Byggahus.se
Hej..

är det även Isodrän under golvet? dvs även under Plattan..?

man vill ju inte värma Maskarna..

 
Hur är huset byggt?

Har du en grundmur för ytterväggarna + hjärtväggen (bärande väggen i mitten av huset)?

Du bör gjuta plattan i nivå med grundmuren. Någon fuktspärr behöver du inte använda. Gjut min 10 cm betong med golvvärmeslangar najade vid armeringsjärnet. Som isolering bör du använda isoleringsskivor som är fuktöppna t.ex markskivor från Isodrän. Vanlig cellplast är inte fuktöppen. (www.isodran.com)
 
Lyfter denna tråd. Vore kul att höra om du gått igång med ditt projekt och hur det gick i så fall?
 
Nä, det ligger nog något i det du säger Benno :)
Nån annan som gjort något liknande och vill dela med sig av erfarenheterna???
 
Här finns fler som vill ha tips!

Källargolvet är bortbilat och nu håller jag på och gräver mig neråt i leran. Inga problem hittills peppar peppar...
 
Hur djupt tänker du gräva? Jag antar att det är riskfritt så länge man inte gräver under sulan, men det kanske inte räcker? Hur tjock är förresten sulan i din källare?
 
Kommande aktivitet för oss :)

Kan man tänka sig att golvet har en mothållande effekt på det marktryck som yttermuren utsätts för? Dvs man tar bort golvet, utan att för den skulle ge sig in under muren, så riskerar man att muren trycks inåt!?!
 
Hej,

Jag har nyligen gjutit om ett golv på 7 kvm i källaren i min 40-tals villa. Vi bygger om en gammal tvättstugan (kallt som Sibiren) till ett badrum med golvvärme. Jag är en glad amatör, men har läst en hel del och kollat på Byggahus. Mitt recept var:

Jag grävde bort cirka 40 cm. Kom alldrig i närheten av grundsulan. Original golv var bara 5 cm betong. Under det lågt allt möjligt skräp... grus, jord, byggmästarens gamla kalsonger, osv.
Underlaget före gjutningen var torrt sprängsten och grus. Grunden är isolerad utvändigt med Isodrän.
Ingen fuktspärr. Konstruktionen är öppet.
Cirka 15 cm Leca kulor (lite extra isolering. Hade gått bra med grus) (cirka åtta 80 liters säckar á 130 SEK)
17 cm EPSCement. (Jag hade tänkt 15 cm men räknade fel!) (Cirka 24 säckar á 140 SEK)
Primer. Spray är mycket enklare en pensel.
Dammsuger, annars flyter EPS kulor i avjämningsmassan.
Armeringsnät... bara för att förankra golvvärmerören (en hundring).
Vattenburen golvvärme (35 löpmeter, 350 SEK tror jag?).
Cirka 6 cm ABS 317 avjämningsmassa (24 säckar, hutlöst dyrt, cirka 340 SEK/säck. Jag försöka förtränga detta).
Klinkers.

Jag gjorde allting själv utom avjämningen. EPSCement bländar man med visp i en stor hink.

EPSCement är rätt smidigt att jobba med ... fast man får små vita kulor överallt och måste täcka det med avjämningsmassa inom 3 dygn. Hela konstruktion blir öppen för fukt och är självtorkande. Jag hade nog använt ABS 312 om inte jag hade behövt fixa fall runt en golvbrunn. Vanligt betong är ju starkare och mer beprövade, med verkar öka risken för fuktproblem och tar hundra år att torka.

Lycka till!
 
Jag tänkte inte gå ner mer än max 30 cm.

Huset är byggt -39 och alla väggar står på plintar. Golven mellan dem är bara 5- 10 cm betong och under det är det grus och sedan lera.

Ingen risk för att mina väggar rör sig alltså.
 
Detaljfrågor...

Det blir ju snabbt rätt mycket massor om man ska gräva ur 30-40cm och 5-10kvm. Skottkärra eller transportband? Container?

Hur mycket timmar har ni behövt lägga på resp arbetsmoment, på ett ungefär. Relatera gärna till kvm på golvytan.
 
Jag grävde ut 30 cm (10 cm betong + 20 cm lera). Det tog med en 12 liters spann cirka 40 timmar. Jag fick bära den cirka 10 meter i snitt. Det blev 2 lastbilslass!

När man fkommit ner på rätt nivå på en liten plätt så är det bra att lägga en typ masonitskiva på golvet som man kan föra skyffeln emot. Det är med detta sätt lätta att hålla nivån på centimetern när.

Det är bara till att stänga av hjärnan och sätta i gång...
 
Ref till ovanstående...

Jag glömde ju skriva att det var en yta på cirka 30 kvadratmeter.
 
tiwood - Lade du inte någon isolering, typ Isodrän i golvet eller är EPSCement tillräckligt isolerande?

/Zeb
 
Hej!

Lade du någon form av fiberduk mellan singelbädden och EPS Cement? Dessutom, hur stort golv skulle du säga är möjligt att hantera manuellet med säckcement? När skall man ta kostnaden för att köpa färdig?

MVH
 
Hej Zeb och Droppen. Jag ber om ursäkt mitt svar har dröjt så länge. Jag har varit bortrest några dagar utan möjlighet att svara.

Nej, jag lade inte någon isolering under EPSCement betongen fast jag funderade länge över det. Mina två (högst teoretiska) huvudargument mot att isolera under var a) Cellplast är inte lika diffusionsöppet som EPSCement, och b) EPSCement är inte lika bärande som vanlig betong. Dessutom kändes det klokt att följa tillverkarens rekommendationermed för en så pass ny produkt!

Dessutom, mitt golv är bara cirkca 7 kvm och har en brunn mitt i och två avlopp. Med alla rör blev det inte så mycket plats kvar för Isodrän eller liknande. Jag lade rören i kanaler av cellplast och sedan packa runt med Leca.

Jag lade inte heller någon fiberduk mellan EPSCement betongen och singelbädden. Färdigblandat EPSCement är ganska torr och man bara slätar ut den. Man behöver inte trampa eller banka ned den. Återigen ville jag följa tillverkarens rekommendationer (kolla på www.epscement.com).

7 kvm x 17 cm var absolut ingen problem att mixa för hand. Jobbet tog tre, fyra timmar. Betongen flyter inte så man kan lätt dela upp ytan med en planka. 30 kvm borde gå om man är två. Min borrmaksin (850 W) behövde jobba ganske hårt. Skulle nog hyra en maskin till ett större golv.

Tiwood
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.