Jeg er i gang med en totalrenovering af en 40'er-lejlighed og er fascineret af materialevalgene under krigstiden.

Den væg, der adskiller badeværelse fra spisestue, er 10 cm tyk og består af, hvad jeg tror er, en blanding af slaggsten og noget andet porøst, som derefter er pudset. Materialet er ret porøst og har ikke rigtig styrke: når man trækker gamle betonsøm ud, følger ofte ~20-40 mm lag af både puds og slagger med, og boring fører til store frakturer. Dette gør, at jeg føler mig lidt skeptisk over for at bygge en vådrumsvæg med tætningslag og fliser på den, eller at fastgøre en kommode.

Så mit spørgsmål er: kan man stole på denne væg, eller skal jeg rive den ned og bygge en ordentlig væg med 70 mm stålregler og krydsfiner i stedet? En fordel ved at rive er, at det bliver lettere med elektricitet, samt at jeg kan trække vand i væggen.

Væggen er ca. 3 m lang, så det er selvfølgelig en del arbejde. Desuden påvirker det min projektplanlægning ret meget – hvis jeg river væggen nu, har jeg ødelagt badeværelset, som jeg havde tænkt mig at have fungerende, indtil spisestue og køkken er færdigt. Og jeg kommer til at sænke loftet i spisestue, køkken og hall, så det ville være lidt besværligt at gøre det først og derefter rive væggen. Eller måske komplicerer jeg det for meget?

Jeg vedhæfter nogle billeder. På tegningsbilledet er det den blåmarkerede væg, jeg taler om.

• Porøs væg med synlig slaggsten, viser murens svaghed og materiale i en renoveringskontekst.
  • En delvist revet væg af porøst materiale, sandsynligvis slaggsten med puds, viser sprækker og løse fragmenter på gulvet.
  • 3D planløsning af en lejlighed med en blåmarkeret væg mellem badeværelse og spisestue. Planen viser interiør og rumfordeling.

Bedste svar

tommib
Hvis væggen er så porøs, ville jeg ikke stole på den. Specielt ikke til fastgørelse af kommoden. Risikoen er, at nogen læner sig lidt mod håndvasken og hele skidtet falder ned.

Riv det ud og gør det om, ville jeg sige, selvom det er besværligt. Hvorfor skulle toilettet ikke fungere uden væggen? Man kan tage brusebad på arbejdet :)

Jeg har samme indervægge i min lejlighed fra 1936. Selv om det har fungeret siden da, ville jeg definitivt rive væggene og bygge skillevægge, hvis jeg skulle renovere mit badeværelse.

Hvis du har brug for at fastgøre noget til en eksisterende slaggstensvæg, fungerer letbetonskruer rigtig godt. Det har jeg brugt, hvor jeg har fastgjort en ny skillevæg mod en slaggstensvæg.

Helt enig med jer! Det føles dumt at gå på kompromis med sådan en ting, især når jeg alligevel laver det hele om. Så vi må samle et nedrivningshold til næste weekend!

Det er det samme med væggen mellem køkken og klædeskab, hvor køkkenventilatoren er monteret. Måske skulle jeg rive den ned også, eller alternativt bygge ud på den og ofre lidt plads.

Ja, letbetonskruer er jo praktiske, bare at skrue i uden forboring! :ok:

Angående toilet: Så må jeg jo sk... foran publikum! :rolleyes: Nej, toilettet står faktisk på den anden side nu, så det er egentlig slet ikke et problem.

Kan også forberede på, at det vil støve nærmest usandsynligt meget. Efter lidt forskellige forsøg kom jeg frem til, at den bedste måde at fjerne slaggestensvæggen var en bred bilningsmejsel i borehammeren.

tommib
Hvis slaggsten er som letbeton, ville jeg prøve med en grovtandet fukssvans af billigste model. Save væggen op i passende store stykker og bær dem ud. Det støver mindre end at brække, men jeg ved ikke, om det går med slaggsten på samme måde som med letbeton.

Det der ser ikke ud som slaggesten. Slaggesten er et produkt, der primært findes på steder, der har haft masovn. Det er simpelthen blokke af masovnsslagge blandet med cement. Hugger man lidt i blokkene, så plejer man at finde dels stykker, der ser ud som grønt flaskeglas, omtrent, og dels rustne jernklumper. Det plejer at være håbløst at bore i slaggesten, da der er så mange jernrester i blokkene.

Jeg tror mere på en variant af letbeton.

Jeg har faktisk væltet en sådan her væg i lejligheden allerede (mellem køkken og spisestue) og kan bekræfte, at en sådan grovtandet håndsav til letbeton fungerer fremragende! Jeg startede med en bajonetsav, men det støvede, som I siger, noget så forfærdeligt. Efter lidt eksperimenteren lavede jeg snit med håndsav og hamrede derefter store stykker ned med en mukkert.

Men det med mejsel skal jeg prøve! Jeg tænkte også på at prøve at vande med sprøjtepumpe imens i håb om at reducere støvet.

PNO PNO sagde:
Det der ser ikke ud som slaggsten. Slaggsten er et produkt, der primært findes på steder, der har haft masovn. Det er simpelthen blokke af masovnsslag blandet med cement. Hvis man hugger lidt i blokkene, plejer man at finde både stykker, der ser ud som grønt buteljglas, omtrent, og rustne jernklumper. Det plejer at være håbløst at bore i slaggsten, da der er så mange jernrester i blokkene.

Jeg tror mere på en variant af letbeton.
Interessant! Her er nogle billeder af den første væg, jeg fældede. Den havde to eller måske tre forskellige fyldmaterialer i sig.

• Fragment af en væg på en trappestige, viser forskellige fyldmaterialer.
  • Væg med af flere lag fyldningsmateriale fjernet under renoveringsprojekt, støv og plastafdækning ses i baggrunden.
tommib
Hvis du kan køre med fukssvans (+slædehammer) så er det sandsynligvis den mindst støvende måde at gøre det. En slags hammer på en væg, der kan saves, vil bare gå lige igennem og lave små huller.

Interessant fyldning, har aldrig set noget lignende før. Det ser næsten ud som lecakugler, der er smeltet sammen, men den type produkt virker ret usandsynligt for et hus fra 40'erne.

Ja, det stemmer. Jeg tænkte mest for at forenkle borttransporten – bor 1.5 etager oppe uden elevator, så jeg må knuse og pakke bøserne i sække for at få dem ud.

Nej, ikke jeg heller. Jeg antager, at det er krigstiden – man fyldte med alt, hvad der var til rådighed. Det var med bedrøvelse, jeg opdagede dette, da jeg skulle bore et 8 mm-hul gennem en væg og fik et krater på den anden side.

Sidder forresten og læser din kældertråd. Damn!

tommib
Emil Stenqvist Emil Stenqvist sagde:
Sidder forresten og læser din kældertråd. Damn!
Hehe... ja. Der står det dog lidt stille lige nu pga andre projekter. Håber at kunne genoptage det om nogle måneder.

• Synes
Emil Stenqvist og 1 anden
  • Laddar…
Jeg kørte fogsvans, og savede vertikalt og bankede ned store blokke – det gik hurtigt og støvede mindre end at hakke ned stykker. Rigeligt med vandspray inden jeg skovlede op brokkerne gjorde underværker for støvet!

• Brudt væg under renovering, omgivet af plastikafdækning, med værktøj på gulvet og afskallet murværk.
  • Entrérum med åbne døre, stiger og fraflyttet væg med byggearbejde igang. Brugt fogsvans til store blokke, mindre støv med vandspray.
  • Synes
tommib
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.