Byggahus.se
Hej!

Har lite funderingar angående skillnader i tryck vid kallt respektive varmt vatten i systemet.
Hur mycket skiljer det på era anläggningar? Hur mycket vatten har ni?

Jag har ungafär 2500 liter totalt med radiatorer och allt men jag tycker att trycket pendlar för mycket, det ligger mellan 0,5 bar vid 30-40 grader i tankarna och upp emot 1,4 vid 90 grader. Jag har lite drygt 6 meter från källargolvet till överkant på radiatorerna uppe. Mätaren sitter på en meter från golv i källaren.

Nån som har någon ide om varför det pendlar så mycket?
 
Jag kan tänka mig följande orsaker:
1. För lite eller för mycket luft i tryckkärlet.
2. Trasig bälg(inne i kärlet)
3. Underdimensionerat kärl.

Mitt system pendlar mellan ca 0,8 och 1,2. Fick släppa ut lite luft efter installation då jag också tyckte det blev lite väl högt.
 
Bälgen är hel, sprillans nytt kärl
Kärlet är på 300 liter, borde räcka mer än väl.
För mycket eller för lite luft skulle det kunna vara, men å andra sidan om jag släpper ut luft så får jag ju ännu lägre lägstatryck, och fyller jag på så får jag ju för högt och då löser ju ventilen.
Har provat fram och tillbaka med att fylla vatten och släppa ut vatten, fylla luft och släppa ut luft.
Tror att det blev en miss vid installationen (rörmokaren var nog trött) då kärlet fylldes med 1,2 bar och systemet med 1,0 och det skulle varit tvärtom.
 
Jag har hört att kärlet bör ha ett tryck på ca 0,5 när det är frånkopplat, så 1 bar låter lite mycket. Någon som faktiskt vet vad som gäller?
 
jo det låter ju mer vettigt, kanske ska tappa ur systemet i sommar och göra om.
 
_ap_
När man håller på att ändra lufttryck/vattentryck är det enklare om systemet är kallt, annars finns det risk att man fyller för mycke eller för lite.

Rätt direkt blir det om man, när systemet är nytt, ställer in rätt förtryck
och fyller precis tills bälgen börjar "släppa igenom"

Med ett kärl på 300L och 1bar i förtyck kommer trycker variera mycke,
inget konstigt med det.
 
Du bör ha ett förtryck på 0,1 bar/meter höjd till högsta punkten + 0,2-0,3 bar, ungefär.

Jag har ett hus som ganska högt. Har 11 meter till högsta punkten. Därför är mitt system dimensionerat för ett högsta tryck på 2,5 bar, inte 1,5 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.