Byggahus.se
Jag fick liknande pris på takläggning och när jag såg killarna som gjorde taket, balkong, entrétak, skorstenar och takrännor så insåg jag att plåtjobb är ett hantverk.

De vinklar, falsar och speciallösningar som de gjorde skulle jag inte kommit på själv.

http://www.pvg.se/ kan du se priser iallafall - tror jag.
 
Vi har valmat tak vilket gör det något krångligare - men visst, det är ju inte raketforskning vi talar om.

Det är ändock lite mer än bara klippa och banka som gäller. Skruvfästen, fett, sax, plastklubba är ju tre saker som behövs. Sedan underlättar det ju om man har ett specialverktyg att klämma ihop falsen (svårt att beskriva det verktyget...).

Ett tips:
Vid takfoten satte plåtisen en vit plåt som gör att slagregn inte kommer åt träet mellan hängränna och takplåt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/september/2003-09-04/web/IMG_1934.jpg

Lite närbilder på taket:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/september/2003-09-04/web/IMG_1935.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/september/2003-09-04/web/IMG_1940.jpg
 
120:- är ju rena rånet, men kolla så dom är seriös.
Har du fixat med råspont och underlagspapp redan?
jag fixade det mesta av taket tillsammans med en kompis. Vi lånade verkstaden. körde första uppviken i maskin på verkstaden, sen på släpvagn och upp på taket, men sen ska man köra falsmaskin, man vill ju ha taket "dubbelfalsat" så det blir tätt 8) 8)
det var redan klart att "hantverket" fick plåtisarna fixa, det är lite trix om man har ränndalar mm. så att falsarna läggs rätt tex.
Toppbra tak som håller att gå på!!
Men mitt flagar färgen på efter ca 14 år inge kul alls >:(
 
Hej. Plåtis här!
120:- /kvm är helt orealistiskt för en band eller skivtäckning. Det är nästan vad bara plåten kostar, eller är det just det du menar?
Skulle vara intressant att höra vad det är för slags tak du har. Skorstenar? takluckor? Andra detaljer? Att täcka en skorsten kan nämligen ta lika länge som att täcka 200 kvm (exkl falsning) så det är arbetet som kostar. Och skorstenstäckningar m.m. kan jag garantera att man inte fixar själv utan VÄLDIGT mycket hjälp.
Bandtäckning är inte heller så lätt om man aldrig gjort det förr. Men får man en liten introduktion i bandtäckning så kan man nog fixa det med lite möda och blåa naglar ;)
Och har man tänkt täcka ytorna själv och lämna över resten till en plåtis bör man nog ha lite kontakt med plåtisen före och under täckningen av ytan, för annars kan man ställa till det ordetligt för plåtisen runt skorstenar o.d.

En bandtäckning för 500:-/kvm inkl allt är ett bra pris!

Sen kommer kostnader för underhåll efter 10-15 år. Då måste taket förmodligen målas om. Och det inklusive borttagning av den gamla plastisolfärgen kostar ca 220:- kvm, och därefter ska det målas vart 10:e år. 180:-/kvm
Så plåttak är riktigt dyrt, men handlar det bara om en villa så kan man måla själv. Man kanske får hyra en högtryckstvätt på 300 - 450 bar och 25 liter vatten/sek. (annars funkar det inte och då får man förmodligen göra om det efter bara 1 år!)

Själv skulle jag välja betongtegel.
snyggt, billigt, enkelt, nästan inget underhåll! men det beror ju lite på hur det passar med huset i övrigt...
 
ps.
angående förhållande mellan matrial och arbete.
täckning (500:-/kvm) plus 5 målningar a' 180 :- /kvm (plåtens livslängd) = 1400:-/kvm
plåt i band på 100 meters rulle ca 100:- /kvm
Där har du förhållandena.

men jag kan ändå försäkra dig om att en plåtslagare inte har en tjockare plånbok än någon annan hantverkare. Det är bara så enkelt att en plåttäckning tar tid.
Om man väljer det lyxigare alternativet koppar blir totalkostnaden lägre. Täckningen går då på ca 800:-/kvm men det behövs inget underhåll.

alla kvm priser jag givit är snitt och väldigt olika. Detta beror som sagt var på att en kupa eller några skorstenar, takluckor m.m. med lätthet kan fördubbla arbetstiden.

tillagt ca 23:00:
Anledningen till att "villatakplåt" är billigare än vanlig är att lacken inte är den samma. Plåtslagarens plåt är lackad med en färg som ska sitta kvar och inte spricka när plåten bearbetas, bankas och knäcks. utöver det ska den dessutom tåla temperaturskillnader mellan -30 och + 80 grader (ja så varmt blir det faktiskt när solen ligger på!).

 
Mycket trevligt och informativt inlägg RogerPl.

Dock blev jag lite nerslagen när du nämner ommålningsintervallen... trodde i min enfald att färgen på ett målat plåttak höll LITE längre - minst 20 år :-/

 
Fick veta av min plåtis att Aluzinken inte kommer att produceras som bandplåt längre, egentligen tog det tydligen slut redan vid årsskiftet. Hängrännor och stuprör skulle fortsätta att produceras tror jag.

Frågan är om det beror på liten efterfrågan eller dyra patent/licens kostnader.

Tur att man hann få sitt på plats innan detta hände :D

Nu hoppas man bara att materialet håller vad tillverkaren lovat så att jag slipper ommålningar ;)
 
Aluzinken har de slutat med. Trots att det var en jättesucce (i.a.f i Stockholm) Det verkar dumt, men kolla andra leverantörer. Den är trots allt snygg och behöver inte målas.
En skorsten är inte lätt att få tät och snygg, speciellt inte om det ska dubbelfalsas. Har man bra instruktioner så kan det gå, men utan erfarenhet är alla detaljer VÄLDIGT svåra. Jag lovar. Jag tyckte att det var svårt fast jag hade hållt på mer än ett år. Och snyggt... ja det tog ännu längre. Men det kan ju vara roligt det med utmaningar. Det tycker jag själv också. Jag tar mig gärna "vatten över huvet"...

Momentet som är svårast är beräkningar av vinklar i bakstycket av skorstenen efterom att det där (enl AMA) måste vara lutning så att vattnet rinner av. Och nästa grej är dubbelfalsning av "svängar". Jättesvårt för att plåten måste töjas. Plåt är som alla vet, inte särskilt elastisk ;) så den spricker väldigt lätt och då har man en läckagerisk.

Kom på en sak till appro på det gamla inlägget om prisskillnad på vanlig plåt och "plåtslagarplåt". Plåtslagarens plåt heter PLX (plåtslagare extra) och är lite mjukare och lättare att bearbeta. Jag kan tänka mig att det också gör plåten dyrare. Vanlig plåt (fa) gör ovanstående arbetsmoment näst intill omöjliga. T.o.m. för en plåtslagare. Aluzink är hårdare och sprödare än PLX men lite mjukare än FA.

Jag såg att planja nu har 15 års garanti på sin plastisolbelagda plåt (förrut var den 10 år), så Fasting65, det är nog möjligt att det håller i mer än 20 år. (för att garantin ska gälla måste dock minst 5 % ha flagnat bort, så garantinbehöver inte innebära att plåten kommer att vara felfri hela garantitiden)

Hoppas ni orkar läsa mina oändligt långa inlägg...
 
RogerPl skrev:
Hoppas ni orkar läsa mina oändligt långa inlägg...
Hej Roger.

Läser dina inlägg med största intresse och ju mer info (längre inlägg) destå högre utbyte av kunskap. Nja .. eftersom jag inte har någon kunskap inom området är det väl inget direkt utbyte. Men jag lovar så fort jag har något att kommentera på :) skriver jag så tangentbordet glöder.

Håller för övrigt att ta in priser på Gasells Classic tak.
Fick ett muntligt pris på 350:-/m2 UTAN skorstensjobb.
Men det framgick inte om det var INKLUSIVE moms eller inte >:(. Som vanligt är det troligen utan moms >:(.
Tycker jag i alla fall.

Said
 
Jag tror att du som privatkund hos en återförsäljare får betala omkring 68-75 kr / m2+moms.Bandtäckning av tak kan aldrig jämföras med de betydligt enklare plåttaken av profilerad/pressad form, vare sig om ser till stålet i materialet, färgbeläggning.Att band eller skivtäcka tak kräver kunskap och handlag för att kunna utföra täta falser, utforma detaljer och avvattning. En annan sak som du bör tänka på är att välja bandplåt med polyesterbeläggning c:a 50 my tjock, den går att måla om vid senare tillfälle, utan att behöva blästra. Kolla på prelaq.com och teokonsult.se, där finner du vettig information.
 
e skrev:
Är det klubba och dubbelfalsjärn som gäller, eller är en sån där dubbelfalsslutare en god investering?Se [länk].
En dubbelfalsslutare hade våra plåtisar. De tyckte verktyget var mycket bra att ha.
 
e skrev:
Vad tusan kan det va för fel på den?
Den var kanske för bra! ;)
 
Vill minnas att jag hörde något om att den var svårlagd - att den lätt fick sprickor när man bockade och falsade den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.