Spørgsmålet lyder: Hvor højt går skimmelsvampen i min beskadigede indervæg?

Vi har fået en vandskade, og nu er jeg i gang med at bryde den første væg (kældertrappen) op, hvor det var værst. Sådan her ser det ud efter lidt nærkontakt med koben og rundsav:

Riven væg med synlige træplanker og rør, nogle planker er grønne af mug. Set fra trappeopgang, strømafbryder og gelænder ses til sammenligning.
Billedet taget nedefra trappen; se rækværket og afbryderen for størrelsessammenligning. Har fjernet masonit og dele af den ene plankevæg, som var temmelig grøn og lodden.

En beskadiget væg med et gammelt rør, tydelig mugvækst og nedbrudte træstøtter. En finger peger på området som en del af skadens undersøgelse.
Her ses skimmelvækst på rådne reglar, længst nede i hjørnet. Fugtskaden er i øvrigt opstået ved at vand er løbet langs røret til venstre.

Spørgsmålet er så, om skimmelsvampen har sneget sig op i mellem væggen og op også i næste trappeskakt?

Halvvejs oppe i den opbrudte del, 15-20 cm, ser det sådan ud:

En finger peger på en vandalskadet væg med synlige træplader og skimmel. Betydelige fuktskader ses nær trappeområdet.
Fortsatte skimmelpletter længst inde. Men - på den anden side ser det sådan ud:

Skadet bræddevæg, muligvis med skimmelvækst, ved siden af et metalrør. Billedet taget i forbindelse med vandskade i kælderen.
Dette grå - er det skimmel, eller naturlig aldring? (Huset er 60+ år.)

Nærbillede:
Billedet viser en nærbillede af en trævæg med grålige pletter og mulig skimmelvækst. Træet ser slidt og ældet ud.

Oversigtsbillede taget oppefra og nedad langs væggen:
Billedet viser undersiden af en trappe med træpaneler, synlige rør og tegn på fugtskade og mulig skimmelvækst på brædderne og væggen.
Så hvad tror I? Kan skimmelsvampen have spredt sig helt op i næste trappeskakt også? Eller er det nok at tørre ud (og udskifte træværket længst nede)?

Bedste svar

Ikke ekspert på dette område men synes det ser ud som om du har revet fuldt tilstrækkeligt. Virket med gråt på ser ved første øjekast ud som forskalling, der er blevet genanvendt, altså at det er betonrester. Men det burde du nok kunne afgøre ved at ridse på det og se om det er hårdt.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Virket med grått på ser ved første blik ud som forskallingsbrædder, der er blevet genbrugt, altså at det er betonrester.
DET kan du nok have meget ret i! Tænkte ikke på det (er/var det almindeligt at man gør/gjorde sådan?)
Skrabede lidt på det nu, og nok ser det ud som betonrester altid.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Flere der er gode til skimmelskader?

ricebridge ricebridge sagde:
DET kan du nok have meget ret i! Tænkte ikke på det (er/var det almindeligt, at man gør/gjorde sådan?)
Skrapede lidt på det nu, og nok ser det ud som betonrester altid.

[video]
Ved ikke hvor almindeligt det er men jeg har fundet det lidt her og der i vores hus fra 1929.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Ifølge min erfaring med vandskader, arbejder meget med Relita og vandskader, så er det der med stor sandsynlighed en svamp og ikke betonrester.

Kan ikke huske navnet på den jækel, den er ikke rar at leve med i længere tid. Så jeg ville fjerne alt, der er kontamineret.

Vi skulle friske en sauna op og gjorde en lignende opdagelse der, endte med at vi rev en sauna og to omklædningsrum ud.

Peter_Henry Peter_Henry sagde:
Ifølge min erfaring med vandskader, arbejder meget med Relita og vandskader, så er det der med stor sandsynlighed en svamp og ikke betonrester.

Kan ikke huske navnet på den bandit, den er ikke rar at leve med i længere tid. Så jeg ville fjerne alt, der er kontamineret

Vi skulle opfriske en sauna og gjorde en lignende opdagelse der, endte med at vi rev en sauna og to omklædningsrum ned.
Og den kan man ikke skrubbe væk, så? Tænker på det der med klorin mod sort skimmel.

BigR
Jeg synes filmen viser påvækst. Betongrester har jeg stødt på i genbrugte planker i gamle bygninger, og det skraber man ikke bort med negl.

Der findes masser af skimmelsvampe og svampe, hvis påvækst giver forskelligt udseende og strukturer. Men hvis du vil vide det, kan du sende det til analyse. Ellers er det bedste at afhjælpe årsagen, udskifte så meget materiale du kan, og sanere resten med skimmelsaneringsvæske. En vandskade, der har været fugtig i lang tid, kan skabe et gunstigt klima for skimmel, selv langt op i konstruktionen.

• Synes
Peter_Henry
  • Laddar…
Og den kan man ikke skrubbe bort, da? Tænker på det der med Klorin mod sort skimmel.
Har faktisk ingen anelse, har kun arbejdet med det som virksomhedsejer & da er der ingen chancer med spredningen.

Køb en fugtmåler og tjek om træet er fugtigt

K kanonkula sagde:
Køb en fugtmåler og tjek om træet er fugtigt
Ja, præcis, men at det er fugtigt ved jeg allerede, det er målt og klart af forsikringsselskabets udsendte. Det jeg undrer over er risikoen for hvor langt skimmelsvampen kan have spredt sig.

Hvis du allerede har inddraget forsikringsselskabet, har det sikkert kontrakter med underentreprenører, der kan ordne det, ikke?

K kanonkula sagde:
Om du redan har blandet forsikringsselskabet ind, så har det sikkert kontrakt med underentreprenører, der ordner det godt?
Vi vælger kontanterstatning og at gøre arbejdet selv. Så kan vi styre det mere selv.

Vi väljer kontantersättning och att göra jobbet själva. Så kan vi styra mere over det selv.
Jo men forsikringsselskabet må have lavet et grundlag til evt. UE om, hvad der skal gøres, tjek hvor meget forsikringsselskabet "kræver", I skal fjerne, så du ikke sparer og det så viser sig, at I stadig har tilbage skimmel. (forsikringsselskabet dækker næppe en anden skimmelskade der)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.