Hej. Jeg har brug for jeres tanker angående mit kommende køkkenprojekt. (Se billedet, åbning mellem de røde streger.)

Vi har tænkt at åbne en 160 cm bred åbning i vores bærende hjertemur.

Fakta om huset:
1,5 plans villa bygget 1970. Overetagen er indrettet, og taget består af betontegl med en hældning på 45 grader. Vi bor i Härryda kommune med en snelast på 1,5. Huset er 8 meter bredt. Væggen står i midten af huset på underetagen, det bliver 2 stk. gulvreglar, der havner over åbningen.
Åben vægkonstruktion i hus under renovering med markerede røde streger for planlagt åbning; køkkenudstyr og værktøj ses i baggrunden.

Jeg er opmærksom på, at en bygningsingeniør skal regne på det, men det er interessant at forstå det selv. Når jeg indtaster værdierne i en tabel, får jeg følgende (se billede).

Limtræsbjælke 270x56. Mit ønske er så lav en bjælke som muligt, og jeg kigger derfor mod stålbjælke, men her bliver det sværere.

PDF-dokument med bygningsspecifikationer for et bærende vægprojekt, herunder belastningsnorm, åbningernes mål og materialevalg, samt en 3D-skitse af huset.

SPØRGSMÅL 1. Kan mine beregninger passe?

SPØRGSMÅL 2. Hvilken dimension på stålbjælke ville svare til min limtræsbjælke? En god beregningsmodel til dette kan jeg ikke finde.

Taknemmelig for jeres tanker.

• Trævæg med en åbning markeret af røde linjer i et hus under renovering. Køkken ses i baggrunden, værktøj og møbler omkring.
Hvis man skal vælte en væg, handler det ikke kun om at beregne, hvilken bjælke og søjle man skal bruge, men man skal også vide, om det som er under det nuværende gulv, altså hvor du vil placere søjlerne, kan bære den belastning, som efterfølgende bliver punktbelastninger, der optager belastningen for hele den fjernede væg inkl. egenvægten af bjælken.

Hvad har du under gulvet i huset? Plade på jord eller kælder?

Nu er jeg ingen ekspert i at regne selv, men som jeg gjorde, da jeg skulle tage en væg ned, brugte jeg samme beregningsprogram, som du har brugt, og resultaterne i det stemmer sandsynligvis. Mit hus er ikke faldet sammen endnu ;)

Dit resultat på en limtræbjælke, der er 56 x 270, kunne ifølge en gigantisk udregning standardmæssigt erstattes af:
IPE-140
HEA-120
HEB-120

Det, du måske ikke tænker på i dit tilfælde, er, at du skal have søjler, der bærer bjælken. Din åbning bliver da ikke 1,6 meter, for hvad lægger du så bjælken på? Jeg antager, at du vil indsætte en bjælke, så du får åbent hele vejen fra den røde linje længst til højre og hele vejen, som det er åbent i dag til venstre - eller tænker du at bygge dørhullet, der er der i dag, til?

Hvis du vil have en mindre høj bjælke, kan du jo altid gå op i dimension og vælge en, der er 90 eller 115 mm i stedet.

Senest redigeret:
Tak for svaret!
Under gulvet er der en støbt plade, som søjlerne vil hvile på, så det bliver stabilt. Jeg vil helt rigtigt bygge de nuværende åbninger til, for at få større væg i køkkenet, og benytter lejligheden til at sætte stolperne/støtterne på det rette sted for bjælken.

En bygningsingeniør inklusive byggeanmeldelse kan meget vel koste dig sådan cirka 20.000 kr, og da er arbejde og materialer ikke medregnet.

Selvom det er en støbt plade, skal man beregne, så den kan klare lasten korrekt og ikke revner netop der, hvor søjlerne kommer.

Havde det været mit hus, ja så ville jeg sandsynligvis have sat en limtræsbjælke samt to søjler i træ. Du burde kunne fjerne overstykken i regelsystemet, som nu er i væggen, du vil fjerne for at mindske byggehøjden lidt. Eller måske kan du klemme bjælken endnu længere op!

Glem ikke at understøtte før du skærer og sørg for, at bjælken ligger helt oppe og ikke gaber!

I den beregning, du har lavet, får du vel flere forslag til dimensioner på bjælker? Vælger du en bredere bjælke, kan du jo også mindske højden på bjælken. 90 x 180 er et andet alternativ, og da sparer du jo en del på højden. Stolperne findes desuden i 90 x 90, så oplaget bliver intet problem.

Senest redigeret:
  • Synes
Colds
  • Laddar…
Ja absolut, jeg forstår hvad du mener. Årsagen til, at jeg regner på den bjælkedimension, er at jeg har sådan en liggende.

Jeg har også kigget på, hvordan nabohusene (som er bygget på samme måde) har løst åbninger i hjertevæggen.
Nogle har bare sømmet en ekstra lægte på og fjernet væggen!? Andre har lagt limtræsbjælker op med, ifølge mine beregninger, alt for lille dimension og kun sømmet en ekstra lægte på en gammel lægte, som bjælken hviler på. Men jeg har tænkt mig at gøre det rigtigt fra starten. :-)

Bedste svar

Men så. Brug da din bjælke, for den virker jo!

Folk river vægge her og der uden at have en anelse om, hvad det indebærer for huset. Men tro mig... Du vil ikke gøre fejl og få en sætning i hele huset, så derfor er det bedre at sætte en bjælke samt søjler, så kan du sove godt om natten :)

Derefter kan man vel også sige, at eftersom beregningsprogrammet du har brugt siger, at søjlen skal være 90x90, så er det ikke sådan, at det er den eneste udvej for søjlen. Det er muligt at bygge søjler på mange måder. Udnyttelsesgraden på selve søjlen som er 90x90 for din afveksling bliver ca. 22%, hvilket altså antyder, at en 90x90 kan ses som en overdimensioneret søjle. Men netop i limtræ, så findes der ikke mindre dimension på søjler, og derfor anbefales altså en 90x90.
Mange bygger søjler ved at skrue to lidt enklere regler sammen, typ 2 st 45x70, hvilket sikkert også er tilstrækkeligt for din del, særligt hvis den også forankres i en anden regel i væggen (så får du jo yderligere en som holder).

Det du skal være omhyggelig med er dog at sørge for, at bjælken ikke kan bevæge sig sidelæns, så det ikke falder ned, men at den bliver der, hvor den skal være.

Tak ingen! Skal vise et billede af, hvordan det bliver, når det er klart.

Billede håber jeg på :)

Du virkede jo til at have godt styr på det allerede fra starten, så det skal nok gå fantastisk!
Dukker der noget op på vejen, er det bare at spørge.

Held og lykke

• Synes
StanM
  • Laddar…
Lidt sport ville det ellers være at bygge en egen samverkansbalk af plywood og eksisterende reglar. Så ville man teoretisk set kunne gøre balk og søjler færdige uden at skulle stempel og rive væggen først. Kræver dog lidt mere beregningsarbejde men så får man da en balk som ingen anden har ��

Renoveringsprojekt med trækonstruktion i en stue under ombygning, med værktøj og garderobe synlige i baggrunden.

Under konstruktion af husets indvendige vægge, med synlige træbjælker og gipsplader.

Træramme for en indendørs væg under konstruktion, med synlige ledninger og bjælker i en oplyst interiørindstilling.

En delvist renoveret stue med trærammer til vægge, et træskab, en støvsuger på gulvet og en krystallysekrone i loftet.

Tænkte vise hvordan det blev....😊

• Synes
majmun og 3 andre
  • Laddar…
Det ser jo strålende ud :)

Rigtig praktisk med en stålbjælke! En stor fordel er, at det er muligt at trække elektriciteten til det nye køkken på en enkel måde i bjælken.

Flot!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.