggene, der indeholder røggange fra kakkelovnene, er murede og dermed tykkere. For vurderingen er det altid godt, hvis man kan se tegningen for hele etageplanet.
Interessant! Her er tegningen for hele etageplanet.J justusandersson sagde:
Tror du stadig, at den ikke er bærende?
Bemærk, at jeg mener bærende for bjælkelaget ovenfor, ikke bærende for hele huset. Men det er klart, der er jo større rum uden skillevægge.
De stående tætte regler gør mig usikker.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er et smukt hus med en ret kompliceret opbygning. Bjælkelag på dette tidspunkt var enten opbygget af stålbjælker eller træbjælker eller kombinationer af disse materialer. Bjælkernes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murede vægge, ydervægge og visse skillevægge. Din væg er en bræddevæg, ikke en plankevæg. At den ikke har nogen bærende funktion fremgår tydeligt af foto nr. 2, hvor brædderne ender i luften over dørkarmen.
J justusandersson sagde:Det er et smukt hus med en ret kompliceret opbygning. Bjælkelag på dette tidspunkt var enten bygget af stålbjælker eller træbjælker eller kombinationer af disse materialer. Bjælkernes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murede vægge, ydervægge og visse kernevægge. Din væg er en bræddevæg, ikke en plankevæg. At den ikke har nogen bærende funktion fremgår tydeligt af foto nr 2, hvor brædderne stopper i luften over dørkarmen.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Behövs vattbrädan?
Tak & Vind -
Behov for vædning ved hulning under vindue
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Åbning til vinkeludbygning - afvekslingsbehov
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Konstruktör i Göteborg som kan bedöma om avväxling behövs vid håltagning i betongvägg?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Behövs avväxling?
Fönster & Dörrar