JanneJanne123
Tre trælægter ved siden af hinanden, to hæver sig ca. 0,5 cm fra gulvet, omgivet af træspåner på et gulv.

Hej,

Jeg er ved at rive en indervæg ned i et 30'er hus. Efter at have fjernet den stående panel, viste konstruktionen sig som på billedet. Tre stolper ved siden af hinanden, hvoraf to er ca. 0.5 cm over gulvet. Tror I, at denne konstruktion kan være bærende på nogen måde?

Det er ikke regler, men fer og not brædder, 2-3 tommer tykke. Dette var den mest almindelige måde at bygge både yder- og indervægge på dengang. I 30'ernes huse er alle vægge mere eller mindre bærende. For at kunne afgøre sikkert, om det er risikofrit at fjerne væggen, skal man se på en plantegning.

JanneJanne123
justusandersson sagde:
Det er ikke reglar, men fer og not-planker, 2-3 tommer tykke. Dette var den mest almindelige måde at bygge både yder- og indervægge på dengang. I 30'er-huse er alle vægge mere eller mindre bærende. For at kunne afgøre sikkert, om det er risikofrit at fjerne væggen, skal man se på en plantegning.
Tak for svaret, plantegningen ser sådan ud: https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=210062&d=1487265005
og det er den rødmarkerede væg, det handler om.

JanneJanne123
Altså den røde på stueetagen, ikke den i kælderen.

Bedste svar

Når jeg ser plantegningen, er min konklusion, at væggen nok er bærende. Den bærer ganske vist kun spærret, men alligevel. For en endelig vurdering må man nok op på loftet og rode i savsmuldet samt se, hvordan spærrene er bygget.

• Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.