Hvis man skal øge bæreevnen på en væg. Er det så bedst at mindske CC fra 60 til 30 eller fordoble reglerne?

Rent spontant føles det som om CC 30 må give mere styrke end at fordoble reglerne på CC 60. Det var min plan fra starten, men så sagde en kollega, at fordoble reglerne var bedst, og jeg blev usikker..

Træet er 28x70, hvis det spiller nogen rolle..

Tomture61
28 x 70 plejer at blive brugt som spredt forskalling!
45 x 70 plejer at blive brugt i skillevægge.
Hvad skal væggen bære, et gulv ovenfra eller?

• Synes
fahlis
  • Laddar…

Bedste svar

Det, der bestemmer stolpers (dvs. stående reglers) bæreevne, er risikoen for såkaldt knækning (dvs. udbøjning). To sammenskruede regler er derfor stivere i den svage retning end tilsvarende regler på tættere c/c. I så henseende har din kollega ret. 28x70 er derimod ingen dimension, der er egnet som stolpe.

• Synes
Dan_Johansson og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det som bestämmer stolpars (dvs stående reglars) bärförmåga är risken för så kallad knäckning (dvs udspiling). To sammenboltede regler er derfor stivere i den klenere retning end tilsvarende regler på tættere c/c. I så motto har din kollega ret. 28x70 er derimod ingen dimension som er passende som stolpe.
Plejer man at regne med pladernes (gips/OSB/plyfa) knæk-hæmmende virkning?

mattiasp mattiasp sagde:
Plejer man at regne med pladernes (gips/OSB/plyfa) knækbegrænsende virkning?
Absolut. Plader virker både i den svage og den stive retning.

Fuldstændig klar over at virket er for svagt til at bære noget, derfor denne tråd.
Det skal bruges til et midlertidigt skur, som forhåbentlig kun vil stå i 2-3 år.
De skal altså ikke bære noget gulv, men et enklere tag til skuret.

Tomture61 Tomture61 sagde:
28 x 70 plejer at blive brugt som lægtesystem!
45 x 70 plejer at blive brugt i mellem vægge.
Hvad er det væggen skal bære, et gulv ovenfra eller?
En bærende indervæg ville jeg nok ikke turde bruge 45*70 til.

Vi har masser af lægtesystem tilovers, som alligevel skal væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.