Arkitektur

Nya designtrender i Milano

Milanomässan presenterar designföretagens allra senaste nyheter, men också mängder av designexperiment som ger en föraning om nya trender.

Även om finanskrisen innebär att det lagts lite sordin på den annars så uppslupna stämningen bland Milanomässans mer än 300 000 besökare, så är det knappast ont om nya produkter. Kristider ger tid till eftertanke och mer fokus på kvalitet, också helt nya produktionsmetoder. Men de italienska formgivarna möter en hel del konkurrens på il Salone ute i Rhos mässhallar, och dess motsvarighet il FuoriSalone med hundratals designevent ute på stan. Holländska, franska, brittiska och inte minst svenska designers visar framfötterna snart nog överallt. Trenderna är det inte lätt att ta fel på. Textil, gärna med abstrakta asymmetriska mönster. Ljusa och lätta möbler. Påfallande gott om andra material än den vanliga plasten: gärna marmor, mässing, trä och läder. Samtidigt är designmarknaden så pass bred att minimalism, maximalism, etnochic, industrinostalgi, hållbarhetsdesign, klassiker och annat numera ryms sida vid sida.

Mattias Rask och Tor Palm, som tillsammans driver designstudion Glimpt, har landat hos Cappellini, ett av de främsta italienska designföretagen. Deras sittmöbel Superheroes är inspirerad av vietnamesiskt hantverk. Illustratören Malin Koort står för det färgstarka mönstret. -

Mathilde Bretillot har fått chansen att utveckla sina designidéer i den franska designinkubatorn VIA. Parade både ifrågasätter och bjuder in med ett lätt och ledigt formspråk. Foto: Leo Gullbring

Den italiensk-svenske arkitekten och konstnären Duilio Forte har tagit fram en serie små korpinspirerade skåp. Han nöjer sig däremot inte med att producera designprylar utan kan i år också erbjuda en bastu för två. Det första exemplaret av Huginn & Muninn har byggts utanför Vicenza, med vedeldad kamin och allt. Den nordiska mytologins korpar symboliserar minne, de flyger jorden runt och berättar för Oden vad de sett och hört. - Huginn & Muninn är en plats där man pratar om vad som hänt under dagen, funderar på nya projekt: en plats för både vila och reflektion. Foto: Duilio Forte

Bastubygget följer helt och hållet Duilios designmanifest ArkiZoic som föreskriver organiska naturinspirerade former och tydliga spår av människans hand på företrädesvis traditionella material som trä och metall. Foto: Duilio Forte

Tom Dixons senaste lampa Etch Light har framställts genom etsningsteknik, en gyllene mässingsglob som väger strax under kilot. Foto: Leo Gullbring

Claesson Koivisto Rune är som vanligt välrepresenterade i Milano, deras lampserie Ray för holländska NgispeN är välkomnande nätt och lätt. Foto: Leo Gullbring

Eugeni Quittlet har med Light Air gjort en materiellt mer närvarande parafras på Ferruccio Lavianis Take, också den för Kartell. Foto: Leo Gullbring

Danske Jakob Wagners har inspirerats av naturen till det lätta och expanderbara bordet Branch för Cappellini. Foto: Leo Gullbring

Stephen Burks tillhör den unga generationen amerikanska formgivare och har arbetat med designprojekt i tredje världen. Istället för att vara helt i händerna på de stora designföretagen hjälper han till att skapa nätverk där människor producerar i egen regi. För Denon har han skapat Dala vävd med ekofiber gjord på återvunna PET-flaskor. - Idag är det de västerländska designföretag som dominerar, hela världen är inställd på europeisk design, även i USA. Men i resten av världen och alla olika kulturer så finns det mängder av andra idéer till design som kan bidra till att göra våra liv bättre. Det är där vi ska investera! Foto: Leo Gullbring

Japanska Nendo har hyllats som det allra hetaste designkontoret och arbetar med tunna och lätta objekt som ser ut att gå hem överallt. Deras senaste soffa Zabuton för Moroso bjuder på en icke-rationell harmoni som söker skönheten i det obestämda enligt grundaren Nendos grundare Oki Sato. - Vi känner oss inte särskilt japanska, jag är själv uppvuxen i Kanada, vi arbetar i Böhmen, med japanska hantverkare, dagens design är global. Jag antar att det vi gör ser japanskt ut, men det är inte det vi eftersträvar. Vi hjälper våra kunder att lösa problem. Men om de vill ha en röd stol så målar vi den inte röd, vi skapar känslan av rött med ljus, det handlar inte så mycket om problemlösning som att finna helt nya typer av lösningar. Foto: Leo Gullbring

Konstfack fanns på plats i designgalleriet Rossana Orlandi med största utställningen hitintills. Foto: Leo Gullbring

Indiska Gunjan Gupta, med ett förflutet i Droog design, presenterade en egen kollektion i de designstinna Lambrate-kvarteren. Foto: Leo Gullbring

Designduon NoDesign, Jean-louis Frechin och Uros Petrevski, är knappast några nykomlingar på den internationella designscenen. De har ställt ut både på MoMA i New York och Centre Pompidou i Paris. Deras Waelice döljer både strömbrytare och ljuskällor i en lätt och ledig uppenbarelse som kan regleras via en smartphone eller laptop.