Hej.

Jeg har en ven, der lige er blevet færdig bygningsingeniør.

Som en sjov opgave skal han få lov til at regne på en ting. Det svar han giver, er egentlig ikke vigtigt, men jeg vil gerne have rimelige inddata.

Jeg forestiller mig en carport, der hviler på seks stolper. Måske 3x5 m. Bygget i træ med tjærepap som tagbelægning.

Hvad bliver de relevante kræfter på fundamenterne?

Mvh
Anders

Det afhænger helt af hvilken snøzone (= ort) carporten findes i.

Västmanland

Bedste svar

Västmanland har snezone 2 og 2,5 afhængig af sted. Regn med 2,5 kN/kvm + 0,3 kN/kvm for et let tag dvs 2,8 kN/kvm. Tag dette tal gange 15 kvm og del det med 6 plinter og resultatet bliver 7 kN per plint.

Mange tak Hr. Andersson.

Hvis han nu lige er færdig med sin uddannelse så regner han med eurocode hvilket gør at hans svar vil afvige noget fra justus svar, men det vil absolut være i samme boldgade..

Hehe, ja lige præcis svaret er jeg jo ikke så interesseret i men jeg tager det med mig.

Jeg så det mere som en teoretisk beregningsøvelse i mekanik end et konkret konstruktionsspørgsmål. Skal man fordele lasten ligeligt på alle stolperne, forudsætter det, at de er placeret på en bestemt måde. I praksis er det nok almindeligt, at midterstolperne får en større last end sidestolperne.

Jeg tror modellen er god nok til det tilsigtede formål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.