Jeg er i gang med en større renovering af et hus fra 1938. Ydervægge af skalmur (tegl), ingen fugtproblemer i øjeblikket.
Den tidligere ejer fyldte mellemrummet i skalmuren med celleplastkugler i 80'erne.
Jeg vil gerne lave en installationsvæg med gips på indersiden, og spørgsmålet er, hvordan det skal gøres, da jeg ikke vil tilføje nogen isolering, fordi jeg eventuelt kunne flytte dugpunktet ind i væggen. Problemet, hvis jeg ikke bruger isolering i "installationsvæggen", er lyden, som jeg frygter kan blive et problem - eller? Det vil blive hule vægge..
Er der nogen, der har lavet noget lignende?

Hvorfra skulle den lyd komme? Lyd udefra håndterer muren nok forholdsvis effektivt. Mod lavfrekvente lyde i rummet kan en membranabsorbent bestående af gips være ret effektiv.

Cellplastkuglerne danner ikke et diffusionsæt lag, så du kan lægge isolering på indersiden med plastik.

J justusandersson sagde:
Hvorfra skulle den lyd komme? Lyd udefra håndterer muren nok forholdsvis effektivt. Mod lavfrekvente lyde i rummet kan en membranabsorbent bestående af gips være ret effektiv.
Lyd udefra har jeg ingen problemer med, det er eventuelle strukturlyde jeg er bekymret for. Men gipsen i sig selv er måske tilstrækkelig.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Cellplastkulorna danner ikke et diffusionstætte lag, så du kan lægge isolering på indersiden med plast.
Eftersom jeg i dag ikke har fugtproblemer og så isolerer på indersiden med plast føles som et mindre godt alternativ. Bor ved havet så slagregn mod facaden er hverdag. Isolerer jeg på indersiden bliver murstensvæggen (pudset) koldere og får sværere ved at tørre ud.

Bedste svar

Jeg fraråder plastik på indersiden. Isoler eventuel træregelstamme med pap, så den ikke ligger direkte mod murstensvæggen. Absolut intet problem med gips uden bagvedliggende isolering.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.