Byggahus.se
Idag kom jag i en mycket otrevlig diskussion med ena grannen (ett nybyggar område) som har sitt hus snett ovanför våran tomt, sett från baksidan. Vi har ett brant berg som avslut på vår tomt och tomtgränsen går mitt uppe på krönet. Detta är inte mer än max 10 m från vårt hus.

Idag såg jag hur han traskade runt uppe vid tomtgränsen och stakade ut något med snören. Jag gick ut och frågade vad som var på gång. Han berättade då att han höll på att märka ut vart deras staket skulle sättas som skall gå runt hela fastigheten (naturtomt). När jag då undrade ang. staketet (som han _inte_ pratat med om med nån av oss i grannfastigheterna by the way) blev det ett j*drans liv! Jag fick vidare också veta att han har tänkt bygga ett trädäck + en utomhus jacuzzi precis ovanför tomtgränsen. När jag ifrågasatte om han fick göra det då det är prickad mark på hans del av tomten just här ovanför vår tomt, blev han ännu mer otrevlig och nästintill hotfull.

Hursomhelst - Får han verkligen bygga ett trädäck/uteplats med jacuzzi anläggning hursomhelt på sin prickade mark? Dessutom var det inte mer än kanske 2 m från tomtgränsen. Uteplatsen skulle alltså hamna betydligt närmre vårt hus än hans eget!

Bifogar bilder på hur det ser ut:
På första bilden ser man hans hus uppe i vänstra hörnet. Tomtgränsen går precis ovanför skrevan på berget man ser i förgrunden på bilden. (vi ska ha altan precis nedanför bla). På bild nr 2 ser man berget från en annan vinkel. Han planerar sitt bygge precis ovanför bergskammen. Här är det alltså prickad mark from ca 2 meter ovanför tomtgränsen och rakt upp på hans tomt.

Vad är det som gäller här? Och frågar man inte sina grannar innan man sätter upp ett staket mot deras tomt??? Det är ju inget "naturligt" ställe att bygga staket på heller så där kors och tvärs i naturen lixom.

Jag blev så f*rbannad rent ut sagt, på hans otrevliga översittarstil som han körde med så jag känner mig knappast tillmötesgåande ang. hans byggplaner om vi säger så...
 
  • CIMG0847.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0844.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Av ren hyffs så är det väl klart att man diskuterar ett staket med grannen.

Däremot så har jag för mig att man får bygga ett staket utan bygglov så länge det är under en viss höjd (typ 80cm).

Ett trädäck får man också normalt sett bygga utan bygglov. Så länge det inte sticker upp mer än 50cm.

Av bilden att dömma verkar det vara svårt att bygga ett trädäck som "följer berget", så det borde vara bygglovspliktigt. Bygger han då så nära tomtgränsen, så måste grannarna höras, men om ni nekar honom att bygga så kan byggnadsnämnden ändå bevilja bygglov. jacuzzin kan nog bero på lite om den är fast eller löst styående.
 
  • Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
Nej, han får inte göra vad som helst, men sätta upp ett staket och bygga ett trädäck som följer marken får han göra, och en flyttbar badanordning får han ha. Faktum är att han får sätta upp ett plank om han vill, täcka över sitt trädäck med en pergola och därtill plantera en massa växter.

Vad är problemet? Han har investerat lika mycket pengar som ni har gjort på sitt hus och sin tomt, han har sina drömmar och visioner om hur han vill bo som nu äntligen kan komma att bli verklighet.

Prickad mark betyder att där får man normalt sett inte sätta upp något bygglovspliktigt. Men, eftersom det trots allt är någons enskilda egendom måste man ju få använda den. Det är inte någon gemensamhetsanläggning, allmänning eller liknande.

Det hör förvisso till god ton att man gör upp med sina grannar om staket som följer tomtgränsen, men bygger man en halvmeter in på sin tomt finns det ingen lag. Det kan ju vara så att man vill ha ett staket för att barn och husdjur skall hålla sig där man vill att de skall vara.
 
  • Gilla
Ernest Halimi och 3 till
  • Laddar…
Staket vid tomtgräns får man alltid bygga. Om vad som är ett staket finns dock olika uppfattningar. Väldigt höga staket kan ibland godtas som bygglovsfria, så länge de inte är "täta" (då de blir plank). I Stockholm tror jag man har en schablon om 1,10 meter för stakethöjd, men kolla med din kommun vad som gäller hos er. Dessa får man alltid bygga, utan att prata med grannen.

Trädäck får man som sagt också bygga utan bygglov (och som jag förstår det då även på prickmark, om jag läser PBL 5:36 korrekt, men jag är inte säker, för paragrafen är inte helt explicit) om höjden över marken är högst 50 cm i genomsnitt. Även om berget inte är jämnt borde han ju klara att hålla en genomsnittshöjd klart under 50 cm. Det gör inget om det är 70 cm högt på ett ställe och 30 cm högt på ett annat ställe, så länge snitthöjden är under 50 cm.

Vad gäller jacuzzin har jag ingen aning. Jag är inte heller säker angående vad som gäller trädäck och avstånd till tomtgräns - får man bygga sådana ändå ut till tomtgränsen?

Men, om jag vore dig så skulle jag sluta fundera över "rätt till" och "inte rätt till" och istället fundera över vad du egentligen ogillar med grannens planer. Är det en insynsfråga? Något annat? Att försöka få till en lösning som båda gillar är oftast oerhört mycket enklare än att ge sig in i juridiska processer som båda sannolikt förlorar mycket energi och tid på. Livet är ärligt talat för kort för att lägga på sådant om man inte absolut måste.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Det där med att det är snitthöjden, är du säker på det? När jag diskuterade vår biluppställningsplats med en handläggare, så fick jag motsatt besked. Jag hade tänkt höja ett område på 20kvm med 30cm och sänka en liten kulle på 2kvm med 65 cm. Hon hävdade att 65cm sänkningen var lovpliktig.
 
  • Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Tack för svar!

Swetrot - "Problemet" är att jag på ett trevligt sätt undrade vad han hade för planer på tomtgränsen - och fick ett ohyggligt otrevligt bemötande tillbaka. Jag har ju full rätt som intilliggande granne att fråga när jag märker att han stakar upp för staket _precis_ på tomtgränsen utan att prata med oss först. Som hempularen skriver så hör det ju till ren hyffs! Jag har inget emot ett staket i sig, förstår hans tankar på den punkten.

Ja, hans planer med trädäck och jacuzzi anser vi som ett "insynsproblem" då det innebär att de skulle sitta rakt ovanför vår uteplats och gräsmatta där barnen leker. Anseratt det kommer "störa oss" med deras altan/jacuzzi så nära inpå/rakt ovanför os. De får också direkt insyn i våra sovrum på ovanvåningen. Dessutom tycker jag det förstör "utsikten" för oss och det känns inget vidare att ha dessa grannar så nära inpå. Punkt!

Därför undrade jag om han fick göra vad som helst på denna del av tomten (som är prickmark) då jag naturligtvis hoppas att hans planer inte ska bli av. Egoistiskt - Javisst! men jag måste ju få tycka som jag gör! ;) Jag har ju också "investerat lika mycket pengar som han har gjort på sitt hus och sin tomt" för att citera Swetrot, och sätter mig därför emot hans planer då de "förstör trevnaden" för oss!

Som sagt uppskattar jag inte heller att bli tilltalad på ett otrevligt, överlägset, nedlåtande och hotfullt sätt, det hjälper ju honom knappast i ärendet lixom...

Synd att det verkar som att han får bygga som han har tänkt, men jag kommer naturligtvis kolla upp detta med kommunen.

Får han sätta sin "anläggning" hur nära tomtgränsen som helst utan vårt "tillstånd"?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår din irritation, det finns ingen anledning att man som staketutstakande granne skall bete sig ohövligt. Men, för att återgå till lagar och juridik, han får bygga ett trädäck och staket hur nära sin tomtgräns han vill. Min åsikt är att hur tomter ser ut, och vad grannar kan tänkas ha rätt att göra, tar man reda på innan man köper en tomt och bygger en kåk för några miljoner. Juridiken och hur det såg ut på platsen är ingenting som var okänt när ni köpte er tomt.

En helt annan diskussion är egentligen varför man bygger med små tomter i kuperad terräng som dina bilder illustrerar, för det är svårt för den som sitter på sin tomt och grillar uppe på berget att inte se in i husen nedanför vare sig de vill eller inte, precis som det är svårt för de nedanför att "skyla sig".
 
  • Gilla
TobbeLenn
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det där med att det är snitthöjden, är du säker på det? När jag diskuterade vår biluppställningsplats med en handläggare, så fick jag motsatt besked. Jag hade tänkt höja ett område på 20kvm med 30cm och sänka en liten kulle på 2kvm med 65 cm. Hon hävdade att 65cm sänkningen var lovpliktig.
Nej, jag är inte säker längre ;)

Jag läste det på ett ställe igår, men när jag försöker gräva ner mig i lagen och hitta tillämpliga rättsfall kommer jag ingen vart än så länge. Det kan mycket väl vara så att det är högsta nivån som räknas.

Om någon har några pekare att dela med sig av angående detta är jag intresserad.
 
Swetrot skrev:
Nej, han får inte göra vad som helst, men sätta upp ett staket och bygga ett trädäck som följer marken får han göra, och en flyttbar badanordning får han ha. Faktum är att han får sätta upp ett plank om han vill, täcka över sitt trädäck med en pergola och därtill plantera en massa växter.

Vad är problemet? Han har investerat lika mycket pengar som ni har gjort på sitt hus och sin tomt, han har sina drömmar och visioner om hur han vill bo som nu äntligen kan komma att bli verklighet.
Det här verkar vara den typen av människa som inte ägnar en tanke åt hur hans drömmar och planer påverkar omgivningen, bara han får som han vill...
Att andra upplever denna insyn som obehaglig struntar han blankt i. Dessvärre är det nog inte mycket att göra, om inte bygget är bygglovspliktigt. Om inte ni kan bygga ett högt plank vid gränsen, för att undvika grannens nyfikna blickar.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vissa personer vill helt enkelt inte bry sig om sina grannar, utan tänker bara på sina egna behov. Tyvärr är det så och om man inte har nån laglig grund för att sätta sig emot så är det bara att bita ihop och göra det bästa av situationen.

Vi hade själv en nyinflyttad granne som byggde en uteplats, ett trädäck med spalje, ungefär 2dm från tomtgränsen. När jag såg att han var igång att börja bygga så frågade jag förstås vad som skulle göras...och undrade vänligt (faktiskt) om han inte kunde tänkas flytta den till nåt annat ställe, eller åtminstonde nån meter in på hans 1300kvm stora tomt så blev svaret bara att nej det passar inte med deras planer. Det gick inte att kompromissa, och ville jag gå vidare med det så fick jag väl kontakta kommunen tyckte han...jo tjenare.

Men går det att prata med din granne så gör det, kanske under lite andra omständigheter och där ni verkligen trycker på att det han gör oroar er. De flesta är ju iallafall resonabla, bara de har fått tid att smälta eventuella synpunkter andra har och den första instinktiva försvarsmuren fallit.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Regler som gäller stakethöjd m.m. är sådat som beslutats i respektive kommun.
Hör med stadsbyggnadskontoret vad som gäller i just din kommun.

Att området är prickat betyder att man inte får uppföra byggnader (hus) på marken (gäller inte friggebodar) man får däremot lov att göra markanläggningar och liknande. Dock skall dessa följa kommunens lokala regler för dessa,
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Varför inte be grannen bygga ett "insynsskydd" där de vill ha sitt trädäck så högt att de inte ser över det och kan se er. De kanske inte heller tycker att det blir så kul att ha er tittande på sig när de solar och hade tänkt göra så i alla fall.
 
  • Gilla
ProfessorKalkyl och 3 till
  • Laddar…
cian skrev:
Varför inte be grannen bygga ett "insynsskydd" där de vill ha sitt trädäck så högt att de inte ser över det och kan se er. De kanske inte heller tycker att det blir så kul att ha er tittande på sig när de solar och hade tänkt göra så i alla fall.
Bra idé, skulle ju kunna tillfredsställa båda parter! Om inte grannen går med på det så är han ju inte intresserad alls av några kompromisser.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Tyvärr så blir det så här i täta villaområden som ligger i kuperad terräng. Det är som i krig - den som behärskar höjden har ett övertag.

När det gäller trädäck/uteplats/altan så är ett rättsfall från Regeringsrätten centralt - RÅ 1995 ref 42 "En altan, som inte medfört att byggnadsvolymen utökats har inte ansetts omfattad av krav på bygglov enligt 8 kap. 1 eller 2 § PBL."
Gå till Domstolsväsendets rättsinformation och läs mer.

Däremot så finns ett annat rättsfall som liknar din situation (RÅ 1976 s303). Det handlar om en badbassäng som stod på en plattform. Plattformen var uppallad på så sätt att man fick ett användbart utrymme under bassängen. Bassängen var uppbyggd på 130 cm höga pelare på starkt sluttande mark på ett sådant sätt att personer med lätthet kunde ta sig under bassängen. Regeringsrätten beslutade att konstruktionen var att anse som byggnad.

Jag är också undrande om vad man får göra på prickad mark.

I PBL 5:36 står det att att åtgärder som inte kräver bygglov skall utföras så att de inte strider mot detaljplan eller områdesbestämmelser, med undantag som anges i 8 kap 4 § första stycket. I dessa undantag finns bla friggebodar med, men inga fristående trädäck/uteplatser/altaner.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Leffe skrev:
Det här verkar vara den typen av människa som inte ägnar en tanke åt hur hans drömmar och planer påverkar omgivningen, bara han får som han vill...
Att andra upplever denna insyn som obehaglig struntar han blankt i. Dessvärre är det nog inte mycket att göra, om inte bygget är bygglovspliktigt. Om inte ni kan bygga ett högt plank vid gränsen, för att undvika grannens nyfikna blickar.
Exakt! Och det gör mig irriterad så in i norden!!! Hans nedrans altan m jacuzzi kommer som sagt ligga ca 1/2 meter ifrån tomtgränsen rakt ovanför vår baksida och med insyn rakt in i vår ovanvåning! Jag kan heller inte fatta _varför_ han väljer att placera bygget här så långt ifrån sitt eget hus när han har en kalasfin stor yta (mer privat) direkt bakom huset i sydväst. Han kommer sitta och sola närmre vårt hus än sitt eget! Hade aldrig i min vildaste fantasi räknat med nåt liknade på denna del av hans tomt...

Vi kommer definitivt bygga ett insynsskydd på vår sida om tomtgränsen ifall han inte gör något på sin sida. Vill dock inte ha det för högt då det kommer stjäla vår morgonsol då. Detta var också en grej som han "hotade med" när jag frågade honom om hans planer och försiktigt påpekade att de inte var något vidare för vår del. Då gormade han något om att han minsann skulle anlägga en hög häck eller plank så att jag inte fick nån j*vla sol i överhuvudtaget. Så trevligt bemött blev man alltså när jag "la mig i" hans bygge. *ARG*
 
  • Gilla
  • Arg
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.