Hej allesammen!

Hvor kan man finde en konstruktør, der kan beregne bæreevnen for min udbygning, som jeg selv skal bygge? Eller skal man bare rådføre sig med en tømrer? Jeg skal lave spærerne selv og have en bærende bjælke under gulvet på første sal, som jeg har brug for beregninger på.

Bedste svar

Ring et firma, der tilbyder sådanne tjenester?
Nogle store er Tyréns, Wsp og Sweco. Det bør ikke være mange timers arbejde at beregne nogle tagstole. Hvor avanceret er tilbygningen?

Der er mange dygtige mennesker her på forumet, der også kan hjælpe med at beregne nogle enkle tagstole/bjælker....

Balken skal være en IPE eller HEA ellers var det et godt link. Havde gået til en LT 140x270 om det skulle holde. Og det havde blevet en lofthøjde på 183 cm under den så det er lidt lavt. Spændvidden på bjælken er 3,5 meter og den udbredte last skal vel være 200kg/kvm i bolighus har jeg læst og så bliver det cirka 4 ton.

Spær kan man få tips om på træguiden, hvis det er en almindelig model.

Angående bjælken er det ganske let at regne på dette, man behøver ikke at være doktor i styrkelære. Normalt dimensionerer man mod nedbøjning.
200kr/m2 er en almindelig tommelfingerregel, så kan man lægge lidt til for egenvægten i bjælkelaget.
Læg en tegning eller et målsat billede af konstruktionen op, så kan jeg regne på det.

Mikael_L
Køb takstolerne og få beregningerne med i købet, er mit råd.

Har allerede fået beregninger, da jeg bad om tilbud. Men jeg ville gerne ændre lidt. Vedhæfter deres tegning.

Var det ikke nok det, jeg skrev? Spændvidde 3,5 meter, last 4 ton plus lidt egenvikt som du sagde?

• Bygningsplan: arkitektonisk tegning af konstruktion med mål, spær og specifikationer for byggeri, spænvidde 3,5 meter, last 4 ton.
Mikael_L
Årsagen til at jeg synes, du kan købe spær, er primært fordi du måske ikke engang laver dem billigere selv. Og så, hvis du alligevel køber, så får spærsproducenten simpelthen regne for dig. :)

Vi går ud fra, at lasten er 4 ton, jævnt fordelt, spændvidden 3,5m og frit oplagt bjælke.
Acceptabel nedbøjning er 8,7mm (3500/400).
Med en HEA160 får du nu en nedbøjning på 6,2mm.
Med en IPE180 får du en nedbøjning på 7,9mm.

Jeg mistænker dog, at du har lavet en tankefejl med lasten, det er kun halvdelen af gulvlasten, der belaster bjælken (hvis den ligger i midten), den anden halvdel belaster ydervæggene.

Senest redigeret:
Ja selvfølgelig, hvad bliver det så? Jeg vil gerne klare mig med en 120 mm bjælke.

En HEB120 er netop 120mm høj og klarer jobbet med 6mm nedbøjning.

Tak for dette. Hvilke formler bruger man egentlig, når man beregner?

I dit tilfælde brugte jeg belastningsfald 10 i Karl Björks formelsamling.
f=(5xQxLxLxL)/(384xExI)

f=nedbøjning
Q=last
L=bjælkens længde
E=elasticitetsmodul
I=bjælkens inertimoment

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.