Byggahus.se
Jag sitter och ritar mitt kommande badrumstillbygge, följer träguiden.se:s konstruktion för bärande yttervägg med stående panel (https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/) enligt bilden: Illustration av en bärande ytterväggs konstruktion med stående panel, reglar och numrerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan lägger de 45x45 reglar eller liknande, liggande, och isolerar horisontellt. Därefter kör man ju osb/plyfa/gips i vanliga rum.

Men hur gör man med reglingen för våtrumsyttervägg?
Jag hittar i dokumentationen från BKR att det är ok med regling (70 mm träregel) cc 45, 15 mm p30 plyfa och sedan våtrumsskiva av något slag. Skivskarvarna skall placeras över reglarna, förskjutet, vilket passar perfekt på stående reglar med cc 45.

Det jag inte förstår just nu är hur förenar jag "säkervatten väggen" med träguidens väggkonstruktion?
Ska jag sätta de stående 70x45:surprised:rna utanpå de liggande reglar träguiden märkt med nummer 13 i bilden?

Eller ska jag skippa det liggande isoleringslagret och bara bygga som en fristående innervägg med stående reglar (förskjutna från bärande väggens cc 60 regling).
 
Del av konstruktion från "Bygg Badrummet Rätt" pdf.

  1. Stående väggreglar, 95–300 mm, c/c 600 mm med isolering.
  2. Ångbroms med ånggenomgångsmotstånd mellan 90 000–190 000 s/m
  3. Installationsutrymme, liggande reglar 45 x 45 mm
    c/c 450 mm med isolering 45 mm.
  4. 15 mm stående konstruktionsplywood P30 med skarv på regel. OBS! Kortling 45x45 vid varje skivskarv. Skivan skruvas i alla bakomvarande reglar.
  5. Stående våtrumsskiva enligt branschregler för tätskikt, förskjuten 450 mm i sidled i förhållande
    till konstruktionsplywooden. OBS! Kortling 45x45 vid varje skivskarv. Skivan skruvas i alla bakomvarande reglar

våtrumsyttervägg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förtydligar min fråga lite. Som man ser föreslås i punkt 3 liggande 45: or (jag ska köra med 70mm pga förbättrad styvhet) med isolering mellan.

I punkt 4 och 5 framgår att alla skivor skall monteras stående, med skarv på regel. Pga att skivorna skall förskjutas, kommer man få vertikala kortlingar med 45 cm mellanrum hela vägen. Det bildas då fack 450x450 mm i installationsväggen. Isoleringen kommer bli asjobbig, och antalet köldbryggor ganska många. Det blir förmodligen ganska mycket snedspika också om man ska fästa 11-miljoner kortlingar i linje vertikalt.
 
S
bättre med liggande plywood tycker jag.
p30 brukar ha måttet 90(898mm)

fullskruvar du.så skall du inte behöva kortling
å kör 45*45
 
SBH skrev:
bättre med liggande plywood tycker jag. p30 brukar ha måttet 90(898mm)
Överallt i alla rekomendationer framgår att plywooden skall monteras stående. Jag antar att detta är för att fukt inte skall fastna i en eventuell horisontell skarv.

SBH skrev:
fullskruvar du.så skall du inte behöva kortling å kör 45*45
Kortlingar i detta fallet, är för de punkter skivskarvarna hamnar på. Inte kortlingar för att stödja saker som skall skruvas fast på väggarna senare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ingen som vet? Eller kan berätta hur man reglar för badrum?
 
Mikael_L
Först och främst, har du läst BBV ordentligt?
http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/BBV-15-1.pdf

(Inte BKR, som jag råkade skriva till dig)


Sen har du specialfallet med våtrumstätskikt mot yttervägg, vilket betyder två ångtäta skikt med mellanrum mellan, inte helt bra. Det bör du kanske fundera på hur du ska tackla.
 
Jag tror helt enkelt de inte tänkt rätt när de ritat bilden. Det krånglar till allting att de sagt liggande reglar.
Kör man stående 70 mm reglar, cc 450, med en regel i topp och botten, är det hur lätt som helst. OM man skulle få en liggande skarv på en skiva, ska det såklart kortlas bakom den.

> specialfallet med våtrumstätskikt mot yttervägg, vilket betyder två ångtäta skikt
> med mellanrum mellan, inte helt bra.
> Det bör du kanske fundera på hur du ska tackla.

Ja. Vad gör man?

I mitt fall kommer jag antagligen behandla hela badrummet som zon 1, kanske att ena innerväggen går att få till zon2, där ska sitta handfat. Är väl inte behov för zon1 behandling där?
 
Jag har lite problem med att få ihop den invändiga delen av väggkonstruktionen.

Följande har jag ritat i nuläget:
* 145: or med cc 600 mm för den bärande konstruktionen. Gulaktiga reglar i bild.
* 75: or innanför, med cc 450 mm. Tänkt som installationsskikt för vattenrör, elrör. Med isolering. Orange reglar i bild.
* 15 mm P30 Plywood
* Våtrumsgips
* Tätskikt (primer, duk, fog, kakel).

regelstomme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade ni vridit installationsskiktet 90 grader?
 
  • Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
torporoman skrev:
Jag har lite problem med att få ihop den invändiga delen av väggkonstruktionen.

Följande har jag ritat i nuläget:
* 145: or med cc 600 mm för den bärande konstruktionen. Gulaktiga reglar i bild.
* 75: or innanför, med cc 450 mm. Tänkt som installationsskikt för vattenrör, elrör. Med isolering. Orange reglar i bild.
* 15 mm P30 Plywood
* Våtrumsgips
* Tätskikt (primer, duk, fog, kakel).

[bild]

Hade ni vridit installationsskiktet 90 grader?
Hur gjorde du tillslut ? Frågan är helt klart intressant då jag står inför exakt samma fundering.

Både angående 45mm vs 70mm samt liggande vs stående installationsskikt.
 
Jag har kommit så långt att jag börjat med golvbjälklaget. Har således inte påbörjat regla väggarna.

Om du tittar på följande länkar ser du parocs, och isovers konstruktionsförslag:
http://www.paroc.se/losningar-och-p...ing/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar
http://www.isover.se/solutions/yt11-traregelvagg-med-ventilerad-trafasad-rei30-50-55-db

Båda har förslag på stående inre regelstomme. Jag ringde isovers tekniska expert och frågade två saker:
1. Ångbromsen som ska vara mellan installationsskiktet och de bärande väggarna, duger det att bara sätta fast dem med häftklammer. Svaret på detta var Ja.

2. Den stående regelstommen, kan inte förankras i den bärande, är det OK? Svar på detta var Ja.

Det blir inte speciellt mycket köldbryggor, eftersom man inte får de korsande punkter ett liggande regelverk medför, där 45: orna möter de stående reglarna.

Men det duger inte med 45x45 om du gör stående. Det är 45x70 som gäller då pga styvheten i dem.
Jag kommer nog kortla på mitten i den bärande väggen för att motverka böjning och knäckning av reglarna. Normalt har man ju OSB, råspont eller plywood på de liggande 45: orna eller rakt på bärande delen. Med "min" konstruktion hamnar skivorna på den inre boxen, de stående 45x70 reglarna. Därmed styvar inte skivorna upp den bärande stommen alls.

För att styva upp har jag valt att köpa utegips, samt att jag tänker kortla. Vad jag läst, duger inte utegips egentligen för att styva upp en stomme. Men det kan vara fel? Var bara vad jag läste i ett inlägg här på forumet.
 
Helst vill jag inte lägga på ytterligare 25mm (skillnaden mellan 70 och 45 regeln). Så då är ju frågan om det med tanke på säker vatten väggen är ok med liggande 45x45 cc45. Mot den bärande stommen.

Spontant lär det ju vara lika styvt som stående 70x45 utan en bärande stomme bakom.
 
Hur ska du sätta skivorna sedan? Stående eller liggande?
Skivornas längd verkar passa bra på rummens höjd. Jag tänker lite på fukt också, om man har liggande skivor blir det gott om horisontella kanter som fukten kan lägga sig i. Står skivorna, kanske fukten rinner nedåt lättare?
 
S
torporoman skrev:
Hur ska du sätta skivorna sedan? Stående eller liggande?
Skivornas längd verkar passa bra på rummens höjd. Jag tänker lite på fukt också, om man har liggande skivor blir det gott om horisontella kanter som fukten kan lägga sig i. Står skivorna, kanske fukten rinner nedåt lättare?
letar sig fukten genom fuktspärren så att den vill lägga sig i dina skarvar har man ju ett större problem
 
  • Gilla
Jimmy N och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen om liggande plyfa i våtrum är relevant för min del. Någon som vet om det är ok eller inte? Vore smidigt, men vill inte bryta mot bransch- eller byggregler.
 
T torporoman skrev:
Jag har kommit så långt att jag börjat med golvbjälklaget. Har således inte påbörjat regla väggarna.

Om du tittar på följande länkar ser du parocs, och isovers konstruktionsförslag:
[länk]
[länk]

Båda har förslag på stående inre regelstomme. Jag ringde isovers tekniska expert och frågade två saker:
1. Ångbromsen som ska vara mellan installationsskiktet och de bärande väggarna, duger det att bara sätta fast dem med häftklammer. Svaret på detta var Ja.

2. Den stående regelstommen, kan inte förankras i den bärande, är det OK? Svar på detta var Ja.

Det blir inte speciellt mycket köldbryggor, eftersom man inte får de korsande punkter ett liggande regelverk medför, där 45: orna möter de stående reglarna.

Men det duger inte med 45x45 om du gör stående. Det är 45x70 som gäller då pga styvheten i dem.
Jag kommer nog kortla på mitten i den bärande väggen för att motverka böjning och knäckning av reglarna. Normalt har man ju OSB, råspont eller plywood på de liggande 45: orna eller rakt på bärande delen. Med "min" konstruktion hamnar skivorna på den inre boxen, de stående 45x70 reglarna. Därmed styvar inte skivorna upp den bärande stommen alls.

För att styva upp har jag valt att köpa utegips, samt att jag tänker kortla. Vad jag läst, duger inte utegips egentligen för att styva upp en stomme. Men det kan vara fel? Var bara vad jag läste i ett inlägg här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.